به گزارش ایرنا، در گذشته چندان به بحث بیمه توجهی نمی شد ولی در3 دهه اخیر با استقبال مردم به سفرهای دریایی و انجام تفریح و ورزش های دریایی و افزایش شمار شناورهای مسافری این موضوع مورد توجه قرار گرفت.
امروز که زمان زیادی از آن گذشته افرادی با وجود 18 سال سابقه فعالیت بر روی این شناورها از سختی کار و نبود بیمه و بالا بودن هزینه درمانی خود و خانواده سخن می گویند.
شماری ازاین افراد در گفت و گوبا ایرنا از قرار نگرفتن در لیست بیمه توسط کار فرما و حمایت نشدن از سوی سازمانهای بیمه ای گلایه دارند.
عمده درخواست ملوانان و خداهای شناورهای مسافری مسیر بندرعباس به قشم، نظارت بر امور بیمه ای شناورها مسافری از سوی سازمانها و اداره های متولی از جمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان و تامین اجتماعی استان است.
هرچند آگاهی و حساسیت نسبت به بیمه در این مشاغل بالا رفته و شناورداران موظف به بیمه کردن پرسنل شناوری شده اند ولی باز هم افرادی که هنوز از داشتن بیمه محروم هستند وجود دارند که این مساله نیازمند بررسی و کالبد شکافی دقیق است.
این در حالی است که مسوولان و دست اندارکاران بخش دریایی در گفت و گو با ایرنا می گویند شناوری که ناخدا و ملوان آن بیمه نباشد حق تردد ندارد و بیمه نبودن ملوان و ناخداهای شناورهای مسافری را موردی می دانند.
هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی، ورزش و تفریح های دریایی با دارا بودن 30 تا 45 فروند شناور مسافری درشرایط عادی 4 هزار و ایام نوروز و تعطیلات آخر هفته روزانه تا 10هزار نفر در مسیرهای مسافری بندرعباس به قشم ، بندرعباس به هرمز و چارک به کیش رفت و آمد مسافر دارند.

** کارفرماها مکلف به پرداخت حق بیمه هستند
بیمه برای سفر با هر وسیله نقلیه هوایی، زمینی، دریایی و ریلی اعم از موتورسیکلت، سه چرخه تا خودرو، قطار، هواپیما و شناور دارای اهمیت بالایی است که به افراد امنیت خاطر می دهد تا از سفر لذت ببرند.
بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرما از نخستین لحظه ای که کارگر مشغول به کار می شود، کارفرما مکلف است وی را بیمه کند، بنابراین کارفرما حتی در مدت کار آزمایشی هم باید حق بیمه افراد را بپردازد.
بطور حتم ملوان و ناخدایی که مسوولیت سالم رساندن 60 یا 120 مسافر سوار بر شناور مسافری را برعهده دارد، لازم است که از نظر بیمه خیالی آسوده داشته باشد تا با دغدغه کمتر و خیالی آسوده تر وظیفه خود را انجام دهد.
شناورها هم جزو کارگاه ها محسوب می شوند و طبق ماده چهار قانون کار، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند، این تعریف تفاوتی بین کارگاه های ثابت و سیار قایل نشده است.
از سوی دیگر سازمانهای بیمه گر به دلیل سیار بودن این گونه کارگاه ها مدعی اند این امکان بازرسی از آنها را کاهش می دهد بنابرین بازرسی از کارگاه های سیار را به سازمان مجوز دهنده فعالیت واگذار کرده و نظارتی بر اینکه چه افرادی در این گونه کارگاه ها بکار گرفته می شوند، ندارد.
حتی راستی آزمایی اطلاعات افراد شاغل در این مکان ها را از وظایف سازمان مجوز دهنده می داند و مدعی است اگر اتفاقی هم برای کارگران شاغل در این گونه کارگاه ها رخ دهد و داده های افراد ناهمخوان باشد مسوولیت انطباق داده ها با همان سازمان مجوز دهنده گذاشته شده و باید پاسخگو باشد.
این در حالی است که قانون کار و تامین اجتماعی تفاوتی بین کارگاه ثابت و سیار قایل نیست و آن را مکانی می دانند که کارگر یا بیمه شده به درخواست کارفرما کار می کند.
شاغلان فعال در این کارگاه ها مشمول قانون کار هستند و بیمه جزو حقوق مسلم آنهاست و حتی بیمه یک فرد شاغل هم اهمیت فراوانی دارد.
یکی از راه هایی که می تواند در کاهش و حل مشکل فعالان شاغل در کارگاه های اقتصادی مختلف تاثیر گذار باشد اتصال بانک های اطلاعاتی سازمان های گوناگون با یکدیگر است که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

** شناور بدون بیمه کارکنان اجازه تردد ندارد
مدیرعامل تعاونی قایقداران بندرعباس در این خصوص می گوید: شناوری که کارکنانش بیمه نباشند، اجازه تردد نمی یابد و بر این موضوع نظارت داریم.
عبدالله نهالی بیان داشت: اگر کارکنان این شناورها گزارش دهند با متخلف برخورد و مشکل بیمه و اگر قرارداد نداشته باشد آنرا هم حل می کنیم.
وی اظهار داشت: احتمال دارد شناورداری برای کاهش هزینه ها از دوست یا اقوام خود که مالک شناور صیادی است، بخواهد بیمه ملوان شناور مسافری را با به عنوان ملوان صیادی به سازمان تامین اجتماعی بدهد که این تخلف بوده و متخلف جریمه می شود.
مدیرعامل تعاونی قایقداران بندرعباس ادامه داد: مبلغ حق بیمه ملوانان شناورهای صیادی کمتر از شناورهای مسافری است که این می تواند انگیزه چنین تخلفی باشد.
نهالی بیان داشت: در سال و سال های قبل از نظر بیمه و قرارداد ناخدایان و ملوانان شناورهای مسافری مشکلاتی وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته در یک سال گذشته حل شده و شناورهای زیر نظر این تعاونی چنین مشکل هایی ندارند.
وی یاد آور شد: انتظار می رود مسوولان به فعالان شناورهای مسافری توجه بیشتری داشته باشند و یارانه اختصاص دهند تا آنان بتوان هزینه های دلاری و درآمد ریالی را به گونه ای تراز کنند که آسیب کمتری بر کار و کسب شان وارد شود.

** ملوانان شناورهای مسافری مشکل بیمه ندارند
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر نیز که بندر شهید حقانی بندرعباس از زیر مجموعه های آن است به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از حوادثی که سال های گذشته رخ داد شرح وظایفی بر مبنای نوع فعالیت بنادر تهیه شد و پایه و اساس کار بر مبنای اتفاق هایی که در حوزه مسافری باید رخ دهد، قرار گرفت.
«بهمن ماه سال 1390 در حادثه واژگونی شناور هرمز به بندرعباس 16 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.»
حمیدرضا محمدحسینی افزود: توسعه بندر شهید حقانی و تغییر شناورها به عنوان اولویت اول تعیین شد و شناورها مطابق با استاندارد تغییر یافت.
وی ادامه داد: در قدم دوم نیز سال گذشته در نشستی با حضور فرماندار بندرعباس با موضوع ایجاد فضایی برای اشتغال پایدار شاغلان این بخش برداشته شد و اقدام هایی با موضوع وضعیت و امنیت شغلی ملوانان انجام شد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان داشت: به مالکان شناورها ابلاغ شده ملوانان و ناخداها را بیمه کنند و اگر ملوانی بیمه نباشد موردی بوده که این موضوع بررسی و در کمترین زمان ممکن مشکل برطرف می شود.
محمد حسینی گفت: اینکه در گذشته برخی چگونه با زیر مجموعه خود فعالیت کرده و ملوان و ناخدا را بیمه کرده یا خیر، باید بررسی شود که قانون روند آن را مشخص کرده است.
وی اظهار داشت: درحال حاضر بیمه نبودن ملوانان را به تایید نمی کنم و اگر ملوان یا ناخدایی بیمه نباشد، موردی است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: احتمال دارد این فرد به تازگی وارد این شغل شده و یا شناور خود را تغییر داده باشد.
محمدحسینی بیان داشت: این فرد می تواند به مدیر بندر شهید حقانی مراجعه و اگر پاسخ نگرفت به خودم مراجعه کند.
وی خاطرنشان کرد: مالک شناور باید نام این فرد را در لیست بیمه ای ذکر کرده و حق بیمه آن را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

** 22 هزار بیمه شده دریایی در هرمزگان
معاون بیمه تامین اجتماعی هرمزگان هم در خصوص بیمه ملوانان شناورها گفت: 22 هزار بیمه شده بر روی سه هزار و 894 شناور مسافری، باری و صیادی بزرگ و کوچک در استان فعالیت می کنند که این افراد بر اساس مجوزی که سازمان هایی نظیر شیلات و بنادر و دریانوردی برای شناورها صادر می کنند، بیمه شده اند.
جواد جافری ادامه داد: براساس آخرین لیست بیمه ای که در شهریور و مهرماه امسال از سوی شناورهای مسافری به سازمان تامین اجتماعی هرمزگان اعلام شد، 242 نفر بر روی 41 شناور مسافری در کیش، قشم، بندرعباس و بندرلنگه بیمه شده اند.
وی اضافه کرد: این آمار همچنین نشان می دهد تعداد افراد بیمه شده برخی شناورها از 15 به سه نفر کاهش یافته است.
معاون بیمه تامین اجتماعی هرمزگان بیان داشت: مسوولیت تطبیق دادن لیست افراد فعال بر روی شناورها با افراد بیمه شده بر عهده نهاد صادر کننده مجوز فعالیت و حرکت شناور است و اگر مغایرتی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد.
وی ابراز داشت: در مجوزهایی که سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل شیلات صادر می کند، نام و نام خانوادگی افرادی که بر روی شناور مشغول فعالیت هستند باید ذکر شود و راستی آزمایی آن نیز برعهده همان دستگاه مجوز دهنده است.
جافری اظهار داشت: تامین اجتماعی به دلیل سیار بودن این گونه کارگاه ها امکان بازرسی محدودی دارد یا ندارد، به عنوان مثال احتمال دارد زمانی که بازرس مراجعه می کند شناور، اتوبوس یا هواپیما و سایر کارگاه های سیار در حال حرکت بوده و دسترسی به آنها وجود نداشته باشد.
معاون بیمه تامین اجتماعی هرمزگان ابراز داشت: گاهی مالکان شناورها اسامی افراد دیگری غیر از ملوانان فعال بر روی شناور را برای بیمه می دهند و بدین ترتیب حقوق شاغلان شناور ضایع می شود که در این موارد علاوه بر مالک شناور مجوز دهنده مسوول بوده و باید پاسخگو باشد.
وی گفت: شناورهای مسافری به دلیل سیار بودن مشمول بازرسی تامین اجتماعی نیستند و فعالان بر روی آنها هم در شمول قانون و مقرری بیمه بیکاری و مشاغل سخت و زیان آور قرار نمی گیرند.
جافری یادآور شد: تامین اجتماعی هرمزگان آمادگی دارد لیست افراد بیمه شده شناورها را در اختیار بنادر و دریانوردی قرار دهد تا آن سازمان بتواند لیست بیمه ای و فعالان شناوری را تطبیق داده تا مغایرت ها مشخص شود.

** بیمه ناخدا و ملوانان را پیگیری می کنیم
معاون روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران به مقاوله نامه کار دریایی پیوسته و از این حیث شرایط برای ملوانان فعال بر روی شناورهای باری بزرگ بهبود یافته است.
وحیده شاهی افزود: اما شناورهای مسافری تابع قانون داخلی و قانون کار هستند و از سال گذشته با هشدار و پیگیری های صورت گرفته توسط ایرنا، توجه ها نسبت به ملوانان و ناخدایان فعال بر روی این شناورها بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: نشست های متعددی با شرکت تعاونی قایقداران مسافری بندرعباس برگزار و به آنان مشاوره های بیمه ای و همچنین نحوه تنظیم قرارداد داده شد.
معاون روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ادامه داد: با این اقدام مشکل بسیاری از کارکنان شناورهای مسافری زیر مجموعه این تعاونی حل شد.
این مسوول اظهار داشت: اکنون شاید ناخدایی بیمه نباشد که خود مالک شناور است و یا بر روی شناوری غیر از زیر مجموعه تعاونی شناورداران مسافری بندرعباس مشغول فعالیت باشد که این موضوع را هم پیگیری می کنیم.
معاون روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر ملوان شناور مسافری که برای مشاغل سخت و زیان آور تقاضا داشته و به این اداره کل مراجعه کرده باشد، حکم مشمولیت این قانون را از کمیته مشاغل سخت و زیان آور دریافت کرده است.
شاهی بیان داشت: تامین اجتماعی هم مکلف به اجرای حکم صادر شده توسط این کمیته است و درغیر این صورت ملوان با مراجعه به دیوان عدالت اداری می تواند حکم بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور را اخذ کند و تامین اجتماعی هم مکلف به اجرای آن است.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.