از اسفندماه سال گذشته تاکنون، در سطح 20هزار هکتار از زمین‌های استان هرمزگان با دسته‌های میلیونی ملخ بالدار صحرایی مهاجم مبارزه شده است.
به گزارش ایرنا، حبیب مسیح تازیانی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی زمین پاک اظهار داشت: آثار ناشی از سم پاشی در محیط طبیعی در هنگام مبارزه با آفت ملخ صحرایی باید مد نظر مسوولان و متولیان باشد.
وی ادامه داد: اما با بکار گیری روش های طبیعی می توان از تهدید ملخ ها فرصت ساخت زیر ا این حشره منبعی غنی از پروتئین است که غذای مناسبی برای طیور و برخی پستانداران به شمار می رود.
وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در حال رصد و تهیه گزارشی از وضعیت و میزان خسارتی است که تا کنون ملخ ها به طبیعت این استان وارد کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: انتخاب روش مبارزه با آفت ملخ صحرایی از وظایف جهاد کشاورزی است.

** تولید روزانه حدود 3 هزار و 772 تن پسماند در هرمزگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار داشت: روزانه 794 تن پسماند شهری،460 تن پسماند روستایی ، 2 هزار و 200 تن پسماند صنعتی، 316 تن پسماند ویژه و 2 هزار و 600 کیلوگرم پسماند عفونی در این استان تولید می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته کلنگ احداث اولین جایگاه پسماند ویژه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در غرب بندرعباس به زمین زده شد تا از خروج آن به سایر استان ها جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: سلول های دفع اصولی پسماند در برخی شهرها مانند بندر لنگه، جناح و بستک در حال احداث است که در آینده ای نزدیک آماده بهره برداری می شوند.

** شکایت از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی هرمزگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در پاسخ به سئوالی پیرامون کلیپی با موضوع ورود مواد نفتی شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس به دریا، بیان داشت: این مواد نفتی از انبار شرکت پالایش و پخش فروارده های نفتی هرمزگان وارد رودخانه فصلی شده است.
مسیح تازیانی ابراز داشت: علت این رویداد سیل گرفتکی دستگاهی در انبار شرکت مذکور بود و هر چند این مواد آلاینده تا ساحل رسیده اند ولی وارد خلیج فارس نشده اند.
وی اضافه کرد: با اقدام ها و تمهیدهای انجام شده مانند احداث سه بند خاکی و بکارگیری بوم های جاذب مواد نفتی بخشی از آلایندگی جمع آوری شد و عملیات جمع آوری بقیه مواد آلاینده نفتی همچنان ادامه دارد.
وی خاطر نشان کرد: بخش حقوقی این اداره کل مستندهای لازم را جمع آوری کرده و شکایت از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی این استان را از طریق استانداری پیگیری می کنیم.

** آب شیرین کن بزرگ بندرعباس 450 هزار متر مکعبی است
مسیح تازیانی در پاسخ به سوال دیگری با موضوع آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس، بیان داشت: برخلاف آنچه در رسانه ها بیان می شود این آب شیرین کن 450 هزار متر مکعبی است.
وی اضافه کرد: دستورکار حفاظت زیست محیطی طرح هم بر عهده مجموعه مالک و بهره بردار آب شیرین کن بزرگ بندرعباس است که باید آنرا اجرا کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بیان داشت: در همین راستا مجوز احداث یک واحد صنعتی در زمینه تولید شیشه که از پساب آب شیرین کن بزرگ بندرعباس برای تولید خود استفاده می کند صادر شده است.
مسیح تازیانی بیان داشت: اگر این مجموعه صنعتی همزمان با آب شیرین کن بزرگ بندرعباس راه اندازی نشود تمهیدهای لازم برای کاهش دغدغه های زیست محیطی اندیشیده شده است.

** بخشدار هرمز به راحتی قادر به جلوگیری از خروج خاک جزیره است
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در خصوص خروج خاک رنگی جزیره هرمز هم گفت: بخشداری جزیره هرمز به راحتی می تواند از فروش و خروج خاک این جزیره جلوگیری کند و این کار در بندرگاه قابل انجام است.
مسیح تازیانی خاطر نشان کرد: بخشی از خاکی که به عنوان خاک رنگی جزیره هرمز فروخته می شود دست ساز بوده که با استفاده از رنگ کردن خاک درست می شود.

** فارور منطقه حفاظت شده
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جزیره فارور منطقه حفاظت شده است و مطالعه های طرح جامع و تفصلی هم ندارد بنابراین اجازه اجرای طرح های سرمایه گذاری مانند احداث هتل در آن داده نمی شود.
مسیح تازیانی ادامه داد: اکنون منطقه آزاد کیش در حال انجام مطالعه طرح های یاد شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بیان داشت: این اداره کل طرح هایی که در همایش فرصت های سرمایه گذاری استان مورد موافقت قرار گرفته را برای اعلام نظر از ارگان های مربوطه دریافت کرده است.
مسیح تازیانی گفت: اجرای هر طرح و برنامه توسعه ای باید منطبق با سند آمایش سرزمین هرمزگان و اسناد بالادستی باشد.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.