به گزارش ایرنا‌، حبیب مسیحی تازیانی روز شنبه در مراسم روز جهانی تالاب در بندرخمیر که با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: دغدغه مندی مردم این منطقه نسبت به حفظ تالاب خورخوران منحصر بفرد است و با وجود هم مرزی شهری با 35 کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون کوچکترین تعرضی به این پهنه زیست محیطی گزارش نشده است.
وی ادامه داد: چهار تالاب هرمزگان به مساحت 209 هزار هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده و یک تالاب نیز در حال ثبت است که هر یک از این تالاب ها دارای ارزش زیست محیطی و گردشگری هستند.
مسیحی تازیانی اضافه کرد: بزرگترین تالاب هرمزگان تالاب خورخوران در بندر خمیر است و تالاب شیدوَر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش و آبسنگ های مرجانی دارای اهمیت بین المللی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ادامه داد: تالاب های شورشیرین شهرستان میناب از پهنه های بزرگ گِلی و تالاب گز و حرای سیریک از جاذبه های شرق و تالاب گابریک از مهم ترین عرصه های زیست محیطی و گردشگری هستند.
از حدود یکهزار تالاب شناخته شده در ایران،84 تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و از 22تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر، 6 تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور ، خور خوران ، دهانه رودخانه گز و حرا و دهانه رودخانه های شور ، شیرین و میناب و آذینی در استان هرمزگان واقع شده که نیازمند توجه ویژه برای احیای مجدد و استفاده از ظرفیت های گوناگون آنها در بخش های مختلف از جمله گردشگری است.
تالاب های بین المللی هرمزگان شامل خور خوران حد فاصل بندرلافت جزیره قشم وبندر خمیر به طول 100هزار هکتار، مصب رودخانه های شور، شیرین و میناب در 70کیلومتری شرق بندرعباس به مساحت 54هزارهکتار، مصب رودخانه های گز وحرا در 120کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و آذینی با 28هزار هکتارهم در سیریک واقع شده است.
از مزیت های تالاب های بین المللی هرمزگان، واقع شدن درمسیر عبور آب های سیلابی به دریا و یا واقع شدن در کنار دریاست که جنگل های حرا ومانگرو را درخود جای داده است.
شهرستان بندرخمیر در 70 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
2094/7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.