در این گزارش آمده است: تنها مرکز تخصصی درمانی و در عین حال آموزشی کودکان هرمزگان با مشکل کمبود تخت و فضای درمانی مناسب روبروست که رفع این مشکل به دو سال آینده و احداث بیمارستان 164 تخت خوابی فوق تخصصی کودکان ارجاع داده شده است.
ضعف ها و کاستی های حوزه بهداشت و درمان مهم ترین مشکل سرفصل سلامت درهرمزگان است که زندگی بیش از یک میلیون و700 هزار نفر از ساکنان استان را تحت الشعاع خود قرارداده؛ مشکلی که با فاصله گرفتن ازمرکز استان بحرانی تر می شود و ابعاد ویران گر محرومیت را به رخ ساکنان مناطق محروم هرمزگان می کشد.
هرمزگان به عنوان مهم ترین استان جنوبی کشور نقش بسزایی در درآمدزایی کلان کشور را دارد و به واسطه بازار داغ کسب و کارجمعیت چشم گیری را از اقصی نقاط کشور برای کسب درآمد به خود کشانده با این وجود محرومیت در بسیاری از آیتم های بهداشتی و درمانی مشکلات فراوانی را برای ساکنان ثروتمندترین نقطه کشور به دنبال دارد که بحث ارائه خدمات درمان کودکان مهم ترین مشکل پیش روی هرمزگانی هاست.
بیمارستان کودکان بندرعباس با ظرفیت 152 تخت به واسطه فقدان مراکز تخصصی ویژه کودکان دراستان تامین کننده نیازدرمانی سراسر استان و بعضا مراجعاتی از استان های همجوار است که کمبود تخت و فضای درمانی ازدغدغه های اصلی این حوزه به شمارمی رود.
تغییر کاربری بیمارستان بیماران پوستی به مرکز درمانی کودکان تنها مرکز تخصصی درمانی و درعین حال آموزشی کودکان استان هرمزگان در سال 1371 با ظرفیت 130 تخت ثابت با کاربری بیماران پوستی مزمن احداث شد که از سال 72 تاکنون به عنوان بیمارستان کودکان استفاده می شود.
حدود 30 درصد ازجمعیت 1٫7 میلیون نفری استان هرمزگان را نوزدان و کودکان شامل می شود که به واسطه شرایط اقلیمی متفاوت، قرار گرفتن در کناریک هزار100 کیلومترنوارساحلی و حضوراتباع بیگانه مجاز وغیر مجازدر استان آماج شیوع انواع بیماری های واگیر و غیرواگیر است.
شرایط آب و هوایی خاص هرمزگان و شیوع انواع آلاینده های شیمیایی وصنعتی موجب بروز طیف گسترده ای ازبیماری های حاد تنفسی، پوستی و آ لرژی ها بین کودکان و نوزدان می شود از این رو یک نوزاد جنوبی ازابتدایی ترین ساعات تولدش میراث دار انواع عارضه ها و آ لرژی هاست که این موضوع زمینه ساز بروز بیماری های حادترمی شود.
تغییر فصول در هرمزگان آغاز پاییز و زمستان دراین استان جنوبی همزمان با فوران انواع بیماری های حاد و یروسی و مسری است که جمعیت قابل ملاحضه ای از کودکان را در برمی گیرد و فقدان مراکز تخصصی ویژه در شهرستان ها موجب سرازیر شدن شهروندان به مرکز استان می شود که روزها و بعضا هفته ها برای طی مراحل درمان آواره بندرعباس می شوند .
بیماران خوش اقبال مهاجر در صورت وجود تخت خالی امکان بهره مندی ازظرفیت محدود بیمارستان کودکان را دارند که در غیراین صورت یا به مراکزدیگر پاس داده می شوند و یا راهروها بیمارستان باید انتظار خالی شدن تخت برای شروع روند درمان را بکشند ازسوی دیگرهمراهان کودک به ودلیل فقدان محیط مناسب و مراکز همراه سرامجبور به چادر زدن و ییلاق در حیاط بیمارستان می شوند.
خوش شانس ترین همراهان بیمار افرادی هستند که قرعه بیماری در فصل خوب به نامشان افتاده و در صورت سکنی در آلاچیق های محدود بیمارستان کودکان رشک برانگیزترین افراد محسوب می شود.
چرا که در فصل تابستان تحمل گرمای طاقت فرسای جنوب و زیرنور مستقیم آفتاب جانکاه است. درد همراهان بیمار در هرمزگان را باید همسنگ و یا بیشتر از درد بیمارانی دانست که مجبور به کوچ اجباری از شهر و دیار خود به مرکزاستان می شوند تا نهایتا با چادرنشینی واقامت درحاشیه خیابان چشم امید بهبود فرزند رادارند.
فضاسازی نامناسب و محدوده بسته اتاق های ساختمان بیمارستان کودکان و ایجاد حصارهای فلزی مقابل پنجره ها از یک سو، استفاده از رنگ های سرد در رنگ آمیزی راهروها و چراغ های کم سویی که فضا داخلی بخش ها را نیمه تاریک کرده اند هیچ سنخیتی با مراکز درمانی تخصصی ویژه کودکان ندارد به نوعی آیتم های کنونی در تضاد با یک محیط استاندارد درمانی نوزاد نمی باشد.
اولین تابستان سال جاری کنگ احداث بیمارستان 164 تخت خوابی فوق تخصصی کودکان در بندرعباس با حضور استاندار هرمزگان نمایندگان مردم استان درمجلس شورای اسلامی درمحوطه بیمارستان کنونی کودکان آغاز شد.
قرار است که این مرکز با زیربنای 8 هزار و 500 مترمربع در چهار طبقه و با اعتبار 25 میلیارد تومان در مدت دو سال به کمک خیران سلامت ومنابع دولتی ساخته شود.
حسین داودی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شاخص تخت بیمارستانی در استان 9 دهم و درکشور یک و هشت دهم است که با راه اندازی بیمارستان‌های جدید به استاندارد‌های مطلوب نزدیک می‌شویم.
وی افزود: بخش‌های سرطان، جراحی کودکان، سلول درمانی، تجهیزات مراقبت‌های ویژه کودکان (PICU )و بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) و همه امکانات لازم در بیمارستان فوق تخصصی کودکان تدارک دیده شده است.
ناظمی افزود: با ساخت این بیمارستان و با احتساب تخت‌های ساختمان غرب بیمارستان کودکان تخت‌های بیمارستان کودکان به 230 تخت استاندارد افزایش می‌یابد.
9944 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.