به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبهدرآخرین روز سفر خود به هرمزگان در نشست خبری افزود: طرح های مهمی در بخش های کشاورزی، نیرو و راه که بیشتر طرح های فرودگاهی، توسعه فرودگاه ها و همچنین توسعه بندرشهید رجایی بود، در این سفر دو روزه به هرمزگان افتتاح و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
وی بیان داشت: مهم ترین طرح های بهره برداری شده شامل افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح جدید در پالایشگاه بندرعباس و به آب انداختن زیردریایی فاتح بود که این سه طرح اهمیت خاصی برای کشور و استان داشت.
رییس جمهوری اظهارداشت: بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم این سومین دور سفر به هرمزگان است، هر چند این سفر تحت عنوان سفر استانی نبوده و بیشتر برای افتتاح چند طرح بود اما دیدار با مردم غرب هرمزگان برای ما بسیار محترم بود و در دولت یازدهم نیز دیدار با مردم شرق این استان داشتیم.

**جزیره ها، سواحل و بنادر را باید فعال تر کرد
رییس جمهوری با اشاره به این که هرمزگان دارای جاذبه خاص گردشگری است، گفت: می طلبد که برای توسعه گردشگری هم جزیره ها و هم سواحل و بنادر این استان را فعال تر کنیم.
روحانی اضافه کرد: جزیره قشم و کیش به عنوان 2 مرکز بزرگ استان هرمزگان دارای جاذبه های فراوان گردشگری است و البته جدای از آن، دیگر جزایر هرمزگان از جمله هرمز نیز جاذبه های گردشگری بسیاری دارد.
وی با اشاره به این که می توان جزیره ها دیگر هرمزگان را نیز تبدیل به مراکز گردشگری کرد، بیان داشت: شهر بندرعباس با داشتن ساحل بسیار خوب می تواند به عنوان یک مرکز گردشگری باشد.
رییس جمهوری یاد آورشد: در بازدیدهایی که از ساحل بندرعباس داشتیم، شاهد اقدام های بسیار خوب در زمینه توسعه و آماده سازی ساحل بودیم و در سمت شرق هرمزگان نیز می تواند فضای گردشگری کنار ساحل را داشته باشد.
وی اضافه کرد: داشتن نعمت دریا نیز ویژگی خاص خودش را دارد که می تواند بسیاری از تحرکات تفریحی مردم، رفت و آمد در جزایر و بازی ها و ورزش های آبی ساحلی در آب باشد که می توان این جاذبه ها را بیشتر کرد.

** 400 هزار واحد مسکونی جدید در کشور ساخته می شود
رییس جمهوری همچنین با اشاره به مساله بافت های فرسوده در هرمزگان گفت: وزیر مسکن قول داده است در سال های 98 و99 در مجموع 400 هزار واحد مسکونی جدید بسازد که بخشی از آن ها مربوط به بافت های فرسوده است.
وی با اشاره به این که یکی از طرح های مهم دولت دوازدهم که از سال گذشته آغاز شده و امسال وزارت مسکن در این زمینه فعال تر شده است، بیان داشت: به محله های فرسوده در کشور تسهیلات ویژه ای پرداخت می شود و دولت زمین رایگان برای ساخت و ساز جدید واگذار می کند.
روحانی اضافه کرد: در این راستا به استانداران کشور اعلام شده است اگر زمینی آمادگی برای ساخت و ساز دارد و مربوط به دولت است، آن را به صورت رایگان واگذار می کنیم و از نیروهای مسلح نیز خواستاریم که زمین هایی بدون استفاده را برای اجرای این طرح اختصاص دهند.
رییس جمهوری ادامه داد: با تخریب بافت های فرسوده 50 درصد ساختمان های جدید با تسهیلات بسیار ارزان قیمت 6 درصد در اختیار خانه اولی ها قرار می دهیم.
روحانی با اشاره به بازدیدی که از بافت فرسوده محله چاهستانی های بندرعباس داشتند، ادامه داد: این مکان نیاز به یک بازسازی بزرگ دارد.
وی ابرازداشت: امیدواریم با توجه به انگیزه ای که در استاندار هرمزگان و کمک مسوولان شهری این استان است، این استان به عنوان پیشتاز در امر بازآفرینی بافت های فرسوده قرار گیرد.
رییس جمهوری ادامه داد: بااین اقدام هم زندگی مردم بهتر می شود و هم ارزش خانه های مردم افزوده شود و از این وضعیت نامناسب بافت فرسوده که هر لحظه امکان تخریب در اثر زلزله و بارندگی است، درمی آیند.
روحانی گفت: برای اجرای طرح های گردشگری و بازآفرینی طرح های فرسوده در هرمزگان کمک های لازم از سوی دولت دوازدهم صورت می گیرد و از مسوولان استانی نیز می خواهیم که در این زمینه فعال تر شود.

**هرمزگان قطب مهم دفاعی و استراتژیک کشور
رییس جمهوری در ادامه با اشاره به نقش استراتژیک هرمزگان و برخورداری این استان از بزرگترین پالایشگاه های منطقه و جهان ابراز داشت: بندرشهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر ترانزیتی و تجاری کشور در این استان قرار گرفته و این موضوع اهمیت استراتژیک و اقتصاد هرمزگان را دوچندان می کند.
روحانی با بیان این که هرمزگان قطب مهم دفاعی و استراتژیک برای کشور محسوب می شود، گفت: این استان علاوه بر جایگاه حمل و نقل جاده ای از استان های مهم و قطب فولاد کشور نیز به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص عوارض آلایندگی صنایع و پالایشگاه های نفت لاوان، سیریک و قشم ابراز داشت: این سوال یک حرف منطقی است، زیرا در هر استانی فعالیت های بزرگ اقتصادی در سطح ملی انجام می شود که به تبع مردم همان استان باید از آن طرح ها بهره مند شوند.
رییس جمهوری گفت: اینکه بخشی از درآمد و مالیات و عوارض آن به استان اختصاص یابد نیازمند لایحه و موافقت اصولی مجلس است که می توان در این طرح نیز فکر کرد و در پیش بینی بودجه سال آینده رقمی را باید مشخص کرد.
روحانی در خصوص بحث رفع مشکلات صادرات و واردات و طرح های تشویقی به فعالان اقتصادی نیز بیان داشت: استان هرمزگان فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد که فعالان اقتصادی می توانند بخشی از ارز را به سامانه «نیما» برگردانند و بخشی از آن را از طریق صرافی ها در بازار آزاد بفروشند.
وی با بیان اینکه در بحث واردات یکسری مشکلات هنوز وجود دارد و آنهم به موضوع کم بودن نقدینگی ها برمی گردد، گفت: در این بخش نیز تصمیم هایی مبنی بر پرداخت 400 هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای بخش تولید گرفته شده است.
رییس جمهوری عنوان کرد: در مناطق آزاد نیز در بحث واردات مواد اولیه تسهیلاتی درنظرگرفته شده و از سال آینده نیز تسهیلات بیشتری در اختیار بخش تولید قرار می گیرد.
7195/9887/6048 /2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.