هوشنگ ملایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از این میزان 60 میلیون مترمکعب در سد استقلال میناب آبگیری شد و حجم آب ذخیر شده آن به 75 میلیون مترمکعب رسید که این میزان حدود 30 درصد از ظرفیت این سد است.
وی بیان داشت: سد شمیل و نیان نیز در این بارندگی ها 40 میلیون متر مکعب آبگیری شده که برابر با 55 درصد ظرفیت آن است.
وی با بیان اینکه حجم سد شمیل و نیان که مخزن مشترک دارند، 98 میلیون مترمکعب است ، گفت: میزان بارندگی مناطق بالادست سدهای شمیل و نیان در سال گذشته صفر بوده و در 21 ماه گذشته هیچ آبی وارد این حوزه ها نشده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان خاطرنشان کرد: در این بارندگی ها سد جگین با ظرفیت 210 میلیون ، آبگیری قابل ملاحظه ای نداشته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته برای هرمزگان سالی بسیار خشک بود، گفت: میانگین بارندگی در استان از ابتدای امسال تاکنون به حدود 100 میلی متر رسیده که نسبت به بلند مدت 5 درصد کاهش داشته است.
ملایی تاکید کرد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن چاه های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.
وی با اشاره به کمبود منابع آب های زیرزمینی استان، خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید آب و استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در سطح استان و کاهش تولید منابع آب سطحی و زیر زمینی، ضرورت صرفه جویی در بخش کشاورزی و شرب بسیار ضروری می باشد.
این مقام مسوول ابراز داشت: اگر در کل استان هرمزگان 15 تا20 درصد کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم، می توانیم از بحران آب در هرمزگان جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پر رنگ شدن این بحران، از7 سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و 100 لیتر است و روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.
به دلیل تداوم بیش از دو دهه خشکسالی بر استان و کاهش بارندگی اکنون 11 شهر استان در شرایط بحرانی و 15 شهر نیز در آستانه بحران کم آبی قرار دارد.
اکنون از مجموع 54 دشت استان هرمزگان افزون بر 1.4 میلیارد متر مکعب آب از طریق 23 هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت می شود.
سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آبشیرین کن ها 29 درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال 99، سهم منابع آبی از آبشیرین کن ها به 66 درصد افزایش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش یابد.
هرمزگان پس از مدت ها بی بارشی، طی روزهای 22 و 23 بهمن ماه امسال شاهد بارش شدید باران بود که بیشترین میزان بارندگی در شهرستان میناب و کمترین در شهرستان بوموسی ثبت شده است.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.