هوشنگ ملایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مطالعه و پیش ‌بینی‌ هایی که در خصوص رشد جمعیت و مصرف آب صورت می ‌گیرد، نیاز آبی هرمزگان در بخش شرب و بهداشت به 307 میلیون مترمکعب می ‌رسد.
وی بیان داشت: خدمات و فضای سبز 26 میلیون مترمکعب، صنعت و مناطق ویژه 407 میلیون مترمکعب، صنایع کوچک 60 میلیون مترمکعب و در بخش کشاورزی از یک میلیارد و 445 میلیون با کارهای بهره‌وری به میزان یک میلیارد و 400 میلیون می‌ رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: میزان بارندگی در دوره درازمدت 50 ساله در استان 185 میلی متر و مجموع کل بارش ها بیش از 13 میلیارد مترمکعب است.
ملایی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی هرمزگان، 10میلیارد مترمکعب از مجموع این آب به علت تبخیر از چرخه خارج می شود و تنها 3 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب در چرخه مصرفی است.
وی یاد آور شد: از این مقدار حدود 900 میلیون مترمکعب آن در منابع آب زیر زمینی نفوذ می ‌کند و 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب نیز در رودخانه‌ های هرمزگان که در حدود 20 هزار کیلومتر است، جاری می ‌شود.
این مسوول ادامه داد: در حال حاضر حدود 45 میلیون مترمکعب آب توسط سه سد شمیل و نیان، جگین و استقلال میناب مهار می ‌شود اما همچنان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب از روان آب‌ ها به دریا سرازیر می‌ شود که مهار نشده اند.

** بیلان منفی آب در دشت های هرمزگان 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان به موضوع مهم بیلان منفی دشت های استان اشاره کرد و گفت: در این استان حدود 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بیلان منفی تجمعی 22 ساله دشت ها است.
ملایی تاکید کرد: در مجموع از 74 دشت هرمزگان، 20 دشت آزاد است که تنها نیم درصد بار آبی را به دوش می‌ کشد زیرا به لحاظ کمیت و کیفیت وضعیت مطلوبی ندارند.
وی ادامه داد: اما از 54 دشت ممنوعه در هرمزگان، 99.5 درصد برداشت آب زیرزمینی صورت می‌ گیرد.
این مسوول یادآورشد: در اثر خشکسالی های متوالی در سال های اخیر 65 درصد روان آب ها کاهش یافته که آسیب جدی به بخش های مختلفی همچون کشاورزی، سفره های آب زیرزمینی و آبخوان ها وارد کرده است.

**117 میلیون مترمکعب آب شیرین کن در هرمزگان اجرا می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: باتوجه به مجوزهای گرفته شده، احداث 94 میلیون مترمکعب آب شیرین کن در بخش شهری و 23 میلیون مترمکعب در بخش روستایی در این استان اجرا و تولید می شود.
ملایی ادامه داد: در بخش شرب شهری 16 میلیون مترمکعب آب شیرین کن در دست بهره برداری، 41 میلیون در حال ساخت، 10 میلیون در دست مطالعه و حدود 27 میلیون مترمکعب نیز بزودی به ظرفیت تولید اضافه می شود.
وی گفت: در بخش شرب روستایی نیز 11 میلیون مترمکعب آب شیرین کن در حال بهره‌ برداری، 8 میلیون در حال احداث، و 4 میلیون مترمکعب در حال مطالعه است.
این مسوول یاد آورشد: برای تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت استان های مجاور نیز 165 میلیون مترمکعب از طریق شیرین سازی آب دریا در دست احداث و 200 میلیون مترمکعب نیز در دست مطالعه است که در مجموع ظرفیت تامین آب به 365 میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید.
ملایی گفت: تا 25 سال آینده تولید آب شیرین کن ها در هرمزگان 476 میلیون مترمکعب در سال پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: همچنین حدود 32 میلیون مترمکعب تصفیه‌ خانه فاضلاب در هرمزگان در حال بهره برداری و 8 میلیون مترمکعب نیز در سال در دست ساخت است.

**پیشنهاد برای بهره وری وضعیت آبی هرمزگان
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: ریتم بارندگی استان به گونه ای است که در هر دهه حدود 2 تا 3 بارش سیل آسا اتفاق می افتد و حجمی در حدود 1.2 میلیارد مترمکعب در چند ساعت از دسترس خارج شده و به دریا می ریزد.
ملایی، از اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی خواست که رودخانه های این استان در زمزه رودخانه های مرزی تعریف شوند.
وی خاطرنشان کرد: در بحث تعادل بخشی نیز می ‌توان با فعالیت‌ هایی مانند تغذیه دشت‌ها و آبخوان‌ ها به بهبود شرایط استان هرمزگان کمک کرد.
این مسوول با اشاره به اینکه به علت هزینه های هنگفت سرمایه گذاری طولانی بودن زمان اجرای طرح های بزرگ تامین آب، استقبال خوبی در بخش آب نمی شود، پیشنهاد کرد: در بخش استفاده از سرمایه بخش خصوصی مشوق‌ هایی به وجود بیاید تا با پویایی، بهره ‌وری را در حوزه آب افزایش دهیم.
ملایی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد داریم که قوانین متناسب برای واگذاری تخصیص آب به بخش خصوصی وضع شود و خرید تضمینی آب به طرح های تامین و انتقال آب بخش صنعت و کشاورزی تعمیم داده شود.
وی اضافه کرد: ارزش اقتصادی آب باعث شده بهره‌ وری در این حوزه کم باشد که می طلبد قوانین و حمایت هایی از سوی دولت در خصوص فروچاله ها و دشت هایی که با این موضوع مواجه هستند، پیش بینی و اجرا کنند و در حوزه کشاوزی نیز تشکل های خصوصی را تقویت و حمایت کرد.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.