به گزارش ایرنا، الهی مراد عفیفی پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ارتقای صنعت گردشگری دریایی، نوسازی ناوگان، استاندارد سازی قایق های تفریحی و جایگزینی با شناورهای غیراستاندارد، اقدام به ارایه تسهیلات بانکی با سود صفر درصد به متقاضیان کرده است.
وی بیان داشت: شناورهای تفریحی موجود، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشت های ایمن دریایی را ندارند و به دنبال این هستیم تا با جلب مشارکت مردمی در قالب تعاونی ها، شناورهای ایمن و استاندارد که گواهینامه های لازم از موسسه های رده بندی دارند، جایگزین شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تاکید استاندار هرمزگان و مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه گفت: در این راستا با توجه به سفارش یکی از تعاونی های گردشگری درقشم، نخستین نمونه قایق تفریحی استاندارد مونوهال (تک بدنه vشکل) با نام «هنگام 1» در کارخانه شناورسازی مدکندالو در این جزیره به آب اندازی شد و آزمایش های دریانوردی نیز بر روی آن با موفقیت انجام شد.
عفیفی پور همچنین به قابلیت های این شناور گردشگری اشاره کرد و گفت: بدنه این قایق تفریحی از جنس فایبر گلاس مونوهال به گونه ای طراحی و ساخته شده که با عمر مفید 10 ساله در شرایط آب و هوایی منطقه خلیج فارس و دریای عمان فعالیت کند و سامانه رانش آن نیز از نوع شافت و پروانه است.
وی ادامه داد: ظرفیت ترابری این شناور شامل 2 نفر خدمه و 11 نفر گردشگر است و طول کلی آن 11.8 متر، عرض 3 متر و آبخور شناور در حالت بار کامل 58 سانتیمتر است و سرعت آن در زمان ظرفیت کامل سرنشینان، 30 مایل دریایی ( حدود 55 کیلومتر بر ساعت) است.
این مسوول یادآورشد: همچنین سال گذشته و اوایل امسال نیز ساخت یک فروند قایق تفریحی با بدنه کاتاماران( شناور دارای بدنه زیرآبی دوتکه) تولید داخل به منظور جایگزینی با شناورهای غیراستاندارد سنتی به پایان رسیده است و با نظارت اداره ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این کارخانه شناورسازی به آب اندازی شده بود.
وی اضافه کرد: با الحاق تعداد بیشتری از این شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری استان هرمزگان به عنوان پایتخت دریایی ایران، بازار فعالان این کسب و کار به شکل چشمگیری رونق می گیرد.
عفیفی پور با بیان اینکه هرمزگان به عنوان استان پایلوت در زمینه نوسازی و استاندارد سازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است، اضافه کرد: ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد تفریحی در دستورکار این اداره کل قرار دارد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتی سازی های داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی گفت: تلاش براین است که تعاونی ها کمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات را فراهم کنند و از طریق نشست هایی با بانک های عامل در خصوص قسط های آن ها، دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش یابد.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.