به گزارش ایرنا، مسجد از صدر اسلام تا کنون علاوه بر کارکرد عبادی، دارای جایگاه بصیرت بخشی شده و سنگر مقاومت و تصمیم مهم در جوامع اسلامی بوده است.
این پایگاه مهم سیاسی و اجتماعی در ایران نیز پیش از انقلاب پایگاه اصلی حرکت ها و مبارزات انقلابی و بسترساز گسترش، تعمیق و تثبیت انقلاب بوده اند.
اگربه نقش حرکت آفرین مساجد درتاریخ معاصر ایران نگاهی داشته باشیم می بینیم که؛ در دوره دوم مشروطه و پس از شهادت شیخ فضل الله نوری و با شدت گرفتن درگیری های سیاسی، به تدریج، جو وحشت و ترور بر جامعه حاکم شد، نخست سید عبدالله بهبهانی که نقش مهمی در رهبری آن نهضت داشت توسط دمکرات ها ترور شد.
با شهادت وی، بازار تهران اعتصاب کرد و جمعیتی انبوه در مسجد بازار گرد آمدند و خواستار دستگیری و مجازات قاتلان شدند.
یا در شهر مقدس مشهد، مردم به نشانه اعتراض در مسجد گوهر شاد اجتماع کردند به دستور مستقیم رضا شاه، مأموران، مسجد را به محاصره در آوردند و با پتک در مسجد را شکستند و وارد صحن شدند و با مسلسل های سنگین، از اطراف و بام های حرمِ مشرف به صحن مسجد گوهرشاد ، آن را به گلوله بستند.
همچنین در جریان انقلاب اسلامی نخستین جرقه های انقلاب در سال 1340 و 1341 با سخنرانی امام خمینی و از دریچه اطلاع رسانی زده شد و مسجد اعظم و مدرسه فیضیه قم بستر اصلی این حرکت را فراهم کردند.
از این رو مسجد به عنوان مرکز آغازین شکل گیری حرکت های مردمی در مبارزه ضد ظلم وستم به ویژه در دوران پهلوی بوده است.
درواقع این پایگاه مردمی نقش تعیین کننده ای در فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان، جوانان و شخصیت های اثرگذار در فعال نگه داشتن و افزایش تاثیر گذاری آن بر زندگی مردم داشته است.
مقام معظم رهبری در مورد اهمیت مساجد 31 مرداد سال 95 می فرمایند: مسجد بر محور گوهر نماز شکل می گیرد؛ بنابراین پایگاهی است برای همه‌ کارهای نیک؛ پایگاه خودسازی، انسان ‌سازی، تعمیر دل و تعمیرِ دنیا و مقابله‌ با دشمن و زمینه‌ سازی برای ایجاد تمدن اسلامی.
ایشان در جایی دیگر در اهمیت حضور جوانان در مسجد می فرمایند: یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی - و یا لااقل سهولت این پیروزی - این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند؛ جوانان مساجد را پر کردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند.
یا در جایی می فرمایند: مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه‌ های فعالیت‌ های اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریزی فرهنگی نباشد همه چیز از دست می رود.
نقش محوری مسجد بر کسی پوشیده نیست و کانون ‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز یکی از ارکان ‌هایی است که موجب تقویت مسجد می ‌شود.
این تقویت در سایه همراهی و همبستگی بین امام جماعت و کانون‌ ها با یکدیگر در گسترش فعالیت های فرهنگی نیز بسیار موثر خواهد بود.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بهمن ماه امسال با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، توصیه ‌هایی اساسی به‌ ویژه به جوانان به‌ منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده ‌اند که نقش مسجد و جوانان در این بیانیه بسیار حائزاهمیت است.
رهبر انقلاب در بخشی از این بیانیه یکی از ظرفیت های مهم نیروی انسانی کشور را ظرفیت جوانان می دانند که با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی خود می توانند محور تحقق نظام پیشرفته‌ اسلامی باشند.
در بخشی از این بیانیه می توان به این بخش اشاره داشت که؛ « امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. نکته‌ مهمی که باید آینده‌ سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می کنند که از نظر ظرفی تهای طبیعی و انسانی، کم ‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت ها با غفلت دست ‌اندرکاران تاکنون بی ‌استفاده یا کم‌ استفاده مانده است، همت های بلند و انگیزه‌ های جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.
از اهمیت نقش جوانان در پیشرفت مادی و معنوی کشور، نمی توان از کانون های فرهنگی و هنری مساجد و به تعبیری نقش بچه های مسجد غافل بود.
یکی از نهادهایی فرهنگی که در همین راستا می تواند کارکردهای فرهنگی موثری را تببین این بیانیه در سطح های مختلف تربیتی، اجتماعی، سیاسی را به درستی به ویژه به خانواده ها داشته باشد، کانون های فرهنگی هنری مساجد است.
18 اسفند سالروز تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است که به همین مناسبت در استان های مختلف از جمله استان هرمزگان مسوولان در این حوزه فعال شده و ویژه برنامه هایی و سخنرانی هایی انجام داده و از سوی دیگر به اهمیت نقش کانون های مساجد در تببین بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی مقام معظم رهبری پرداخته اند.

**نقش حساس کانون های مساجد در عملیاتی کردن گام دوم انقلاب
رییس ستاد هماهنگی کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد کشور سه شنبه هفته گذشته در سفری به استان هرمزگان در نشست تبیین نقش جوانان مساجد در گام دوم انقلاب با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق مطالبات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مخاطبان اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد نسل جوان هستند و مخاطب این بیانیه نیز جوانان می باشند پس نتیجه می گیریم که نقش کانون ها در عملیاتی کردن این بیانیه بسیار مهم و حساس است.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد از فرصت گرانبهای عمرتان در راستای ارتقای بصیرت و نشر ارزش های دینی و اسلامی نهایت بهره را ببرید.
وی عنوان کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری در آستانه بیست و ششمین سالگرد تاسیس کانون ها باید عملکرد خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند که تا کنون چقدر از مسیر تعیین شده در راستای اهداف انقلاب، نظام و اسلام ناب حرکت کرده ایم و ادامه راه را چگونه با اخلاق، عزت طلبی و سبک زندگی اسلامی طی کنیم.
ارزانی همچنین در همایش «نقش زنان در تداوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی» در بندرعباس اظهار داشت: ستاد عالی کانون ‌های فرهنگی هنری مساجد به بانوان اهمیت می‌ دهد و در تلاش است که در این زمینه فعالیت‌ های خود را در قالب طراحی شبکه فرهنگی و هنری با رویکرد خانواده به عنوان محور تربیت اسلامی و مسجد به عنوان پایگاه اصلی در این حرکت فرهنگی را افزایش دهد.
رییس ستاد هماهنگی کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد کشور یکی از تاکیدهای جدی در کانون های مساجد را تقویت فعالیت های جمعی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله در حوزه بانوان دانست.
مشاور وزیر ارشاد، کانون های مساجد را یکی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در هیچ جای دنیا مدل های موفق و اثرگذار مانند کانون های مساجد نداریم.

**اعضای کانون های مساجد ویژگی ها انقلاب 'گام دوم' را بخوانند
مسوول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) نیز در همایش «نقش زنان در تداوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی» با استناد به فرامینی از امام راحل(ره) که فرمودند:«این انقلاب تحفه ای از جانب خدا و از عالم بالا برای ملت ماست»، گفت: از آغاز نهضت(15 خرداد سال 42) حدود 55 سال و از پیروزی انقلاب 40 سال می گذرد و انقلاب ما متکی به شرق و غرب نبوده و انقلابی الهی است.
حجت الاسلام موسی پولادی افزود: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید با مطالعه این بیانیه بدانند که خصایص و ویژگی ها انقلاب کدام است.
وی ابراز داشت: دانستن این مطلب که ما کی هستیم و به کدام سمت در حرکتیم از دیگر فواید مطالعه این بیانیه است و چگونگی طی کردن این مسیر نیز از دیگر آثار مرور بیانیه گام دوم انقلاب است.

**کانون های مساجد مرکز جنبش های اسلامی است
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در همایش «نقش زنان در تداوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی» کانون های فرهنگی و هنری مساجد را مرکز جنبش های اسلامی دانست که حضور زنان در این کانون ها باید پررنگ تر شود.
احمد مرادی گفت: مسجد و کانون های فرهنگی برای نقش آفرینی زنان در مبارزه با تهاجم فرهنگی را مهم ترین پایگاه برای حضور زنان در جامعه و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آنان دانست.

**بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کننده مسیر آینده
امام جمعه بندرعباس ضمن تاکید به مطالعه بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی رهبر فرزانه انقلاب، گفت: این بیانیه ترسیم کننده مسیر آینده و خط 40 سال آینده را نشان می دهد و نگاهی به گذشته برای اصلاح است.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی در خطبه های نمازجمعه اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه اشتباهاتی که در این 40ساله انقلاب مرتکب شده ایم را یادآوری کرده و خدمات نظام را به صورت قانع کننده بیان کرده اند.
امام جمعه بندرعباس به 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های مساجد اشاره کرد و استان هرمزگان را از فعال ترین کانون های مساجد در کشور دانست.
وی ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در کانون های مساجد هرمزگان، مسوولان این حوزه را به انجام کارهای خالصانه فرهنگی بیشتر توصیه کرد.

**اعضای کانون های مساجد خود را مکلف به مطالعه دقیق 'گام دوم' بدانند
مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و نظام و اندیشه های امام راحل از مهمترین رسالت های کانون های مساجد است.
حجت الاسلام احمد پهلوانی با اشاره بر اهمیت انس جامعه با مسجد، گفت: شعار کانون های فرهنگی و هنری زنده نگه داشتن ارزش های اسلامی و دینی است و برای این مهم نیازمند مسوولیت پذیری، مشارکت افزایی، تعامل و همکاری هستیم.
وی گفت: تلاش ما جذب کودکان و نوجوانان به مسجد در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری است و یکی از راههای جذب نیز توجه و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است.
مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب نشان می دهد نظام اسلامی مانند یک موجود زنده در حال تکامل است و نسبت به تحولات بی تفاوت نیست.
وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب، نیروهای جوان مسجدی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد بهترین افراد و مکان ها برای تحقق بیانیه رهبر معظم انقلاب هستند.
پهلوانی افزود: جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد باید خود را مکلف به مطالعه دقیق، حرکت مشارکت جویانه از بیانیه گام دوم انقلاب بدانند و تلاش خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری که در این بیانیه آمده است، بیشتر کنند.
وی در ادامه یکی از فعالیت های مهم در کانون های مساجد را تعالی هنر و پاسداشت ارزش‌ های هنری برشمرد و ابراز داشت: ما به دنبال تربیت هنرمند ارزشی هستیم که جامعه را به سوی ارزش‌ ها هدایت کند.
مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان یکی دیگر از بخش مهم در این دبیرخانه جایگاه توجه به فضای مجازی در فعالیت مساجد عنوان کرد و گفت: به دنبال این هستیم که افراد بتوانند ایده های یکدیگر را در فضای اینترنت بارگذاری کنند و یک فضای خلاقانه اثرگذار برای نوجوانان، جوانان و خانواده ها در این فضا ایجاد شود.
پهلوانی تعداد کانون فرهنگی هنری مساجد در هرمزگان را یکهزار و 50 کانون ذکر کرد که افزون بر 80 درصد از این کانون ها در مساجد روستاها تاسیس شده اند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.