به گزارش ایرنا، این خشکسالی های 20 ساله بر شیوه زندگی مردم تاثیر داشته و برداشت بی رویه آب از دل زمین هم مشکل های دیگری بر مشکل خشکسالی افزوده که اینها با یکدیگر مساله فروچاله های دشت میناب را بوجود آورده است.
اکنون دست اندرکاران امور حوادث غیر مترقبه هرمزگان خود را برای مقابله با حوادث ناشی از بارندگی شدید و سیلاب احتمالی که سازمان هواشناسی هشدار آن را داده است آماده کرده اند تا مشکلی بر مشکل های قبلی مردمان این دیار افزوده نشود.
سازمان هواشناسی برای روزهای آینده پیش بینی ورود سامانه بارشی و بارش های سیلابی در استان های فارس، هرمزگان، گیلان، مازندران، گلستان و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد کرده است.
سازمان هواشناسی در اخطاریه شماره 97 خود در روز یکشنبه پیش بینی کرده در سه روز آینده استان های کرمان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها باشند و مردم استان های گیلان، مازندران، گلستان شاهد بارش و آبگرفتکی معابر و اختلال در تردد جاده های کوهستانی را به دلیل بارندگی تجربه کنند.
اما برای هرمزگان که سال هاست با خشک سالی دست و پنجه نرم می کند به همراه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار، رعد و برق و آبگرفتگی معابر پیش بینی شده است.
شاید این بارندگی ها اندکی از تشنه کامی هرمزگان بکاهد و بر لب تشنه ی سدهای استقلال میناب و شمیل اندک مَرهَمی و مُسکنی باشد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان دراین زمینه گفت: از شنبه شب تا روز دوشنبه هفته جاری سامانه بارشی در این استان به فعالیت می پردازد.
معصومه سی سی پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز افزایش ابرناکی ازسمت غرب هرمزگان و شروع بارندگی این سامانه از مناطق غربی هرمزگان آغاز می شود.
وی بیان داشت: همچنین با تشدید جریان دریا به خشکی در سواحل دریای عمان، شاهد افزایش ابرناکی از مناطق شرقی هرمزگان نیز خواهیم شد که در روز یکشنبه با ترکیب این دو موج ناپایدار فعالیت قابل ملاحظه بارشی در بیشتر نقاط استان رخ می دهد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهار داشت: این بارش ها سبب آبگرفتگی معابر عمومی خواهد شد که در برخی نقاط استان ازجمله مناطق شرقی و غربی، وقوع تگرگ، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی پیش بینی می شود.
سی سی پور اضافه کرد: از روز دوشنبه هفته جاری نیز بتدریج از میزان فعالیت سامانه بارشی در غرب هرمزگان کاسته می شود و تمرکز بارش ها در نیمه شرقی استان خواهد شد.
وی ادامه داد: از صبح سه شنبه هفته جاری موج ناپایدار بارشی خارج و سامانه پرفشار و بادهای شمال شرقی در مناطق شرقی و مرکزی هرمزگان جایگزین آن می شود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امید می رود این باران خسارت و حادثه ای در پی نداشته باشد.
علیرضا مظفری افزود: هلال احمر هرمزگان خود را برای مواقع ضروری آماده کرده تا در هنگام وقوع حوادث احتمالی به حادثه دیدگان یاری رساند.
معاون اداره کل مدیریت بحران هرمزگان هم گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی به فرمانداری ها و اداره های امدادی و خدماتی توصیه های لازم برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی ناشی از فعالیت این سامانه باشی شده است.
احمد غیبی افزود: فرمانداری ها نشست های مدیریت بحران را برگزار کرده و اداره ها و نهادهای یاد شده در حالت آماده باش قرار دارند.
معاون امورعمرانی استاندار هرمزگان هم بیان داشت: از یک هفته قبل تهمیدهای لازم برای مدیریت حوادث احتمالی در هنگام فعالیت بارشی انجام شده است.
رضا مدرس گفت: همه ارگان ها و نهادهای امدادی و خدماتی در حالت آماده باش قرار دارند و امید می رود فعالیت این سامانه بارشی حجم ذخیره پشت سدهای استان بیفزاید.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به پیش بینی آب گرفتگی معابرعمومی در بیشتر مناطق هرمزگان، وقوع تگرگ و طغیان رودخانه های فصلی و سیلابی شدن مسیل ها در مناطق مستعد، مردم و مسافران از توقف در حاشیه مسیل ها و رودخانه های بپرهیزند.
مدرس یاد آور شد: از روز سه شنبه با خروج موج بارشی و بویژه روز چهار شنبه وزش باد به نسبت شدید شمال شرقی با سرعتی حدود 40 کیلومتر در ساعت در مناطق شرقی و مرکزی استان سبب مواج شدن دریا به خصوص تنگه هرمز خواهد شد.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.