مهدی عباسپور عصریکشنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص دستاوردها و فعالیت های عمرانی و کشاورزی جهاد کشاورزی حاجی آباد در 4 دهه انقلاب افزود: از این میزان 22 هزارهکتار مربوط به محصولات زارعی با عملکرد 210هزار تن است.
وی بیان داشت: محصولات زراعی کشت شده در شهرستان حاجی آباد در این چهل ساله انقلاب را شامل گندم آبی، جو آبی، ذرت دانه ایی، کنجد، کلزا، پنبه، ذرت علوفه ایی، سیب زمینی، خربزه، طالبی و هندوانه عنوان کرد.
مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد همچنین سطح زیر کشت و عملکرد محصولات باغی این شهرستان را 10هزار و 600 هکتار با میزان تولید 63هزار تن ذکر کرد که شامل نخل، پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیمو شیرین است.
عباسپور از دیگر محصولات باغی کشت شده در 4 دهه انقلاب به کشت انار، گریپ فروت، نارنج، انجیرآبی و دیم، لیمو لیسبون، کنار، زیتون، زردآلو، انگور آبی و دیم، بادام و پسته اشاره کرد.
وی رقم های جدید کشت شده در این شهرستان در سال های اخیر به کشت پسته، انار، زیتون، پرتقال واشنگتن، نارنگی کینو، لیمو پرشین لایم اشاره کرد و ادامه داد: در راستای متنوع شدن رقم های باغی و تجاری، کاشت گل محمدی، گل نارفارسی، مرزن جوش، نعنا فلفلی، آلووئرا و زیره سیاه به کشت های جدید اضافه شد.

**حاجی آباد قطب کشت مرغوب ترین خرمای جهان
این مسوول با بیان این که هرمزگان به کشت خرمای پیارم به عنوان مرغوب ترین خرمای جهان معروف است، ابراز داشت: شهرستان حاجی آباد قطب تولید بهترین خرمای پیارم جهان است که به طلای شیرین و خرمای شکلاتی از آن یاد می شود.
عباسپور ادامه داد: حاجی آباد در کشت گندم، خرمای های پیارم، شاهانی و خاصوئی، پسته، ذرت دانه ای، کنجد، پنبه، سیب زمینی، انجیر دیم و آبی، طالبی، خربزه، انگور دیم و آبی و کشت های گلخانه ای جایگاه برتر را در سطح استان هرمزگان دارد.
مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد در بخش دیگری از سخنان خود به طرح های انجام شده در بخش آب و خاک اشاره کرد که شامل احداث 100کیلومتر جاده بین مزارع، احیا و مرمت 190رشته قنات و چشمه و احداث 15 سد خاکی و ملاتی است.

**احداث 200 کیلومتر کانال انتقال آب
عباسپور از دیگر دستاوردهای انجام شده در بخش آب و خاک به لوله گذاری 3هزار کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز و نوسازی 5هزار هکتار اراضی، 200 کیلومتر احداث کانال انتقال آب و 15هزار هکتار آبیاری تحت فشار اشاره کرد.
وی در خصوص ماشین آلات خریداری شده در جهاد کشاورزی حاجی آباد در 4 دهه انقلاب نیز گفت: درحال حاضر 650 تراکتور، 7 دستگاه کمباین، 5 نوتیلج، 62 دستگاه ریزدانه کار و 72دستگاه کم خاکورز در حاجی آباد وجود دارد.
به گفته مدیر جهادکشاورزی حاجی آباد، در راستای احداث صنایع و تجهیز آن ها 28 واحد سردخانه با ظرفیت 35 هزار تن، یک سیلوی گندم 50 هزار تنی و 30 واحد بسته بندی با ظرفیت 43 هزار تن وجود دارد.

**پرورش 17 هزار و 300راس فرآورده دامی
عباسپور در خصوص طرح های ایجاد شده در بخش فرآورده های دامی به پرورش یکهزار و 100 راس گاو شیری صنعتی، 4 هزار و 200راس گاو شیری بومی، 8 هزار راس گوساله صنعتی و 4هزار و 200 راس گوسفند بومی و 750نفر شتر اشاره کرد.
وی از دیگر واحدهای پرورش امور دام به پرورش 10هزار راس گوسفند صنعتی، 150هزار راس گوسفند سنتی، 312هزار قطعه مرغ گوشتی، 30هزار قطعه مرغ مادر گوشتی عنوان کرد.
به گفته عباسپور، ایجاد یک مرغداری صنعتی تخم گذار خوراکی و یک مرغداری مرغ مادر هرکدام با ظرفیت 30 هزار قطعه از بخش های جدید ایجاد شده در سال های اخیر در بخش امور دامی جهادکشاورزی حاجی آباد محسوب می شود.
مدیرجهادکشاورزی حاجی آباد بهسازی 120 رشته چشمه، 500 کیلومتر لوله کشی،7 جایگاه سوخت فسیلی، حفر و تجهیز 14 حلقه چاه و برق دار کردن 11حلقه چاه از جمله خدمات انجام شده در بخش امور عشایری برشمرد.
وی ساخت 200دستگاه تانکر سیار، 100باب آبشخور سیار فلزی، 2هزار مترمکعب ساخت استخر و منبع ذخیره آب و 600 کیلومتر تیغ زنی مسیرهای کوچ و ایل راهها از دیگر خدمات انجام شده در بخش امورعشایر نام برد.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.