به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند عصر جمعه در جمع سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هرمزگان اظهار داشت: با وجود تلاش های دشمنان این تحریم ها نتوانسته صادرات نفتی کشور را به صفر برساند بلکه همچنان ادامه دارد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد گفت: باید پیشرفت اقتصادی در مناطق آزاد به گونه ای باشد که سود حاصل از آن برای توسعه اقتصاد کشور تزریق شود.
دژپسند با اشاره به تراز تجاری مثبت 900 میلیون دلاری کشور در سالجاری، این امر را با توجه به رشد آمار صادرات غیر نفتی کشور در مقایسه با مدت مشابه 10 ماهه سال گذشته، بسیار ارزشمند دانست.
وی تصریح کرد: این تراز مثبت تجاری، از آنجا که نه بخاطر کاهش واردات بلکه، با افزایش صادرات رخ داده، بسیار معنا دار است.
وزیر اقتصاد و دارایی معضل قاچاق را از جمله مشکلات پیش روی سرمایه گذاران داخلی و تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: قاچاق ضربه های بسیاری به اقتصاد کشور وارد می کند که باید برنامه ریزی های بهتری برای مقابله با آن صورت گیرد.
دژپسند ادامه داد: به منظور مقابله هر چه بیشتر با قاچاق در حال تجهیز گمرک های کشور به تکنولوژی های مدرن هستیم.
وی در خصوص تسریع پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها ابراز داشت: بانک ها معوقه های بسیاری دارند که در صورت وصول مطالباتشان می توانند تسهیلات مورد نیاز را به بخش اقتصادی تزریق کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به سرمایه گذاران حاضر در این نشست گفت: باید برای سرعت بخشی و توسعه اقتصادی برنامه ریزی کنید.
دژپسند با اشاره به فرا رسیدن سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی افزود: در جنگ ایران و عراق حتی یک وجب از خاک کشورمان را به دشمنان ندادیم و اکنون آمریکا با ایجاد این تحریم ها نمی تواند اقتصاد کشور را از پای درآورد.

**هرمزگان باید به قطب جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود
وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از صحبت های خود یکی از فرصت های طلایی درهرمزگان را جذب سرمایه گذاری های خارجی عنوان کرد و افزود: برای جذب سرمایه گذاری باید از وجود مزیت ها و فرصت ها استفاده مطلوب کرد.
دژپسند بیان داشت: هرمزگان دارای قابلیت های اقتصادی بسیاری است و در شرایط تحریم نیز می تواند به نگین اقتصادی کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی 34 درصد از بار اقتصادی کشور را به دوش می کشد، خاطر نشان کرد: هرمزگان نسبت به سایر استان های دیگر از ظرفیت های بالای اقتصادی برخوردار است و می تواند به قطب اقتصادی درکشور تبدیل شود.

** 2400 واحد تولیدی توسط بانک ها تملک شده است
استاندار هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه بانک ها 2400 واحد تولیدی در استان را تملک کرده اند، افزود: این کار باعث از بین رفتن تولید و اشتغال شده است.
فریدون همتی افزود: در صورتی که بانک ها قسط های بلند مدتی را برای سرمایه گذاران در نظر گیرند باعث تحول در اقتصاد کشور شده و و افزایش اشتغالزایی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به سرمایه‌های راکد دولتی و غیردولتی در هرمزگان تصریح کرد: اگر اختیار تهاتر به ما داده شود می ‌توان از این سرمایه ‌های راکد بهره‌ برداری بهتری داشت.
نماینده عالی دولت در هرمزگان به نقش مهم این استان در تزریق بودجه عمومی کشور اشاره و افزود: در سال گذشته 200 هزار میلیارد ریال از درآمدهای گمرکی، بنادر و درآمدهای عمومی استان به صندوق بودجه کشور تزریق شد که یک دهم مجموع بودجه کشور است.
‎همتی با بیان این که هیج سهمی از ارزش افزوده واحدهای نفتی هرمزگان نداریم، گفت: خواستار آن هستیم که بخشی از ارزش افزوده به بخش تولید این استان با اصلاح قوانین اختصاص یابد که می‌ توان این موضوع را در مجلس دنبال کرد.

**50 درصد مازاد درآمد به هرمزگان برگردد
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ابراز داشت: براساس برنامه پنجم توسعه 50 درصد مازاد درآمد باید به استان هرمزگان برگردد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.
احمد مرادی همچنین قرار گرفتن استان هرمزگان به عنوان جزو پنج استان پردرآمد کشور و از آن طرف واقع شدن در بین سه استان فقیر و محروم کشور بعد از سیستان و بلوچستان و بخشی از کرمان را ناعادلانه خواند.
به گفته وی، 57 هزار خانواده استان هرمزگان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)هستند.
این نماینده مجلس همچنین از تعیین تکلیف موضوع آلومینیوم المهدی پس از سه سال توسط وزیر اموراقتصادی و دارایی قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، افزایش مالیات ها، نحوه تسهیلات بانکی، بالابودن بهره های بانکی و بی ثباتی نرخ دلار بخشی از مهم ترین دغدغه های سرمایه گذاران و نمایندگان اصناف و فعالان اقتصادی هرمزگان در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی بود.
9944 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.