به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس، صمد حمزه ئی روز چهارشنبه در این خصوص اظهار داشت: این نتایج بر اساس پژوهش دوره ای کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس بدست آمده است.
وی ادامه داد: دریای عمان بزرگ ترین منطقه مرده دریایی را دارد و دریای عرب در رتبه دوم از این نظر است.
رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس اضافه کرد: کاهش شدید اکسیژن در اعماق زیر 50 متری در دریای عمان شرایط حیات در اعماق این دریا را به شدت کاهش داده است.
حمزه ئی یاد آور شد: این کاهش اکسیژن به دلایلی مانند افزایش لایه بندی ستون آب و تاثیر گرمایش جهانی بر دریاها و اقیانوس ها به وجود آمده که منجر به کاهش حل شدن اکسیژن در آب دریا شده است.
وی افزود: پژوهش های مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بر روی سواحل بندرعباس نیز نشان می دهد که مناطق مرده دریایی در حال ظاهر شدن در برخی مناطق ساحلی این شهر هستند.
رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بیان داشت: کاهش اکسیژن در مناطق ساحلی به دلیل افزایش ورود پساب فاضلاب و مواد آلی حاوی فسفر و نیتروژن به وجود می آید که از این نظر شهر بندرعباس در میان تمام شهرهای حاشیه خلیج فارس بیشترین ظرفیت تولید مناطق مرده را دارد.
«مناطق مرده دریایی یا مناطق هیپوکسیکی (کم اکسیژن) مناطقی در اقیانوس‌های جهان و دریاچه‌های بزرگ هستند که در آن‌ها اکسیژن مورد نیاز برای حمایت از زندگی دریایی به ویژه در عمق پایین و نزدیک به پایین آب وجود ندارد.»
«این پدیده در اثر افزایش آلودگی‌ های مواد آلی بیش از توان ترمیم دریا در نتیجه ی فعالیت‌های بشری و یا عوامل طبیعی دیگر به وجود می آید.»
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.