به گزارش ایرنا، دکتر 'سعید نمکی' روز دوشنبه هفتمین نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت در کیش افزود: این ایستادگی در سطوح منطقه ای و جهانی لازم است تا هیچ واحد ارائه خدمات چه در یمن، لیبی و یا کنگو مورد تهاجم وحشیانه قرار نگیرد و هیچگاه ارائه دهندگان خدمات سلامت جهانی تحت یورش و آسیب قرار نگیرند.
وی اضافه کرد: بحران های منطقه ای که صلح و ثبات کشورها از جمله یمن و لیبی را به خطر انداخته و یا تروریسم کور که با حمایت قدرت های جهانی و تفکر رادیکال از نیوزیلند تا سریلانکا را تحت تأثیر قرار داده از یک طرف، و تحریم های ظالمانه و یک جانبه و نیز چالش های کنونی جهان مثل تغییرات آب و هوایی، دسترسی به فناوری های پیشرفته سلامت مانند، واکسن، داروهای خاص و روش های تشخیص و درمان برتر و موضوعاتی مثل مقررات بین المللی سلامت (IHR) و یا نگهداری ویروس آبله به هر دلیل، از سوی دیگر، همگی نشان دهنده تأثیرپذیری سلامت از سیاست است.
نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مجمع جهانی سلامت با 10 سال سابقه اکنون یک کانون مطرح در سطح بین ‌الملل برای طرح تجربه و ایده‌ های جدید در حوزه سلامت است و ایران به میزبانی منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت افتخار می کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران که با عضویت در کنسرسیوم بین ‌المللی پیمان هشتم، امکان حضور نماینده ایران در این مجمع را فراهم کرد، با حمایت کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمک های ارزشمند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با وجود مشکلات فراوان تحمیل شده به کشور، میزبانی این نشست منطقه‌ ای را تقبل کرد.
وی اضافه کرد: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته اصلاحاتی را تجربه کرده و در این مسیر با موفقیت ها و چالش های بسیاری روبرو شده است .
به گفته نمکی، مهمترین اصلاح انجام شده، تاسیس شبکه بهداشت و درمان در سال 1985 با اولویت گذاری پیشگیری بر درمان، روستا بر شهر و با هدف کاهش نابرابری و گسترش پوشش و دسترسی به خدمات بهداشتی بویژه در مناطق محروم بود.
وی با اشاره به مسئولیت های 30سال گذشته خود در حوزه سلامت اظهار داشت: افتخار آن را دارم که برنامه ریزی برای حذف مالاریا که در هفته گذشته در چابهار، شاهد جشن ' آستانه حذف مالاریا' با مشارکت سازمان جهانی بهداشت بودیم و یا ادغام فراگیر خدمات سلامت روان در شبکه مراقبت های اولیه سلامت (PHC) و نیز بسیاری از اقدامات اساسی از جمله راه اندازی دپارتمان مدیریت بیماری های غیرواگیر در سطح ملی را عملیاتی کنم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: دولت دکتر روحانی، سلامت را یکی از سه اولویت اصلی خود قرار داده و در بستر آن، کارهای مهمی در جهت پوشش همگانی سلامت، کنترل بیماری‌ های غیر واگیر، گسترش مراقبت ‌های اولیه، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع در حال انجام است.
وزیر بهداشت افزود: طرح تحول نظام سلامت (HTP) جدیدترین سیاست اصلاحی در نظام سلامت ایران محسوب می شود.
به گفته وی ، تحول خدمات سلامت که در همه بیمارستان های دولتی آغاز شد، اقدامی مهم در راستای پوشش همگانی سلامت (UHC) و بویژه حل معضل افزایش هزینه های خدمات بهداشتی در دهه گذشته بود.
دکتر نمکی اضافه کرد: طرح تحول نظام سلامت مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و راهبردهای ملی 5 ساله کشور، مشتمل بر مداخله های گوناگون از جمله افزایش پوشش جمعیتی بیمه خدمات درمانی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش سهم بیماران در پرداخت هزینه های خدمات بهداشتی، افزایش پوشش مراقبت های بهداشتی و مراقبت های اولیه و ثانویه سلامت بود که اصلاحات انجام شده در این طرح، واکنش های مثبت اجتماعی و بازخوردهای تخصصی گسترده ای را به همراه داشته است.
وزیر بهداشت افزود: نظام ارائه خدمات سلامت در ایران با نظام آموزش پزشکی ادغام شد و هریک از 66 دانشگاه علوم پزشکی، سهم مشخصی از جمعیت 81 میلیونی ایران را تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی دارند.
به گفته وی، بیش از 19 هزار عضو هیات علمی و 250 هزار دانشجو در رشته های مختلف در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول هستند و افتخارهای علمی درخورتوجهی از جمله، رتبه 5 جهانی در سلول های بنیادی، رتبه دوم در پیوند مغز استخوان و نیز قرار گرفتن در ردیف 10 کشور برتر در زمینه فناوری نانو، فناوری زیستی و درمان ناباروری، محصول دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.
نمکی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از حدود 760 مرکز تحقیقات پزشکی، 412 مجله علمی پزشکی ایندکس شده و بیش از 4 میلیون استناد علمی، حائز رتبه شانزدهم جهان و رتبه اول در میان کشورهای منطقه در زمینه تحقیقات پزشکی است و درصدد کسب رتبه دهم در ده سال آینده است.
همچنین سرمایه گذاری زیادی در زمینه تحقیقات بالینی با بیش از 170 هزار جمعیت در پنج سال اخیر صورت گرفته است.
وی ادامه داد : با بهره گیری از نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، روند رو به رشدی در تحقیقات پزشکی، بالینی و زیست فناوری طی شده و بیش از 1200 شرکت دانش بنیان در بازار سلامت ایران و منطقه فعال هستند، به گونه ای که بیش از 96 درصد از نیازهای دارویی کشور در داخل تولید می شود.
وزیر بهداشت همچنین گفت: بزودی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا را که یک حرکت ملی و با مشارکت همه دستگاه هاست در ایران آغاز می کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان اظهار امیدواری کرد: این نشست بتواند با تشریح راه‌های طی شده، موفقیت‌ ها و شکست ‌ها به طرح ایده‌ های نو برای مشارکت همگان و همراه شدن سیاستمداران، صنایع و جامعه مدنی برای ارتقای سلامت جهانی، منجر شود و جامعه دانشگاهی از این طریق مسئولیت اجتماعی خود در سلامت جهانی را به انجام رساند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.