به گزارش ایرنا احمد شریعتمداری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عملیات این مرحله با توجه به روند افزایشی تولید میعانات گازی ناشی از به بهره برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی و به منظور مقابله با تحریم های احتمالی آغاز شده است.
وی افزود: مراحل اجرایی مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در کمتر از دو سال آینده به اتمام می رسد.
مدیر برنامه ‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس بیان داشت: این پالایشگاه با حجم عظیم تولیدات فرآورده های نفتی توانسته اراده و عزم ملی ایران را در توسعه صادرات و نقش آفرینی در بازارهای جهانی به نمایش بگذارد.
شریعتمداری با بیان این که صادرات فرآورده‌های نفتی موجب جلوگیری از خام فروشی می ‌شود، توسعه تجارت خارجی و به ‌ویژه صادرات را از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها دانست.
وی ادامه داد: صادرات می ‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت پذیری کشورها در عرصه‌های منطقه‌ ای و بین المللی را به وجود آورد.
به گفته مدیر برنامه ‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس، توجه ویژه به صادرات علاوه بر حرکت در راستای اهداف و برنامه‌ های کلی نظام، گام موثری در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
شریعتمداری یاد آورشد: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس علاوه بر خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، جمهوری اسلامی ایران را برای اولین بار از وارد کننده به صادر کننده بنزین تبدیل کرده است.
وی اضافه کرد: ستاره خلیج فارس با گشایش زنجیره تولید فرآورده های نفتی منطبق بر استانداردهای روزآمد جهانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی، ایران را در جمع باشگاه صادرکنندگان این محصولات به رقیبی پایدار تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا، پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه به شمار می رود که تاکنون 2 مرحله آن در بندرعباس راه اندازی شده است.
مرحله سوم این پالایشگاه از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو4 اتحادیه اروپا برخوردار است که علاوه بر بنزین و گازوییل محصولات دیگری مانند 2 هزار تن در روز گازمایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید و عرضه می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تیرماه امسال اعلام کرد: با راه ‌اندازی مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه 12 میلیون لیتر دیگر به حجم بنزین یورو 5 تولیدی ایران افزوده خواهد شد و تلاش بر این است که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید کنیم و به هدف ظرفیت تولید روزانه بیش از 100 میلیون لیتر نزدیک شویم.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ‌های نفتی نیز در آیین افتتاح مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس نیز گفت: این پالایشگاه روزانه 24 میلیون لیتر بنزین یورو 5 و 6 میلیون لیتر فرآورده میان تقطیر تحویل می ‌دهد که اگر ارزش هر لیتر را 50 سنت در نظر بگیریم، مجموع آن برابر با 15 میلیون دلار در روز می‌شود.
به گفته علیرضا صادق آبادی، این پالایشگاه از زمان افتتاح مرحله نخست آن تا ابتدای تیرماه سال جاری، 3 میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین،‌ یک میلیارد و 700 میلیون لیتر نفت ‌گاز، 500 میلیون لیتر گاز مایع و 9 میلیارد لیتر سایر فرآورده را تولید کرده است.
به اذعان وی، مجموع این تولیدات، حدود پنج میلیارد و 400 میلیون دلار ارزش دارد که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است.

**تمام مرحله های پالایشگاه تا بهمن ماه امسال افتتاح می شود
26 آبان ماه امسال مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در بندرعباس در خصوص راه اندازی مراحل 3 و 4 پالایشگاه بیان داشت: تمام مرحله های این پالایشگاه تا بهمن ماه امسال افتتاح و بهره برداری می شود.
محمد علی دادور گفت: آیین افتتاح مرحله 4 این پالایشگاه که نیز به همراه بهره برداری از مرحله سوم این پالایشگاه انجام می شود، مرحله 3 این پالایشگاه شامل بخش های تقطیر و تصفیه هیدورژنی نفتا است.
آیین رسمی بهره‎ برداری از تولید مستمر بنزین در مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، 10 اردیبهشت ‎ماه سال گذشته (96) با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مدیران این طرح عظیم ملی و مسئولان استان هرمزگان برگزار شد.
مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس روز پنجشنبه 7 تیرماه 97 با حضور رییس جمهوری، وزیر نفت و جمعی دیگر از مسوولان کشوری و استان هرمزگان در بندرعباس به طور رسمی افتتاح شد.
بزرگ ترین راکتور واحد تصفیه هیدروژنی نفتا (NHT) خاورمیانه با ثبت رکوردی جدید در راستای شیرین سازی نفتای ترش در فاز سوم نیمه اول آبان امسال نیز در مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بارگذاری شد.
پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت 360 میلیون لیتر در روز در قالب 3 مرحله 120 هزار بشکه ‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در آستانه افتتاح فاز دوم قرار دارد و به طور رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد؛ پالایشگاهی که در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت 700 هکتار احداث شده و هم اکنون روزانه حدود 15 میلیون دلار تنها از بابت تولید 3 فرآورده بنزین، نفت ‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می شود.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.