به گزارش ایرنا، محمد جانباز عصر دوشنبه در یک نشست خبری افزود: نظارت و مراقبت بر طیور و آبزیان و نمونه گیری از تک تک لاورهای آبزیان، جوجه ریزی و دام در حوزه سلامت آنان و همچنین بررسی سلامت و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نیز برعهده دامپزشکی است که اداره کل دامپزشکی هرمزگان در طول این چهار دهه سعی کرده با ظرفیت بخش خصوصی این امر را میسر کند.
وی بیان داشت: بیش از60 درصد بیماری هایی که انسان درگیر می شود و بیشتر بیماری های نوپدید، مشترک بین انسان و دام است که باتوجه به این موضوع وظیفه اصلی دامپزشکی، کنترل این نوع بیماری هاست.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: با نظارت و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام، می توانیم غذای سالم را به دست مردم برسانیم و از شیوع بیماری ها و از کارافتادگی و مرگ و مردم مردم جلوگیری کنیم.
جانباز ادامه داد: دامپزشکی از بودجه سلامت کشور هیچ سهمی برای آن دیده نشده است که اگر درصدی هرچند ناچیز از بودجه در اختیار سیستم دامپزشکی قرار گیرد می توانیم بهتر به وظیفه خود را در سلامت دام و طیور و آبزیان عمل کنیم.
این مسوول یادآورشد: بهترین قرنطینه مرزی در کشور را در بندر شهید رجایی داریم که تمامی فرآورده‌های خام دامی برای ترخیص در این مرکز نظارت می شود و اداره گمرک بدون اجازه دامپزشکی هیچ محصولی را وارد نمی‌ کند.
جانباز گفت: همچنین بهترین آزمایشگاه‌های تخصصی را برای نظارت بر سلامت دام و طیور و آبزیان در هرمزگان زیر نظر اداره کل دامپزشکی هرمزگان است که در این حوزه ها توانستیم به شاخص های جهانی نزدیک شویم.

**40 دستاورد دامپزشکی هرمزگان در40 سالگی انقلاب
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: دامپزشکی این استان دستاوردهای خوب و شاخصی در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی داشته که یکی از مهم ترین دستاورهای این حوزه، نظارت بهداشتی بر ذبح و صید شرعی است که قبل از انقلاب تعداد ناظران صفر بوده و در طول این چهار دهه به 43 نفر رسیده است.
جانباز افزود: همچنین پرسنل شاغل در بخش دولتی اداره کل دامپزشکی هرمزگان از 2 نفر به 143 نفر و اعظای نظام دامپزشکی از صفر به 300 نفر رسیده است.
وی بیان داشت: پرورش گاو و گوساله صنعتی و نیمه صنعتی و همچنین پرورش بز و گوسفند صنعتی و نیمه صنعتی در هرمزگان نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه دامپزشکی هرمزگان بوده که قبل از انقلاب صفر بوده و اکنون به ترتیب به 641 واحد و 249 واحد رسیده است.
این مسوول اظهارداشت: تعداد پرورش نیمچه گوشتی 341 واحد، پرورش مرغ تخمگذار تجاری یک واحد، مزرعه مرغ مادر و جوجه کشی چهار واحد، پرورش کروکودیل یک واحد و باغ پرندگان به یک واحد در چهار دهه انقلاب رسیده است.
جانباز گفت: در این 40 سال انقلاب تعداد کشتار صنعتی دام به یک واحد، کشتار صنعتی طیور پنج واحد، کارخانه خوراک دام طیور 2 واحد، کارخانه خوراک آبزیان 2 واحد، کارخانه تبدیل ضایعات یک واحد، کارخانه تولید پودر ماهی 21 واحد، کارگاه بسته بندی گوشت قرمز یک واحد، کارگاه بسته بندی گوشت مرغ چهار واحد، کارگاه عمل آوری آبزیان 55 واحد، مراکز تکثیر ماهیان دریایی یک واحد و مراکز پرورش ماهیان دریایی در قفس به سه مرکز رسیده است.
وی ادامه داد: درمانگاه دامپزشکی دولتی در زمان انقلاب تنها یک مرکز بوده که امروز بعد از گذشت چهار دهه به 13 مورد رسیده و درمانگاه دامپزشکی خصوصی و نیمه وقت نیز از صفر به 24 مورد رسیده است.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: همچنین در چهار دهه انقلاب تعداد آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی فرآورده های خام دامی یک باب، آزمایشگاه بخش دولتی سه باب، آزمایشگاه تشخیصی بخش خصوصی همکار 2 مورد، قرنطینه مرزی - استانی پنج واحد، داروخانه دامپزشکی 11 مرکز و سامانه های الکترونیکی به 14 مورد رسیده است.
جانباز ادامه داد: چهار هزار و 24 هکتار پرورش میگو، 15 واحد تکثیر میگو، یک واحد کارگاه بسته بندی و صادرات پا و پنجه مرغ و 84 واحد صنایع تبدیلی فرآورده های خام دامی و شیلاتی از دیگر دستاوردهای دامپزشکی هرمزگان در چهل ساله انقلاب اسلامی است.
وی به دیگر دستاوردهای دامپزشکی هرمزگان در طول چهل سالگی انقلاب اشاره کرد و گفت: در این مدت تعداد مراکز عرضه و نگهداری فرآورده های خام دامی از پنج به 715 مورد، کشتی های صیادی از صفر به 117 فروند، لنج های صیادی از صفر به 574 فروند، اسکله های صیادی از یک به 33 اسکله و اداره دامپزشکی از یک به 12 باب رسیده است.

**اجرای تضمین کیفیت آبزیان مطابق با استانداردهای اروپا
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: اجرای تضمین کیفیت آبزیان مطابق با استانداردهای اروپا، رتبه نخست در آزمایش های کنترل دامی، کاهش چشمگیر بیماری های دامی، بهترین قرنطینه مرزی و نظارت مستمر بر محصولات دامی وارداتی، هدفمند کردن واکسیناسیون ها و اجرای مراقبت فعال، واکسیناسیون بیش از2میلیون و 300 دام، ریشه کنی بیماری هایی همچون شاربن و کسب رتبه نخست در شاخص های ارزیابی عمومی بین اداره های دامپزشکی کشور درسال های 94 و 95 از دیگر دستاوردهای مهم این اداره کل است.
جانباز افزود: به مناسبت دهه مبارک فجر نیز ویزیت رایگان برای تمامی استان، سم‌پاشی رایگان برای برخی روستاهای استان، افتتاح پست رودخانه، واکسیناسیون رایگان برای تمامی مراکز و تشدید نظارت بر فراورده‌های خام دامی انجام می شود.
وی با اشاره به نظارت بهداشتی دامپزشکی اظهارداشت: ضدعفونی کردن 15 استخر پرورش میگو در شرق هرمزگان و بازگرداندن 25 تن دام به علت وجود ضایعات از دیگر فعالیت های اداره کل دامپزشکی در سالجاری بوده است.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.