الله مراد عفیفی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این میزان فرآورده نفتی صادراتی شامل نفت کوره، قیر، هیدروکربن و گازوییل است.
وی در ادامه بیان داشت: همچنین در 12 ماهه سال 97 حجم صادرات غیرنفتی به 11 میلیون و 730 هزار و 276 تن رسید و افزون بر 2میلیون و و 558 هزار و 430 تن کالای غیرنفتی ترانشیپ شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: از این میزان کالا 4میلیون و237 هزار و 839 تن ترانزیت شده است.
عفیفی پور تصریح کرد: همچنین در سال گذشته پنج میلیون و 438 هزار و 285 تن کالای غیر نفتی وارد بندرهای هرمزگان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 46 درصد کاهش داشت.
وی همچنین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق بندرهای تجاری این استان در سال گذشته را 36 میلیون و 193 هزار تن اعلام کرد.
این مسوول ابراز داشت: میزان صادرات فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس(بخش نفتی منطقه ویژه بندری) بندرشهید رجایی از ابتدای سال 97 تا پایان بهمن سال97، شش میلیون و 760 هزار و 144 تن بود.
عفیفی پور یادآورشد: در این مدت نیز 38 هزار و 899 تن نیز از بخش نفتی منطقه ویژه بندری بندرشهید رجایی جابه جا شد.
بندر نفتی خلیج فارس زیرمجموعه ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات های نفتی محسوب می شود.
در ساله های اخیر مشتقات نفتی جزو محصولات پر صادرات ایران به حساب می ‌آیند. محصولاتی که در روند تولید نفت خام استحصال می‌شوند نیز مشتریان فراوانی در سطح جهان دارد.
بندرنفتی خلیج فارس دارای 9 پست اسکله نفتی و 2 پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط 7,5 متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر 10 هزار تن است.
در این بندر علاوه بر این اسکله‌ های شماره 1، 2 و 3 بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از 30 هزار تن، و اسکله 25 فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور 12 متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای 60 هزار تن وجود دارد.
مهمترین ویژگی برتر بندر خلیج فارس همجواری آن با مجتمع بزرگ بندری شهید رجایی است و این همسایگی با منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی امکان بهره وری از موقعیت ممتاز دریایی، اتصال به راه آهن و مسیر ترانزیتی بندرعباس را برای بندر خلیج فارس مهیا کرده است.
همچنین در راستای توسعه حمل با راه آهن فرآورده های نفتی و گسترش زیرساخت های «ریل - بندر» پایانه جدید ریلی نفتی آبان ماه 97 در بندر شهید رجایی راه اندازی شد.
بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.