به گزارش ایرنا، حمیدرضا محمد حسینی روز دوشنبه در نشستی راهکارهای پیشگیری از اثرات نامطلوب زیست محیطی افزود: بوم‌ هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می ‌گرفت از نوع جاذب و یکبار مصرف بودند، درحالی که امروزه سازه های فنس بوم با هدف جلوگیری از آلودگی آب با مواد نفتی و زائد جامد تولید و مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
وی ابراز داشت: تامین تجهیزات کاربردی در توسعه صنعت حمل و نقل دریایی نقش به سزایی دارد که در این میان، ایمنی و امنیت دریانوردی با حفظ محیط‌ زیست و جلوگیری از آسیب های دریایی از مهم ترین الزامات این توسعه است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر یکی از مهم ترین وظایف اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر تهیه تجهیزات مورد نیاز پیش‌ گیری از آلودگی‌ های احتمالی دریا و بندر است که تهیه فنس بوم ها یکی از آن هاست.
وی با اشاره به اهمیت و تولید فنس بوم های داخلی در جلوگیری از آلودگی های نفتی، ابراز داشت: هفته گذشته 150 متر از فنس های بوم های مدل جدید داخلی خریداری شده بود، در اختیار اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر قرار گرفت.
محمدحسینی، اعتبار هزینه شده برای خریداری این فنس بوم‌ ها را بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد که به دست متخصصان داخلی تولید شده است.
به گفته وی، قبل از این، فنس بوم ها از خارج از کشورهایی مانند فرانسه خریداری می شد که خوشبختانه با تولید این محصول باکیفیت باعث ارزآوری به داخل کشور شده است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان داشت: آلودگی‌ های نفتی اثرات نامطلوب زیست محیطی که موجب مرگ جانداران دریایی و کاهش قدرت پرواز پرندگان دریایی به دلیل آغشته شدن پرها به مواد نفتی می ‌شود را به دنبال دارد.
محمد حسینی، پیشگیری و جلوگیری از انتشار و نشت آلودگی را بهترین راهکار دانست و افزود: در محیط‌ های بندری مواد فسیلی مایع مانند نفت و گازوئیل می ‌تواند به آلودگی های این محیط دامن بزند.
معاون دریایی و بندری بندر شهید باهنر نیز در خصوص اهمیت سازه فنس بوم بیان داشت: برای جلوگیری از انتشار لکه‌ های نفتی بوم مدل B و P تامین شده است.
مرتضی سالاری افزود: دو نوع فنس بوم دائمی وجود دارد که یک نمونه آن بوم ‌های بادشونده و نمونه دیگر آن با استفاده از فوم، گوی پلاستیکی و زنجیر، روی سطح آب قرار می ‌گیرد.
وی مزیت این نمونه از فنس بوم ‌ها را وزن کم، حمل و نقل آسان، استفاده کمتر از دستگاه ‌های هیدرولیکی که موجب افزایش سرعت عمل در جلوگیری از انتشار آلودگی ‌های نفتی می ‌شود، عنوان کرد.
به گفته معاون دریایی و بندری بندر شهید باهنر، مزیت این نوع از فنس بوم ‌ها نسبت به سایر نومه‌ های مشابه، ارتفاع بیشتر آن از سطح آب است که لکه ‌ها را با وجود موج، نگه می‌ دارد.
با توجه به الزامات بین المللی و ملی دریانوردی از جمله کنوانسیون مارپل، جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهای است که به عضویت این کنوانسیون در آمده است و در همین راستا اجرای طرح مقابله جزء الزامات در سیطره دریا، خلیج فارس و بنادر غرب هرمزگان است.
به دلیل موقعیت خاص بنادر استان هرمزگان به خصوص بندرهای غرب این استان با وجود جزایر نفتی و تردد شناورهای حامل مشتقات نفتی در مجاورت خط کشتیرانی بین المللی و سکوهای متعدد نفتی و خطرها و حوادث دریایی و به تبع آن آلودگی های دریایی ناشی از آن، مسوولیت اداره بنادر و دریانوردی در پیشگیری از انتشار و جمع آوری آلودگی نفتی در شرایط اضطراری امری ضروری قلمداد می شود.
نخستین بار تجهیزاتی که در مانور مقابله با آلودگی نفتی و مدیریت بحران دریایی استان هرمزگان در شهرستان بندرلنگه مورد استفاده قرار گرفت، نیمه سال 95 بود شامل فنس بوم، بوم بادشونده، یک دستگاه اسکیمر و مخزن جمع آوری بود.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.