به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین شاخص های استقلال هر کشور خودکفایی است و این شاخص ها امروز در مقایسه با سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رشد بسزایی داشته است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کشاورزی به عنوان محور توسعه اقتصادی مدنظر است و کشاورزان نیز به عنوان مولد و تولید کننده محصول در حفظ حق امنیت غذایی و محصولات غذایی ارگانیک دارای جایگاه مهمی هستند که در برخی موارد خواسته ها و گلایه های به حقی دارند.
به تعبیر دیگر تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال، ارتقای بهره وی و درآمدزایی قرار دارند.
جمعی از فعالان بخش اقتصادی و کشاورزی استان هرمزگان شنبه شب در نشستی با محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌ جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در استانداری به بیان خواسته ها و ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

** کشاورزی وتولید در این بخش کلیدواژه اقتصاد
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان در ابتدای سخنان خود ابراز داشت: کشاورزی وتولید در این بخش کلیدواژه اقتصاد عمومی کشور و اقتصاد مقاومتی است.
ابوطالب جوادی افزود: درحال حاضر 4 میلیون نفر کشاورز در سطح کشور بدون دریافت حقوق تولید غذای مردم را برعهده دارند.
وی در ادامه به مصوبه تعیین تکلیف وام های معوقه کشاورزی از سوی دولت و خوشحالی کشاورزان از این مصوبه اشاره کرد و بیان داشت: این مصوبه اما به دلیل دستکاری بانک مرکزی، کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان خواستار تجدیدنظر در بند خ مصوبه تعیین تکلیف وام های معوقه کشاورزان شد.
جوادی در عین حال گفت: بانک کشاورزی امروز به شورای حل اختلاف دهستان سیاهو مراجعه کرده و حساب های کشاورزان بدهکار و ضامن ها را مسدود کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه سقف پرداخت وام به کشاورزان 80 میلیون ریال است، خطاب به رییس دفتر رییس جمهوری اظهار داشت: این وام برای تامین نیازمندی های کشاورزان درحالی قرار است به کشاورزان پرداخت شود که این میزان با قیمت یک بزتالی برابری می کند.
این مسوول ادامه داد: در این استان یک بزتالی 80 میلیون ریال(8 میلیون تومان) خرید و فروش می شود آیا ارزش کار و فعالیت یک کشاورز معادل یک بزتالی است.
جوادی گفت: با وجود خشکسالی ها و پشت سرگذاشتن وام های معوقه، گرانی نهاده های کشاورزی و کسادی محصولات آمارها نشان می دهد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در سال57، 43 هزارهکتار بوده در حالی که این رقم درسال جاری به 156 هزار هکتار است.
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان اضافه کرد: 181 هزارتن در سال 57 محصول کشاورزی تولید می شد درحالی که میزان تولید درسال جاری به 2 میلیون و 180 هزارتن رسیده است.

**دولت به کمک کشاورزان بیاید
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان در شهرستان میناب نیز بیان داشت: در این صندوق زنان روستایی در حوزه های مختلف کشاورزی و صنایع دستی و بوم گردی مشغول فعالیت هستند.
شمسی احمدی با اشاره به وجود 4 صندوق توسعه زنان روستایی در سطح استان هرمزگان گفت: یکی از مشکلات عمده زنان روستایی در بحث مشاغل خردخانگی وجود مجوزهای متعدد و روند طولانی دریافت این مجوزهاست.
وی صادرات محصولات مشاغل خرد زنان روستایی با برند خاص خود را نیاز جدی در حوزه صادرات عنوان کرد.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان میناب ادامه داد: این درحالی است که در سال جاری در حوزه صنایع دستی با برندی یک کارخانه توانستیم محصولاتمان را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم.
احمدی ضمن گلایه از وضعیت پرداخت وام های های معوقه تصریح کرد: کشاورزی که برای وام 11 میلیون تومانی 15 میلیون پرداخت کرده چرا بانک کشاورزی که ابتدا به وی اعلام می کند شما مشمول بخشودگی شده اید اما بعد از یکماه مبلغی که پرداخت کرده را به عنوان دیرکرد چندساله ثبت کرده و از وی می خواهند از سال 1400 قسط های جدید باید پرداخت کند.
وی بیان داشت: کشاورزی که وامش را تسویه کرده اما بعد از یکماه به کشاورز بگویند قسط جدید پرداخت کند یک ظلم به این قشر زحمتکش است.
این مسوول در بخش کشاورزی با اشاره به این که در بحث صادرات استان هرمزگان سرآمد محصولات سبزی و صیفی است، گفت: همین امروز درحالی که 21 هکتار محصول صیفی را به روسیه صادر کردم اما اعلام شده تا 30 بهمن بیشترنمی توانیم صادرات داشته باشیم.
احمدی گفت: با وضعیت جدید بارندگی ها و خسارت های هنگفت به کشاورزان،امید کشاورزان به همین صادرات است انتظار داریم دولت کمک حال کشاورزان باشد.

** مدیریت صادرات برعهده دولت
مدیرعامل خانه مدیران کارآفرین هرمزگان نیز خواستار توجه ویژه دولت به بخش مدیریت صادرات شد و اظهار داشت: بازارهای عمان و قطر پایگاه های مهم و جدی برای صادرات محصولات تولیدی از استان هرمزگان محسوب می شوند که تحقق این موضوع نیازمند حمایت دولت است.
عبدالرضا نادری پور نیز حمایت از تولید کننده های محلی، شناسایی قانون های دست و پاگیر، راه اندازی رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار را از جمله راهکارهای توسعه صادرات برشمرد.
وی ادامه داد: حجم سرمایه گذاری ها در بخش های اقتصادی و تولیدی با میزان اشتغال جوانان این استان چندان همخوانی ندارد.
مدیرعامل خانه مدیران کارآفرین هرمزگان در این رابطه ابراز داشت: توسعه زیرساخت ها در حوزه نرم افزار بسیار مهم است، بحث نظام آموزشی هرمزگان یک چالش جدی است که هیچ رشته دانشگاهی مرتبط با نیاز بازار بندرعباس نداریم.

**جایگاه ممتاز هرمزگان در توسعه صادرات غیرنفتی
استاندارهرمزگان در ابتدای این نشست به وضعیت صادرات غیرنفتی اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه آبزیان 2 ظرفیت دریا و سواحل باعث رونق پرورش میگو و ماهی در دریا شده است.
فریدون همتی با اشاره به وجود سایت 3 هزار تنی پرورش میگو با دانش بومی در هرمزگان، افزود: بنای ما تولید 50 هزار تن در دریا تا پایان دولت دوازدهم است.
وی گفت: ظرفیتی که در جزیره های استان در بحث پرورش میگو داریم 50 هزار هکتار است که درحال حاضر 8 هزار هکتار آن زیربار تولید قرار دارد.
استاندارهرمزگان دراین رابطه به آماده سازی زیرساخت های 21 هزار تن ظرفیت تولید میگو توسط بخش خصوصی در استان اشاره کرد که بخش بزرگی از این ظرفیت در شهرستان بندرلنگه قرار دارد.
همتی گفت: درحال حاضر 13 هزار تن در منطقه مهرگان بندرلنگه قرار دارد و این هدف گذاری در استان هرمزگان برای سال 98 است.
وی یاد آور شد: استان هرمزگان آمادگی برای توسعه و پرورش بچه میگو، فرآوری، سردخانه ها، حمل و نقل و بازرگانی داخلی و خارجی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی وجود دارد.
استاندارهرمزگان عنوان کرد: با توسعه زیرساخت ها در بخش پرورش میگو درحالی که در سایر استان ها یکبار در سال میگو برداشت می شود به دلیل شرایط خاص استان هرمزگان، قابلیت سالی 2 بار میگو برداشت میگو وجود دارد، لذا این یک ظرفیت ممتازی برای این استان محسوب می شود.
همتی در ادامه سخنان خود به اهمیت گردشگری و بوم گردی در جزیره های هرمزگان از جمله جزیره هرمز اشاره کرد که درحال حاضر با استفاده از سه چرخه ها زمینه کسب و کار230 نفر در این جزیره فراهم شده است.

** به آینده هرمزگان امیدوار هستم
رییس دفتری رییس جمهوری در پایان این نشست با بیان این جمله که به آینده هرمزگان امیدوار هستم، گفت: در این استان یک تحول مثبتی در حوزه های اقتصادی را شاهد هستیم.
محمود واعظی هدف از این نشست را انتقال خواسته ها، دیدگاه ها و پیشنهادات فعالان بخش های مختلف اقتصادی برشمرد.
وی، نقش دولت در حمایت از بخش خصوصی را سیاست گذاری، نظارت، هدایت و حمایت عنوان کرد و ابراز داشت: بنای دولت بر تصدی گری و بنگاه داری بر بخش خصوصی نیست.
رییس دفتر رییس‌ جمهوری بیان داشت: استان هرمزگان به دلیل اهمیت مرزی بودن آن و ظرفیت های خاصی که درتوسعه مدیریت کشور دارد، آینه کشوراست لذا هرچه آبادتر شود، نزد کشورهای حوه خلیج فارس سرافرازترخواهیم بود.
واعظی گفت: این استان قبل از انقلاب و بعد از آن در مقطع هایی به دلیل نبود توجه به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی بومی از بسیاری از توسعه ها عقب مانده است.
وی توسعه و آینده هرمزگان را مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: این استان در بخش های مختلف خود حرفی برای گفتن دارد و دولت نیز با توجه به اهمیت جایگاه این استان به دنبال توسعه هرمزگان در تمامی ابعاد آن است.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در این رابطه به صنعت پرورش میگو و ماهی در دریا به دلیل شاخص های بالای ارزآوری آن اشاره کرد.
واعظی در ادامه سخنان خود خواستار توسعه و تنوع بخشی به زیرساخت های اقتصادی، نیروی انسانی و حمایت از بخش خصوصی شد.
وی یکی از محورهای مهم برای توسعه زیرساخت های اقتصادی به مساله گردشگری در استان هرمزگان اشاره کرد.
رییس دفتر رییس‌ جمهوری یاد آور شد: استان هرمزگان به دلیل وجود ظرفیت های خاص این منطقه، وجود جزیره های زیبا، آب و هوایی خاص نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد.
واعظی با اشاره به صحبت های یکی از فعالان حوزه های اقتصادی و کشاورزی تنوع در رشته های دانشگاهی متناسب با ظرفیت های استان هرمزگان را ضرروی دانست.
وی اظهار امیدواری کرد: با برطرف شدن موانع فراروی حوزه صادرات، فضای کسب و کار درهرمزگان بهبود یابد و وضعیت مطلوب درعرصه اشتغال و اقتصاد استان هرمزگان ایجاد شود.
رییس دفتر رییس‌ جمهوری در این رابطه خطاب به بانک ها، عنوان کرد: بانک ها رعایت حال کشاورزان را داشته باشند.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری امروز یکشنبه از طریق فرودگاه بندرلنگه وارد هرمزگان می شود و در ورزشگاه تختی این شهرستان با مردم غرب هرمزگان دیدارمردمی دارد.
با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بعد از ظهر یکشنبه نیز مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بهره برداری می شود.
شرکت در نشست شورای اداری هرمزگان در یکشنبه شب از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان است.
روز دوم سفر رییس جمهوری به هرمزگان نیز با بهره برداری از طرح های نیروی دریایی و به آب اندازی زیر دریایی آغاز می شود.
همچنین بهره برداری از طرح های ویدئو کنفرانسی آب، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در روز دوشنبه با حضور رییس جمهوری انجام می شود.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.