به گزارش ایرنا، محمد ناظمی اردکانی عصر پنجشنبه درهمایش سادات شیعه واهل سنت درهرمزگان با عنوان نسل ماندگار افزود: هم اکنون آمار سادات در جنوب آسیا 20 میلیون نفر، مصر11 میلیون نفر، مراکش هفت میلیون، هند و پاکستان و کشورهای اطراف آن 10 میلیون و مابقی از سایر کشورها هستند.
وی بیان داشت: سادات ایران نیز طبق آنچه به صورت مستند در شناسنامه به عنوان سید قید شده است، افزون بر 6 میلیون نفر هستند که این آمار جدای از آن هایی که قید میرزا و یا این که مادرشان سیده بوده، می باشد که اگر آن ها نیز به حساب آید، رقم بالایی را تشکیل می دهد.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهارداشت: هم اکنون سادات رضوی در استان خراسان رضوی، سادات برقعه ای در قم، سادات بهشتی در اصهفان، میرلوحی در شیراز، جزایری در خوزستان، طباطبایی در آذربایجان و بروجردی در لرستان ساکن هستند و در هرمزگان هنوز مطالعات انجام شده به دست مان نرسیده است.
ناظمی اردکانی گفت: نکته ای که وجود دارد اینست که جمعیت گسترده سادات در اقصی نقاط جهان مصداق بازر سوره کوثر هستند و این بیانگر اعجاز قرآن مجید بوده که این بشارت را به مردم جهان داده است.
وی گفت: این در حالی است که در طول تاریخ سادات همواره توسط پادشاهان و نظام های ستمگر دنیا، به شهادت رسیدند و بیشتر آنها در زمان بنی امیه و بنی عباس قتل عام شدند.

** شورای راهبردی جهانی سادات سال 94 تشکیل شد
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: شورای راهبردی جهانی سادات در سال 94 به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران تشکیل شد که این شورا دارای 2 کارگروه به نام «راهبردی مطالعاتی» و «آماری و اطلاعاتی» است.
ناظمی اردکانی اضافه کرد: از سال 94 تاکنون با تشکیل این شورای راهبردی، هر ساله کمیسیون های بین المللی سادات در خصوص فعالیت هایی که کارگروه های یاد شده داشتند، تشکیل می شود.
وی یاد آورشد: در قرآن کریم به صورت صریح آیه های متعددی در خصوص اهل بیت (ع) از جمله آیه اولی القربی، مباهله، خمس، انفال و تطهیر آمده است که به طور قطع باید مطالعات جامعی توسط صاحب نظران دینی انجام شود که این کار در پژوهشکده انصار نبوی در قم در حال انجام است.
این مسوول اظهارداشت: همچنین روایت های بی شماری نیز در خصوص موقعیت و جایگاه سادات و اهل بیت (ع) در منابع شیعه و اهل سنت داریم که باید اهتمام ویژه ای صورت گیرد و بتوانیم آن ها را جمع آوری کنیم.
ناظمی اردکانی ادامه داد: هیچ فرد مسلمانی با توجه به این آیت ها و روایت ها نمی توانند از اظهار دوستی و محبت به اهل بیت (ع) و خاندان پیامبر اکرم (ص) شانه خالی کند.
وی گفت: محبت و فضل اهل بیت پیامبر اکرم (ص) از ضرورت های اسلام است و جایگاه خاندان پیامبر (ص) در اسلام به قدری گسترده بوده که شاید هیچ موضوع دیگری در آن جای نگیرد.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در کشور ایران نیز همچون سایر اقصی نقاط جهان، شبکه سادات بسیار گسترده و متنوع است و زمانی که امام رضا (ع) به سمت مشهد می رسند، در مسیر شهرهایی که حرکت می کنند فراوانی سادات بیشتر است.

**در سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) از سادات برجسته تجلیل می شود
معاون امور فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کمیسیون بین المللی سادات در هفته وحدت تشکیل می شود که اعضای آن همه از سادات و شخصیت های برجسته اقصی نقاط دنیا هستند که در این کمیسیون از وضعیت و موقعیت سادات کشورها بحث کرده و تصمیماتی گرفته می شود.
ناظمی اردکانی افزود: در کمیسیون سال 96 تصمیم گرفته شد که در کشورهای مختلف سادات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سطح ملی دورهم جمع شوند و یک نکوداشت و بزرگداشتی برگزار شود که سال گذشته این نشست در ایران برگزار و از 22 نفر از بزرگان سادات کشورمان تجلیل شد.
وی بیان داشت: امیدواریم بتوانیم همان طور که انقلاب اسلامی بسیاری از سنت های اسلامی را احیا کرد، نقابت سادات را نیز احیا کنیم که زمینه آن در ایران و همه کشورها وجود دارد.
این مسوول تصریح کرد: با احیای نقابت سادات، خاندان سادات و سلسله های آن در کشورهای مختلف جهان به هم می پیوندند و یک روح و صفای جدیدی در کالبد اسلام دمیده خواهد شد.
ناظمی اردکانی گفت: هدف از شناسایی سادات نخبه در شهرها، استان ها و کشورها این است که بتوانیم از این شخصیت ها الگو بسازیم و اگر بخواهیم مجمع جهانی سادات داشته باشیم باید از شهرها آغاز کنیم و بعد در سطح استانی، ملی و جهانی مجمع سادات کشورها به هم پیوند بخورند و مجمع جهانی ایجاد شود.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.