سید عبدالوهاب هاشمی عصر جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، اظهار داشت: روز چهارشنبه 28 فروردین ماه 98 گزارشی مبنی بر مشاهده ملخ صحرایی در مناطق کوهستانی روستای برنطین دریافت و بلافاصله کارشناسان جهاد کشاورزی به محل اعزام و اقدام های مقابله ای علیه ملخ های صحرایی در این شهرستان آغاز شد.
وی افزود: با توجه به کوهستانی وسخت گذر بودن مسیر، قریب به 20 کیلومتر راه دسترسی ایجاد و عملیات سمپاشی علیه ملخ های صحرایی بوسیله سمپاش های کوله ای، موتوری و تراکتوری آغاز شد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری رودان با بیان اینکه اقدام های مقابله ای و سمپاشی علیه این آفت همچنان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ادوات، امکانات و نیروی انسانی موجود، کافی و جوابگو نیست و مقابله با این آفت که اشتغال و اقتصاد شهرستان را تهدید می کند، عزم و مشارکت همگانی را می طلبد.
هاشمی ادامه داد: اگر چه در امر مقابله با هجوم ملخ های صحرایی به مناطق کوهستانی روستای برنطین اقشار مختلف مردم نظیر نیروهای بسیجی، کشاورزان و بخش خصوصی دوشادوش مسوولان به صورت شبانه روزی تلاش می کنند، اما امکانات و نیروی انسانی موجود، جوابگو نیست.
وی با اشاره به اینکه مقابله با هجوم ملخ های صحرایی، مشارکت حداکثری مردم و بسیج امکانات و تجهیزات لازم را می طلبد، بیان کرد: هر چه میزان امکانات، ادوات و نیروی انسانی بیشتر باشد، اقدام های مقابله ای علیه این آفت با سرعت و شتاب بیشتری در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد و پیامدها و خسارت های ناشی از هجوم ملخ ها به مراتب کمتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه ورود و هجوم ملخ های صحرایی، امنیت غذایی، اشتغال و اقتصاد را تهدید می کند، افزود: با تلاش و اقدام های صورت گرفته در عرصه های طبیعی از ورود ملخ ها به باغ ها و مزارع کشاورزی جلوگیری شده و تاکنون خسارتی به زمین های زراعی و باغی شهرستان وارد نشده است.
هاشمی ادامه داد: اگر مقابله با پوره ملخ صحرایی با سرعت و شتاب بیشتری صورت نگیرد این پوره ها ظرف 20 روز آینده به ملخ های بالغ تبدیل می شوند و خسارت های جبران ناپذیری را بر اشتغال و اقتصاد شهرستان، استان و کشور وارد می کنند.
این مسوول افزود: برای انجام سمپاشی هوایی علیه ملخ‌های صحرایی تمهیدات لازم اندیشیده شده و از روز شنبه هفتم اردیبهشت ماه 98 یک فروند هواپیمای سمپاش در شهرستان رودان مستقر می شود.
هاشمی خاطر نشان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان به صورت مستمر، در حال رصد و پایش و آماده انجام اقدام های مقابله ای علیه این آفت هستند.
شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و بیش از 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
هم اکنون 42 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی است که از این میزان 32 هزار هکتار به محصولات باغی و 10 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد.

** به گزارش ایرنا، سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به برخی از کشورها از جمله ایران درباره خطر هجوم ملخ های صحرایی هشدار داده بود.
بر اساس اعلام فائو و کارشناسان بخش کشاورزی، ملخ ‌های صحرایی آفت هایی خطرناک برای کشاورزی کشور محسوب می شوند که در صورت تداوم حضور، می توانند امنیت غذایی را نیز مختل کنند.
افزایش هجوم ملخ ها به استان های جنوبی ایران موجب شده، فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد.
7196 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.