رضا برومند پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: چهار مرکز صنایع دستی دیگر با هدف آموزش شیوه های تولید، طراحی و عرضه صنایع دستی به علاقمندان دهه فجر امسال در هرمزگان راه اندازی می شود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 68 هزار نفر در 42 رشته در زمینه تولید صنایع دستی در هرمزگان مشغول به فعالیت هستند.
گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک بافی، گلدوزی، سفالگری، حصیر بافی، گلیم بافی، قالی بافی وگل‌های شیشه‌ای از جمله صنایع دستی هرمزگان است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین افراد شاغل در صنایع ‌دستی هرمزگان بانوان بوده و در شهرستان ‌های میناب، بندرعباس، بشاگرد، بندرلنگه و بستک فعالیت دارند.
این مقام مسوول بیان داشت: آموزش صنایع دستی با قابلیت اقتصادی، ارایه آموزش های جدید به هنرمندان و احیای رشته های رو به فراموشی، از جمله اولویت های مهم این اداره کل است.
برومند با اشاره به نقش مهم صنایع دستی در رشد اقتصادی، گفت: صنایع دستی می تواند بهترین جایگاه را در بحث اقتصاد مقاومتی داشته باشد و از همین رو توجه ویژه ای نسبت به این حوزه داریم.
وی اظهار داشت: برخی از رشته های صنایع دستی هرمزگان از جمله صنعت لنج سازی از شهرت جهانی و منطقه ای برخوردار است و این نشان از ظرفیت صنایع دستی این استان در توسعه اقتصاد دارد.
لنج سازی بندر کنگ استان هرمزگان دارای قدمت دیرینه است و لنج های ساخته شده در این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بندر کشورهای آفریقایی، مانند زنگبار، مومباسا و هندوستان فرستاده می شود.
لنج سازی بندر کنگ در سال ۲۰۱۱ میلادی به نام ایران در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید.
برومند با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی در جهت ارتقاء جایگاه صنایع دستی هرمزگان گفت: از جمله ویژگی های بارز این بخش، اتکای کامل آن به فعالیت های بخش خصوصی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: توسعه صنایع دستی یکی از موثرترین راهکارها برای مقابله با بخشی از تهاجم فرهنگی دشمنان است زیرا که محصولات صنایع دستی تبیین کننده آداب، سنن و فرهنگ هر منطقه است.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.