حبیب مسیحی تازیانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر ضابطه هایی محیط زیستی برای هر سایت پرورش میگو لحاظ شود و حوضچه ها را با سیستم های بیولوژیکی کنترل کنند مشکلی ایجاد نمی شود.
وی ادامه داد:همچنین برای کاهش بار آلودگی ها در دریا نیز اگر فیلترهای بیولوژیکی در استخرها ایجاد شود نزدیک به 70درصد بار آلودگی ها کاهش پیدا می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در خصوص شناسایی50 هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در سواحل هرمزگان و واگذاری آن به پرورش دهندگان گفت: نزدیک به 37 درصد ازآنها در مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار دارند.
مسیحی تازیانی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته توسط شیلات هرمزگان زمین های مورد بحث در شرق شهر بندرعباس به علت نوع بافت خاک و شیب بسیار ملایم به عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش میگو شناسایی و تایید شده اند.
وی در این رابطه افزود: برای بارگذاری های سنگین در این منطقه ها پیشنهاد محیط زیست این است که توان اکولوژیکی اکوسیستم های دریایی مطالعه شود.
این مسوول عنوان کرد: اگر بر روی همین سایت ها ضوابط سختگیرانه زیست محیطی اعمال شود در واقع بخش عمده ای از آلودگی های پساب به دریا نفوذ نمی کند و بطورتقریبی بار آلودگی کنترل شده ای را می توان در خود دریا پایش کرد.
به گفته مدیرکل محیط زیست هرمزگان، سابقه احداث نخستین طرحی که در سایت پرورش میگوی شور اول( در شرق شهر بندرعباس) انجام شده به دهه 80 برمی گردد و از نظر محیط زیست فاصله و استقرار آن تا بخش مسکونی شهر رعایت شده است.
مسیحی یادآور شد: مطالعات زیست محیطی زمین های مورد بحث از شور اول تا سواحل میناب دهه هشتاد هجری خورشیدی انجام و منجر به صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شده که عملیات اجرایی برخی زیرساخت های آنها از سوی دولت به ابتدای دهه هشتاد برمی گردد.
وی همچنین از منطقه شرق بندرعباس از رودخانه شور اول تا رودخانه جو محله در شرق روستای کرگان میناب به عنوان یکی از کانونهای شناسایی شده ریزگردها در هرمزگان نام برد.
مدیرکل محیط زیست هرمزگان افزود: افزایش فعالیت های توسعه ای با محوریت شیلات در این مناطق باعث کاهش تولید ریزگردها و آثار سوء آن خواهد شد.
مسیحی گفت: اولویت اول محیط زیست این استان در پهنه های ساحلی و تالابی، گردشگری است و توسعه فعالیت های شیلاتی در اولویت بعد قرار دارد اما از آنجایی که اکثر توانمندی های پرورش میگو در حاشیه تالاب های ساحلی و جنگلهای مانگرو قرار گرفته اعمال تمهیدات لازم جهت کاهش اثرات سوء به صورت سختگیرانه توسط محیط زیست اعمال می شود.
وی ابراز داشت: همه سایت های استعلام شده غیر از مواردی که با ضوابط استقرار محیط زیست همخوانی نداشته اند در سالهای اخیر از اداره کل حفاظت محیط زیست مجوزهار لازم را گرفته اند و از سرمایه گذاران جدید نیز تعهد محضری مبنی بر رعایت الزام های زیست محیطی گرفته شده است..
مدیرکل محیط زیست هرمزگان در پایان ابراز داشت: کسانی که دغدغه های محیط زیست دارند ما را به سمت رصد و نظارت بیشتر بر روی طرح های توسعه ای سوق می دهند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.