به گزارش ایرنا، جزیره های متعددی در دنیا هست اما جزیره رنگین کمانی هرمز به خاطر خاک و سواحل رنگی و جاذبه های دیدنی اش در واقع یکی از منحصر به فردترین جزیره های دنیاست که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
زمانی که به جزیره هرمز سفر می کنید ابتدا خاک های رنگی و کوه های خوراکی که به رنگ قرمز، سفید و زرد دیده می شود، نظر شما را جلب می کند این طیف رنگی در جهان منحصر به فرد بوده و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.
همچنین معدن خاک سرخ در این جزیره وجود دارد که از خاک آن در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی، شیشه، سرامیک سازی، پودرهای میکرونیز صنعتی و تولید نوار کاست استفاده می شود.
«چندین سال است فعالیت معدن خاک سرخ در این جزیره که عده ای اقدام بی رویه به بهره برداری از خاک آن می کند نگرانی هایی را برای محیط زیست ایجاد کرده است که این سازمان درصدد حفاظت و توقف بهره برداری از این خاک های ارزشمند است.»
همچنین از خاک سرخ هرمز (که افراد محلی به آن گِلُک می گویند)، نوعی سس خوردنی خوشمزه به نام سوراغ (مخلوطی از ماهی ساردین و نارنج) تهیه می شود که در نان محلی (تموشی) کاربرد دارد و یکی از پرطرفدارترین خوردنی در استان هرمزگان و جنوب کشور است.
یکی دیگر از کاربردهای خاک های رنگی جزیره هرمز، تهیه «فرش خاکی» است که هر ساله همزمان با روز ملی خلیج فارس از تنوع خاک ها همچون خاک سرمه، خاک قرمز، آهک، خاک سبز، لیمونت و غیره فرش تهیه می شود که نمادی از تمدن یک هزار ساله جزیره بوده و تاریخ آن را از دوران باستان تا به امروز حکایت می کند.

**موقعیت مکانی هرمز
جزیره هرمز آخرین برآمدگی از رشته کوه های زاگرس در جنوب ایران است که در منابع تاریخی از آن با نام های آرمو، ارمز، تیروس، جرون، چارون، زرون، مغستان و هارموزیا یاد شده است.
این جزیره بیضی شکل به مساحت 42 کیلومتر مربع و مختصات جغرافیایی 27 درجه شمالی و56 درجه شرقی در دهانه تنگه هرمز و در میان آب های خلیج فارس قرارگرفته که علاوه بر موقعیت بسیار مهم استراتژیک در طول تاریخ، با وجود کانی ها و سنگ های زیبا، لقب موزه زمین شناسی و بهشت زمین شناسان نام گرفته است.
هرمز پیش از این زیر نظر شهرستان قشم بود که با تصویب هیات وزیران بخش هرمز درپنجم اسفند ماه 97 و ابلاغ آن در تاریخ هشتم اسفند ماه پارسال توسط معاون اول رییس جمهوری به شهرستان بندرعباس پیوست.

**قلعه پرتغالی ها درتیررس دید بازدیدکنندگان
یکی دیگر از مکان های دیدنی های جزیره هرمز، قلعه پرتغالی هاست که در ضلع شمالی جزیره و در ساحل دریا قرار دارد.
این قلعه آثاری به جا مانده از تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس شامل برج، سربازخانه، مقر فرماندهی، کلیسا، آب انبار و زندان است که پس از 115 سال به دستور شاه عباس صفوی از تصرف پرتغالی ها خارج شد.
«نقشه جزیره هرمز در سال 1750 میلادی توسط «جاکوب ون» طراح هلندی کشیده می شود. با وجود این که در آن دوران پرتغالی‌ها بر بیشتر مناطق خلیج ‌فارس سلطه داشتند، نام خلیج ‌فارس در نقشه دیده می‌شود.»

**دیگر جاذبه های دیدنی هرمز
سواحل رنگی، پرتگاه های صخره ای و سنگی بکر در کنار دریا، غارهای دریایی، حیاش وحش جانوری و دریایی مانند آهوان، لاک پشت ها و شقایق های دریایی، آبسنگ های مرجانی، گنبدهای رنگارنگ نمکی، پوشش گیاهی بومی و جنگل های مانگرو نمونه ای دیگر از شاهکار طبیعت در دل جزیره هرمز است.
قصر بی بی گل، قصر صورت، بازار زعفرانی، برج گِلُک و برج تیرانداز از دیگر جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره زیبای هرمز است که باید گردشگران داخلی و خارجی با چشمان خود این شگفتی ها را نظاره باشند.

**آمادگی مسوولان هرمز برای پذیرای از مسافران نوروزی
در تعطیلات آخر هر هفته، تعطیلات تابستانی و زمستانی و بویژه تعطیلات نوروز هر سال شاهد سرازیر شدن خیل عظیمی از جمعیت سراسر کشور به سوی استان هرمزگان و جزایر قشم، کیش و بویژه هرمز هستیم.
گردشگران با سفر به هرمزگان ترجیج می دهند از جزیره رنگین کمانی هرمز و جاذبه های دیدنی و گردشگری آن همچون خاک های رنگی، قلعه پرتغالی ها، کوه های صخره ای بکر، آبسنگها، حیات وحش و سواحل رنگین آن بازدید کنند.
باتوجه به شرایط جمعیتی که هرمز در ایام تعطیلات بهمن ماه تجربه کرد و بیش از 28 هزار مسافر در مدت پنج روز به این جزیره 6 هزار نفری سفر کردند لذا برای تعطیلات نوروزی شرایط بهتری برای پذیرای از مسافران فراهم شده است.

*مسافران با برنامه ریزی به جزیره هرمز سفر کنند
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورداران مسافری جزیره هرمز گفت: گردشگران و مسافران نوروزی که قصد استفاده از جاذبه های گردشگری این جزیره را دارند با توجه به زمان حرکت شناورهای مسافری از قبل برنامه ریزی برای سفر داشته باشند.
عبدالله فخاری در گفت و گو با ایرنا افزود: ساعت حرکت شناورهای مسافری از بندرعباس و قشم به جزیره هرمز و برعکس از ساعت 6 و 45 دقیقه صبح تا 9 و 30 دقیقه شب است.
وی ادامه داد: قیمت بلیت شناورهای مسافری مسیر هرمز به بندرعباس و برعکس 100 هزار ریال است که گردشگران نوروزی می توانند به صورت اینترنتی خریداری کنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی شناورداران مسافری جزیره هرمز اظهارداشت: شناورهای مسیر بندرعباس و هرمز زیر مجموعه تعاونی قایقداران مسافری بندرعباس هستند که با تفاهم نامه ایجاد شده زیرمجموعه تعاونی قایقداران قشم نیز محسوب می شوند.

*یک فروند اسکله فلزی جدید به بندرگاه هرمز افزوده شد
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: در راستای توسعه زیرساخت های ایمنی تردد مسافران و گردشگران دریایی، یک فروند اسکله فلزی شناور جدید به بندرگاه این جزیره افزوده شد.
محمد رضا پور رجبی افزود: همچنین استقبال گردشگران و بازدید کنندگان از جزیره هرمز بویژه در ماه های پایانی سال باعث شد تا ساخت یک فروند اسکله جدید فلزی با هدف افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها و کاهش زمان انتظار مسافران جهت سوار و پیاده شدن در دستورکار اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قرار گیرد.
وی بیان داشت: این اسکله شناور با اعتبار هفت میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی به مدت 2 ماه توسط متخصصان ایرانی ساخته شد و عملیات نصب آن نیز پایان بهمن ماه امسال انجام شد.
این مسوول اظهارداشت: این اسکله فلزی که از نوع پاندون فولادی بوده شامل تهیه و کوبش هشت عدد شمع فولادی، ساخت پل دسترسی و احداث فونداسیون بتنی است، قابلیت پهلوگیری همزمان 2 فروند شناور مسافری را دارد.
پوررجبی گفت: هم اکنون با نصب این اسکله جدید، تعداد اسکله های بندرگاه چند منظوره جزیره هرمز به هشت فروند رسیده که این امر موجب افزایش قابل ظرفیت مسافر و گردشکر دریایی، سرعت بخشی در عملیات سوار و پیاده شدن مسافر و همچنین کاهش زمان انتظار می شود.
وی ابرازداشت: سازمان بنادر و دریانوردی با انجام اقداماتی قابل توجه همچون توسعه زیرساخت ها، نصب اسکله های متعدد و لایروبی کانال های دسترسی این بندرگاه، بستر مناسب را جهت سفر ایمن دریایی بازدید کنندگان از دیدنی های این جزیره منحصر به فرد را فراهم کرده است.

*چهار کمپ برای اسکان مسافران نوروزی در هرمز ایجاد شد
بخشدار هرمز با اشاره به این که این جزیره مهیای استقبال از مسافران نوروزی است، گفت: در این راستا چهار کمپ برای اسکان نوروزی مسافران و گردشگران در این جزیره آماده شده و نصب چادرهای مسافرتی تنها در این محدوده آزاد است.
سید مجدالدین حسینی افزود: سفر گردشگران به جزیره هرمز امسال نسبت به سال 96 حدود 18 درصد افزایش داشته و باتوجه به این شرایط پیش بینی می شود در تعطیلات نوروزی 98 نیز روزانه بین 6 تا 7 هزار مسافر به این جزیره سفر کنند.
وی با اشاره به این که میانگین اقامت مسافران در جزیره هرمز یک شب و 2 روز است، گفت: در این راستا برای مسافران 70 اقامتگاه بوم گردی تجهیز شده و یک هتل سه ستاره نیز که اخیرا با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید، با ظرفیت اسکان 60 نفر در مرحله اول و 90 نفر در مرحله دوم برای این منظور درنظرگرفته شده است.
بخشدار هرمز اظهارداشت: همچنین در 2 بوستان و 2 محدوده ساحلی هرمز، فضایی برای اسکان و برپا کردن کمپ های مسافرتی آماده شده که امکان اسکان حدود 800 نفر را دارد.
حسینی اضافه کرد: همچنین 100 تخته چادر از سوی هلال احمر هرکدام به ظرفیت 16 نفربرای موقع اضطراری و حوادث پیش بینی نشده در هرمز تهیه شده و ستاد اسکان فرهنگیان نیز سه مدرسه و سالن های ورزشی برای استقرار مسافران آماده دارد.
وی ادامه داد: بعضی از نقاط جزیره هرمز سخت گذر و راه دسترسی به آن تنها از راه دریا امکان پذیراست و همچنین به خاطر این که در تعطیلات بهمن ماه امسال تعدادی از تورهای گردشگری با ورود به این مناطق با مشکل مواجه شدند لذا در تعطیلات نوروزی 98 ورود به این محدوده را ممنوع کردیم.
بخشدار هرمز یادآورشد: بیشتر مناطق کوهستانی جزیره هرمز نیز دسترسی به آنتن تلفن همراه ندارد که در صورت بروز مشکل برای دریافت کمک و کمک رسانی دشوار می شود.

**مشکلی برای تردد شناورها به هرمز نیست
بخشدار هرمز گفت: برای تردد شناورها به جزیره هرمز نیز در ایام نوروز محدودیت خاصی نیست و برنامه حرکت شناورها طبق روال از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 9 و 30 دقیقه شب انجام می شود.
حسینی ادامه داد: از جزیره قشم نیز جا به جایی مسافران به هرمز در 2 نوبت صبح و عصر انجام می شود.

**خاک هرمز فروشی نیست
حسینی درباره ساماندهی فروش خاک در تعطیلات نوروز نیز با توجه به حجم مسافری که پیش بینی می شود به این جزیره سفر کنند، گفت:حتی یک گرم از خاک سرخ معدن هرمز، صادر نمی شود و هیچ برداشتی برای فروش انجام نمی شود.
وی افزود: خاک هایی که به عنوان هنر و صنایع دستی در حال فروش است، در حجمی نیست که به این جزیره آسیب برساند و برای ساماندهی این بخش نیاز به توانمند کردن جامعه محلی است.

**پیوست هرمز به بندرعباس
بخشدار هرمز همچنین به جدا شدن این جزیره از قشم و پیوست به بندرعباس اشاره کرد وگفت: این خواسته چندین ساله و به حق مردم ساکن در جزیره بود که در کمتر از چهار ماه پس از سفر استاندار هرمزگان به این منطقه، صورت گرفت.
وی اضافه کرد: جزیره هرمز از نظر اداری و بعد مسافت به شهرستان بندرعباس نزدیک تر است و بیشتر فعالیت های اداری این جزیره نیز حتی مسایل مربوط به بخش آب و برق در این شهرستان پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: اقتصاد و توسعه جزیره هرمز بر محور گردشگری تعریف شده که نیاز به تقویت بیشتر دارد و امیدواریم این انتزاع و پیوست در توانمند سازی بومیان جزیره در امور گردشگری و توسعه عمران موثر باشد.
گزارش از رقیه غلامی زاده
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.