صمد حمزئی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شکوفایی جلبکی در دریای عمان ضعیف شده است.
وی ادامه داد: جلبک «نوکتی لیکا» یک پلانکتون بومی منطقه است که در فصل زمستان در دریای عمان شکوفا شده و به سمت خلیج فارس حرکت می کند و معمولا ایجاد مرگ و میر و خسارت نمی کند.
وی اضافه کرد: مسیر حرکت شکوفایی جلبکی 'نوکتی لیکا' از طریق تصاویر ماهواره های اقیانوس شناسی این مرکز به صورت روزانه رصد می شود.
رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس ابراز داشت: بیشترین مقدار این پدیده در دریای عمان و تنگه هرمز از چابهار در استان سیستان و بلوچستان تا منطقه پارسیان (گاوبندی) هرمزگان به صورت لکه های بزرگ دیده می شود.
حمزه ئی تاکید کرد: رشد این جلبک به دلیل افزایش مواد مغذی و فراهم شدن شرایط دمایی است، جلبک نوکتی لیکا در دمای بالاتر از 25 درجه سانتیگراد قادر به زندگی نیست.
وی بیان داشت: مواد مغذی می تواند براثر خروجی مزارع پرورش میگو، غذای دهی به ماهیان در قفس در دریا، پساب های ورودی به دریا و عوامل دیگر افزایش یافته باشد.
به گفته وی، بروز چنین پدیده های از سال 2006 میلادی به علت افزایش آلاینده های زیست محیطی به دریا بیشتر شده و در حال تشدید است.
رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس یاد آور شد: پدیده جلبکی نوکتی لیکا در وسعتی به اندازه 100 هزار کیلومتر مربع دریاهای منطقه را دربر گرفته و در مناطق با تراکم بالا رنگ دریا از آبی به سبز تغییر کرده است.
حمزه ئی پیش بینی کرد: با از بین رفتن شرایط شکوفایی مانند افزایش دما و کاهش مواد مغذی موجود در آب دریا، این شکوفایی جلبکی کاهش یابد.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.