حجت الاسلام حمزه ای روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آبزیان حرام گوشت از جمله خرچنگ و کوسه ماهی به صورت گسترده در بازارها و رستوران های هرمزگان عرضه می شوند.
«پولک ریز و درشت روی پوست ماهی که بدون چشم مسلح، مثل ذره بین دیده شود را فلس می گویند.»
وی بیان داشت: خرچنگ در مذهب شیعه و حتی فقه اهل سنت حرام است اما دیده می شود که بسیاری از مردم هرمزگان از این آبزیان استفاده می کنند.
این مسوول اظهارداشت: یکی سیاست ها و برنامه های اصلی دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی هرمزگان در راستای ترویج و فرهنگ سازی غذای حلال است.
حمزه ای با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی مردم در خصوص آبزیان حرام گوشت اظهارکرد: مصرف آبزیان در استان های ساحلی مانند هرمزگان از دیگر استان های کشور بیشتر است و مردم باید به حلال یا حرام بودن آبزیان مصرفی توجه کنند.
وی یادآورشد: دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان در تمامی کارگاه های عمل آوری، کشتارگاه ها، سردخانه ها و شناورهای صیادی ناظر شرعی بر امور ذبح و صید آبزیان دارد که به صورت مداوم این موارد را نظارت و کنترل می کنند.
ناظران شرعی دامپزشکی هرمزگان برای جلوگیری از استفاده دام و یا آبزیان حرام گوشت و ذبح شرعی آن ها به طور مداوم بر کشتارگاه ها، کارگاه های عمل آوری و سردخانه های هرمزگان نظارت دارند.
قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید در سال 87 به تایید و تصویب شورای نگهبان رسیده و توسعه فرهنگ غذای پاک یکی از مهم ترین اهداف این قانون است.
آبزیان دریایی شامل انواع ماهی ها، میگوها، خرچنگ ها، نرم تنان وغیره هستند که در بین این آبزیان تنها ماهی های فلس دار و میگو حلال گوشت هستند.
علمای دینی تنها آبزیان دریایی را حلال می دانند که شامل ماهی های دارای پولک (فلس) و میگو است. بیشتر مراجع تقلید خوردن «لابستر»، «خرچنگ»، «کوسه ماهی»، «هشت پا» و «صدف دریایی» را حرام می دانند.
ماهی مرکب، گربه ماهی، ماهی یال اسبی، مار ماهی، عروس دریایی و خیار دریایی از دیگر آبزیان حرام گوشت هستند.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.