به گزارش ایرنا، یدالله شهرجو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پس از داوری آثار 60 اثر انتخاب و به مناسبت روز ملی خلیج فارس ششم اردیبهشت ماه در آیین ویژه ای از برترین های این جشنواره تجلیل می شود.
وی در ادامه در خصوص روند شکل گیری این جشنواره بیان داشت: طرح این جشنواره شامل 16 صفحه است که مورد استقبال مدیرکل ارشاد قرار گرفته و در قالب یکی از برنامه های گرامیداشت روز ملی خلیج فارس برگزار می شود.
دبیراجرایی نخستین جشنواره جایزه شعر رامی (ابراهیم منصفی) گفت: نخستین دوره جایزه شعر رامی شامل سه بخش شعر آزاد (سپید)، شعر کلاسیک و بخش ویژه با موضوع خلیج فارس است.
شهرجو ابراز داشت: در بخش جایزه‌ ویژه، دانش آموزان مینابی نیز می توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که به صورت جداگانه داوری می شود.
وی آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره جایزه شعر رامی را 25 فروردین اعلام کرد.
دبیراجرایی نخستین جشنواره جایزه شعر رامی در معرفی شخصیت ابراهیم منصفی نیز گفت: ابراهیم منصفی از مفاخر هرمزگان و میناب است و در ادبیات استان هرمزگان جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که او را به عنوان 'نیمای هرمزگان' می شناسند.
شهرجو افزود: منصفی در همه سروده هایش اصالت مینابی خود را حفظ کرده و حتی بسیاری از ترانه هایش را به گویش مینابی گفته است.
به گفته وی، به واقع منصفی و چند تن از هم دوره های او جز نخستین نفراتی بودند که به سرودن شعر نو نیمایی و آزاد در این منطقه ی جنوبی روی آوردند و زمینه ادامه این جریان ادبی را در این خطه فراهم کردند.
ابراهیم منصفی، شاعر، نویسنده و هنرمند پرآوازه استان هرمزگان در سال 1324 در بندرعباس متولد شد.
حضور در سه فیلم کوتاه سینمای آزاد آن سال ‌ها به کارگردانی حسن بنی‌ هاشمی به عنوان بازیگر و دریافت جایزه‌ اول سینمای آزاد برای فیلم نهنگ که نویسنده‌ آن نیز خود منصفی بود اشتهار دوچندان او را فراهم کرد.
وی در زمینه سرودن و موسیقی نیز پرتوان بود و چون با موسیقی ملت‌ های مختلف آشنایی داشت در این زمینه مطالعات ارزشمندی را انجام داده بود و دلیل علاقه‌ ای که به موسیقی فلامینگوی اسپانیا و موسیقی هند از خود نشان داد توانست آثار در خور تحسینی را خلق کند.
منصفی در عرصه‌ سرودن ترانه‌ های بومی با اقبال به سمت ترانه ‌هایی که رنگ و بوی اجتماعی داشت و در این حوزه تحول اساسی را به وجود آورد.
اجرای او با آکورد گیتار هنوز مخاطبان فراوانی دارد و نگاه‌ های بسیاری را به خود جلب کرده است.
در استان هرمزگان ابراهیم منصفی را با عنوان نیمای هرمزگان می شناسند، وی تیرماه 1376 در بندرعباس درگذشت.
از ابراهیم منصفی آثار متعددی نیز منتشر شده که می توان به کتاب مروارید ساحل یا گل‌های اندوه، (مجموعه اشعار) چاپخانه گامبرون، کتاب رنج ‌ترانه‌ ها، گفته‌ های ناگفته، (مجموعه اشعار) و نشرهفت رنگ اشاره کرد.
کتاب ترانه‌ های رامی که در سال 84 به چاپ رسیده و کتاب زخم هزار ترانه (شناخت‌نامه‌ ابراهیم منصفی) که هردو توسط حسام ‌الدین نقوی گردآوری شده در سال 89 چاپ شده است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.