به گزارش ایرنا دکتر ایرج حریرچی روز شنبه در آیین تودیع و معارفه رییسان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت:
83 صدم مردم کشور قبل از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل هزینه های بهداشتی درمانی فقرزا، دچار مشکل می شدند که این هزینه ها هم اکنون به 51 صدم درصد کاهش یافته و باید به صفر نزدیک شود.
وی ادامه داد: سهم پرداخت هزینه سلامت از جیب خانوار ها از 54 درصد در سال 89 به 35 و 2 دهم درصد سال 95 کاهش یافته که براساس قانون برنامه ششم توسعه باید به زیر 25 درصد برسد ولی متوسط جهانی آن 18 درصد است.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: شرایط ایده آل برای این بخش 12 و نیم درصد است که این حکایت از راه باقی مانده دارد.
حریرچی تصریح کرد: براعلام سازمان جهانی بهداشت اکنون نیمی از مردم کره زمین خدماتی بهداشتی و درمانی کافی دریافت نمی کنند و سالانه 100 میلیون نفر هم به دلیل هزینه های سنگین سلامت زیر خط فقر قرار می گیرند.

** مراجعه درمانی هرمزگانی ها به سایر استان ها مایه شرمساری است
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به هرمزگان پرداخت و گفت: مراجعه بیماران هرمزگان برای برای دریافت خدمات درمانی به سایر استان ها، آن هم با وجود دانشگاه علوم پزشکی در استان مایه شرمساری است.
حریر چی یاد آور شد: باید کاری کرد که هیچ سرپرست خانواده ای در این استان به دلیل بالابودن هزینه های سلامت، نباید شرمنده نشود و هزینه های کمر شکن و فقرزا را به حداقل برسانیم.
بیان داشت: رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در قدم اول باید کاری کند که 85 تا 90 درصد بیماران این استان در همین استان درمان شوند.
وی ادامه داد: خدمت های بهداشتی درمانی باید در همه جای هرمزگان و برای همه جمعیت یک میلیون و 775 هزار نفری این استان تامین شود و تفاوتی بین بندرعباسی، مینابی و جاسکی با تهرانی و شیرازی وجود نداشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و سینه بانوان که جزو سرطان های شایع است در بیمارستان دانشگاهی شیراز و یزد عمل شود، فرانشیز آن یک تا سه میلیون ریال است.
وی افزود: ولی اگر همین بیمار با یک همراه به تهران مراجعه کند حداقل باید هفت تا هشت میلیون ریال هزینه کند.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بنابراین مردم استان باید خدمات درمانی دارای کیفیت بالا دریافت کنند تا نیازی برای مراجعه به سایر استان ها نداشته باشند.

*** افزایش تعداد تخت های بیمارستانی در هرمزگان
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: هرمزگان تا سه سال آینده با راه اندازی بیمارستان های جدید و توسعه بیمارستانی شاهد افزایش 2 برابری تعداد تخت های بیمارستانی خواهد شد.
حریر چی ادامه داد: اکنون این استان مشکل زیادی در زمینه بهداشت و مراکز بهداشتی ندارد ولی همین ها هم باید حل شود.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید دارای اعضا هیات علمی در تراز بین المللی باشد ولی اکنون تعداد محدودی از دانشگاه ها در این زمینه با چالش رو به رو هستند.
حریرچی گفت: به عنوان مثال عمل جراحی که اعضا هیات علمی چند دانشگاه انجام می دهند از کیسه صفرا و آپاندیس بالاتر نیست و باید دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را از نظر اعضا هیات علمی قوی تر کرد.

** دانشگاه علوم پزشکی در شرق و غرب هرمزگان تاسیس شود
رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم با اشاره به تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی و مشکل های آن برای تهیه زمین اظهار داشت: این دانشگاه پس از تلاش فراوان موفق به تهیه زمینی 300 هکتاری شد که آنرا به دانشگاه هرمزگان واگذار کرد.
دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: این استان ظرفیت راه اندازی 2 دانشگاه علوم پزشکی دیگر را علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی کنونی در مرکز استان دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: شهرستان جاسک به تنهایی از برخی استان ها بزرگتر است ولی دانشکده پزشکی هم ندارد در حالی که چندین شهرستان استان فارس دارای دانشگاه علوم پزشکی هستند.
فرشیدی به برنامه راه اندازی صنایع انرژی بر در شرق و توسعه سواحل مکران در غرب هرمزگان اشاره کرد و افزود: اکنون ظرفیت بیمارستان شهرستان پارسیان تکمیل شده است.
وی بیان داشت: با راه اندازی صنایع انرژی بر در آن منطقه جمعیتی بیش از عسلویه در آن شهرستان مستقر خواهند ش و نیاز به توسعه بیمارستان پارسیان وجود دارد که این کار با استفاد از پیوست سلامت صنایع انرژی بر قابل انجام است.
وی یادآور شد: با اجرای برنامه توسعه سواحل مکران جمعیت قابل ملاحظه ای هم در شرق استان مستقر خواهند ش و از هم اکنون باید برای 50 سال آینده هرمزگان برنامه ریزی سلامت داشته باشیم.
وی اشاره کرد: هدف خود در سلامت و بهداشت را رسیدن به متوسط کشور قرار داده ایم زیرا هرمزگان در بسیاری از شاخص های بهداشتی آموزشی و پژوهشی از متوسط کشور عقب است.
در پایان این مراسم دکتر حسین فرشیدی به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان معرفی و از خدمات دکتر حسین داودی تقدیرشد.
داودی مدیرکل حوزه وزارتی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی منصوب شده است.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.