به گزارش ایرنا فرهاد نظری روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی 2 روزه حافظه جهانی اظهار داشت: 22 اثر فرهنگی از سال 1978 تا کنون در میراث جهانی، یک میراث طبیعی ارزشمند (بیابان لوت)، 10 اثر در حافظه جهانی، پنج اثر در فهرست منطقه ای و 13 اثر در فهرست جهانی ناملموس بشری یونسکو از ایران به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: امید می رود سال آینده میاث طبیعی ارزشمند جنگل های هیرکانی در میراث طبیعی یونسکو ثبت شود که این به جهانیان نشان می دهد ایران دارای گرم ترین نقطه جهان و یکی از پر باران ترین جنگل ها را دارد.
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: امید می رود در سال های آینده غارهای نمکی کشور با محوریت غار نمکی قشم برای ثبت به یونسکو معرفی شود.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: راه یافتن آثار ثبت شده در این فهرست ها به متون درسی دانش آموزان برای آشنا ساختن آنان با ارزش های هویتی و فرهنگی این میراث دارای اهمیت است.
وی ابراز داشت: پاسداری از میراث فرهنگی وظیفه مهمی بوده که بر دوش همگان قرار گرفته است و باید نسبت به این موضوع ها حساس بود.
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرمزگان یکی از منحصر به فرد ترین استان های کشور از نظر فرهنگی، تاریخی و اقتصادی محسوب می شود و شاید بتوان آنرا تاج کشور نامید.
نظری افزود: بندر تاریخی کنگ یک منظر زنده فرهنگی با طراوات و با ارزشی است که می تواند الگوی سایر شهرها برای حفظ و احیا بافت های تاریخی باشد.
کارگاه آموزشی 2 روزه حافظه جهانی با هدف افزایش اطلاعات افراد از اسناد و میراث ارزشمند و شرایط ثبت آنها در حافظه جهانی در بندرعباس آغاز بکار کرد.
وی در پایان یادآور شد: اینکه کشوری آثاری مثل کلیات عبید زاکانی یا نسخ خطی فارسی را در حافظه جهانی ثبت کند به معنای ثبت هویت آن اثر نیست.
وی ادامه داد: بلکه نسخه منحصر به فردی از کتاب کلیات عبید زاکانی یا نسخ خطی فارسی در آن کشور وجود داشته و در حافظه جهانی به ثبت رسیده است.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.