به گزارش ایرنا در این بیانیه که روز جمعه و در پایان این کنگره سه روزه در بندرعباس صادر شد، کاهش نیافتن مناسب مصرف دخانیات ظرف 10سال گذشته و افزایش مصرف قلیان در همین مدت به عنوان یک چالش معرفی شده است.
افزایش بیماری های قلبی، عروقی و سکته های مغزی و افزایش بیماری های ریوی و به ویژه سرطان ریه از دیگر چالش های معرفی شده در این بیانیه است.
همچنین پایین بودن نرخ مالیات و قیمت سیگار و محصولات دخانیاتی در کشور از دیگر چالش های مطرح شده در این بیانیه است.
شرکت کنندگان در این کنگره علمی در بخش راهکارهای عبور از چالش ها در بیانیه خود خواستار افزایش مالیات بر مواد دخانی تولیدی و وارداتی با تأکید بر نرخ خرده فروشی‌ محصولات دخانی شدند.
خارج کردن طرح استفساریه تبصره 1 ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات از دستور کار یا رد آن توسط مجلس شورای اسلامی و پیگیری اجرای کامل این قانون توسط مجلس از دیگر درخواست های مطرح شده در این بیانیه است.
شرکت کنندگان در سومین کنگره سلامت و دخانیات همچنین خواستار حذف توتون، سیگار و سایر مواد مرتبط دخانی از فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شدند.
اقدام مؤثر و جدی برای پیشگیری و کنترل مصرف مواد دخانی در نوجوانان و جوانان به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان از دیگر موارد مطرح شده در این بیانیه است.
تلاش در جهت اجتماعی کردن هر چه بیشتر برنامه‌های مقابله با دخانیات در سطح کشور با تأکید بر آموزش عمومی توسط صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره دخانیات و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از دیگر بندهای این بیانیه هستند.
بیانیه پایانی سومین کنگره سلامت و دخانیات به امضا و تایید دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،انجمن قلب و عروق ایران و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران رسیده است.
سومین کنگره سلامت و دخانیات با شرکت بیش از 300 نفر از صاحب نظران و کارشناسان ارشد حوزه سلامت و با حمایت انجمن قلب و عروق ایران و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از پنجم تا هفتم دی در بندرعباس برگزار شد.
2094 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.