در این گزارش آمده است: ساخت پارک ها و فضای سبز محله ای متعدد با استانداردهای لازم از نشانه های یک شهرداری پویا و کاربلد است.بر اساس آمارهای اعلام شده موفقترین شهرداری ها انهایی هستند که توانسته اند برای محله ها برنامه ریزی داشته باشند و حدالمقدور از سفرها و هزینه های ساکنان محلات برای رسیدن به خدمات بکاهند که یکی از مهمترین انها ایجاد پارک ها برای بازی و سرگرمی کودکان، محلی برای استراحت و آرامش، وجود فضای سبز برای زیبایی محله و ....است.
شهر بندرعباس با یدک کشیدن نام پایتخت اقتصادی به پشتوانه درامدهایش، اما نتوانسته در بدیهی ترین خواسته های مردم در حوزه شهری موفق عمل کند.
داشتن محله ای سبز، پارک های استاندارد و مناسب با وجود شعار های پر طمتراق شهرداری هنوز یکی از نیازها و خواسته های مردم بندرعباس است. خانواده های بندرعباسی همچنان برای لذت بردن از یک بعد ازظهر و یا آرامش، در هر کجای شهر باشند برای سپری کردن ساعتی باید خود را به ساحل و یا پارک های بزرگ شهر برسانند تازه اگر روشنایی، نظافت ان تامین باشد و یا در قرق کارتن خوابها نباشد.
اگر بخواهیم یک تعریف درست از پارک داشته باشیم با رجوع به منابع معتبر به این تعریف می رسیم که بوستان یا پارک به مکانی محفوظ می‌گویند که به صورت طبیعی یا نیمه طبیعی توسط دولت به وجود آمده‌است، و در کنار آن برای تفریح و لذت بردن انسان، یا برای حفاظت از حیات وحش یا زیستگاه طبیعی. بوستان‌ها ممکن است شامل سنگ، فواره، خاک، آب و قسمت‌های چمن باشد.
با این تعریف کدامیک از پارک ها و یا بوستان های شهر بندرعباس دارای این خصوصیت هستند؟
غالب پارک های محله ای از کمترین امکانات هم برای صرف کردن اوقات فراغت برخوردار نیستند و خانواده ها ترجیح میدهند برای اینکه فرزندانشان از تاب و سرسره زنگ زده آسیب نبینند و یا لباس هاشان خاکی و کثیف نشود به این پارک ها قدم نگذارند.ان پارک هایی که وسایل بازیشان پلاستیکی است هم یا انقدر کثیف و خاکی اند یا آفتاب خورده اند و زهوارشان در رفته که استاندارد های لازم را ندارند.
انهایی که دو سال گذشته را به یاد میاورند مطمنا زمان انتخابات شهرداری فعلی بندرعباس را یادشان است که در همان بحبوحه انتخاب شهردار بنرهای بزرگی در سرتاسر شهر بندرعباس با شعار هر محله یه تا پارک نصب شد.بنرهایی که اندازه شان از متراژ پارک ها بیشتر بود و باعث تاسف که این تبلیغات برای چیست وقتی واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد.تبلیغاتی که به وضوح شکست شهرداری را در برنامه پارک های محله ای نشان میداد.
رضا حیدری زاده رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در گفتگویی سرانه فضای سبز بندرعباس را با در نظر گرفتن کمر بند سبز شهر بندرعباس به اضای هر نفر 9 متر خواند و گفت: استاندارد سرانه فضای سبز در کشور به اضای هر نفر 12 متر است که با توجه به روند توسعه فضای سبز و پارک ها در شهر بندرعباس این متراژ میزان قابل قبولی است.
وی یکی از مشکلات بزرگ شهر بندرعباس در راستای عدم توسعه مناسب پارک ها و فضای سبز را شرایط خاک و آب این شهر دانست و گفت: بزرگترین مشکل بر سر راه گسترش پارک ها و فضای سبز انگونه که مردم انتظار دارند بالا بودن ای سی آب و خاک است و البته نباید از منابع مالی محدود نیز غافل شد.
به گفته حیدری 300پارک محله ای و بوستان در سطح شهر بندرعباس وجود دارد که هر کدام از آنها مخارج زیادی دارند و برای نگهداری از آنها با توجه به محدودیت منابع مالی بسیار سخت است.
الگو برداری از کشورهایی با شباهت های اقلیمی
برخی از کشورهای همسایه مانند امارات و یا کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی که شباهت بسیار زیادی به لحاظ شرایط اقلیمی با بندرعباس دارند توانسته اند در ایجاد فضای سبز بسیار موفق عمل کنند و از مرحله چگونگی و چطور دست یافتن به این هدف بگذرند که میتوان با الگو برداری و یا استفاده از گونه های گیاهی مشابه با توجه به تمامی مسائل محیط زیستی، بندرعباسی سبز و زیبا به وجود آورد که البته باز بحث زیر ساخت ها شرایط کمبود آب و خاک نامناسب و از همه مهمتر کمبود منابع مالی در حوزه فضای سبز مطرح می شود.
حسرت مردم بندرعباس وقتی به استان های دیگر سفر می کنند
اگر بگوییم یکی از بزرگترین ارزوهای مردم بندرعباس داشتن فضای سبز و یا بوستان ها و پارک هایی با ظاهری زیبا و سبز مانند استان ها و شهرهای دیگر کشور است بیراه نرفته ایم.
انچه مشخص است نارضایتی مردم و یا به بیان بهتر توقع مردم بندرعباس از شهرداری برای ایجاد شرایط و پارک های بهتر در سطح شهر است آنقدر که مردم بتوانند چند دقیقه ای را در یک فضای آرامشبخش بگذرانند نه انکه از خاک و موش و کثیفی فرار کنند.
با توجه به تمام مسائل گفته شده این سوال به ذهن متبادر می شود که آیا شهر بندرعباس با توجه به نزدیک بودن عید نوروز بوستان ها و پارک های مناسبی برای پزیرایی از مهمانان و یا حتی وقت گذرانی خود بندرعباس نشین ها دارد؟
و آیا با توجه به تمام گفته ها چه زمانی قرار است بندرعباسی سبز داشته باشیم؟
9944 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.