منصور روشن قیاس عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته پنجمین دوره رقابت ماراتن مردان با حضور 80 دونده از سراسر کشور در روز جمعه 28 دیماه در مسافتی به طول 42 کیلومتر و 195 متر برگزار می شود.
وی افزود: رقابت دو نیمه ماراتن بانوان نیز با شرکت 50 دونده از سراسر کشور در روز پنجشنبه 27 دیماه در اطراف جزیره هرمز برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به جوایز ارزنده در نظر گرفته برای این رقابت ها، گفت: نفرات اول تا سوم در بخش بانوان به ترتیب جوایز نقدی 140، 100 و 70 میلیون ریالی و در بخش مردان 200، 120 و 70 میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.
روشن قیاس خاطرنشان کرد: این مسابقه از سوی فدراسیون دو ومیدانی کشور و با همکاری هیات دو ومیدانی استان هرمزگان برگزار خواهد شد.
رییس هیات دو و میدانی هرمزگان تصریح کرد: همه تلاش و برنامه ریزی فدراسیون در برگزاری این رقابت، برندسازی این جام در سطح بین المللی است که بتوانیم در سال‌های آینده، این رقابت را با حضور دوندگان خارجی به صورت بین ‌‌المللی برگزار نماییم.
روشن قیاس بیان داشت: هرمزگان از ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی در رشته های ورزشی از جمله دو ومیدانی برخوردار است که در صورت توسعه زیر ساخت های ورزشی در این استان و توجه هر چه بیشتر به این بخش می توان شاهد پرورش قهرمانان و میزبانی رقابت های بیشتر ملی و بین المللی بود.
به گزارش ایرنا، ماراتن یکی از انواع دو استقامت است که در مسافت 42 کیلومتر و 195 متر و بطورمعمول برروی جاده برگزار می‌شود و نام آن برگرفته از نبرد ماراتون در یونان است.
این مسابقه یکی از بخش‌های اصلیِ بازی‌های المپیک است که در تمام ادوار آن برگزار شده‌ است البته مسافت استاندارد آن در سال 1921 میلادی تعیین شد.
هر سال حدود 500 مسابقه ماراتن در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌ شود و بیشتر شرکت ‌کنندگان این رقابت ها، دوندگان تفننی هستند و به‌ همین‌ دلیل، گاهی دهها هزار دونده در این رقابت ها شرکت می‌کنند.
با توجه به این‌ که شرایط آب ‌وهوایی و جغرافیایی، مثل ارتفاع، دما و رطوبت هوا، وزش باد، و جنس و شیب جاده در این مسابقه اهمیت زیادی دارند، زمان‌های ثبت شده در این مسابقه ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.
معمولا بهترین زمان‌ها در مسیرهای نسبتا مسطح در نزدیکی سطح دریا با شرایط آب ‌وهوایی مطلوب و کمک دونده‌های آهو ثبت می‌شوند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.