به گزارش ایرنا، ایجاد اتحاد، همدلی و یکپارچگی میان مسلمانان از مهم ترین یادگارهای رسول اکرم (ص) برای امت اسلامی است، لذا هر زمانی که منش و روش مسلمانان با آموزه ‌های قرآن کریم، پیامبر مهرو رحمت و اهل بیت او مطابقت داشته است، از یک نوع وحدت و همبستگی قابل توجهی برخوردار بوده ‌اند.
از اتحاد شیعه و سنی به عنوان دو بال رشد جهان اسلام یاد می شود لذا کنار گذاشتن قضاوت های نادرست در موضوع فقه و مذاهب اهل سنت و شیعه موضوع مهمی است که از سوی علما و صاحبنظران شیعه واهل سنت در همایش «اهل بیت (ع) محور وحدت اسلامی» سه شنبه شب در بندرعباس مورد تاکید قرار گرفت.

** شیعه و سنی با هرعامل ضد وحدت مقابله کنند
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، مبارزه و مقابله با هرعامل ضد وحدت را یک تکلیف شرعی بر گردن مسلمانان شیعه و سنی دانست.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی افزود: یکی از خیانت ها و روش های انحرافی آل سعود از بین بردن احادیث و کتاب های محدثان و علمای اهل سنت است که در دفاع از حریم اهل بیت (ع) پیامبراکرم (ص) نوشته اند.
وی با اشاره به نقش علمای اهل سنت در دفاع از اهل بیت (ع) بیان داشت: در طول تاریخ بزرگانی از اهل سنت در دفاع از اهل بیت (ع) شهید شده اند، درحالی که امروز این حرکت سیاسی در کشور عربستان کمرنگ است.
امام جمعه بندرعباس تفرقه را تبلور دیکتاتوری ال سعود برشمرد و ادامه داد: علمای بزرگی مانند ابوحنیفه رهبر حنفی ها به دلیل حمایت و دفاع از اهل بیت (ع) کتک خورد یا امام شافعی در فضایل اهل بیت اشعار زیبایی دارد.
آیت الله نعیم آبادی اتجاد شیعه و سنی را دو بال رشد جهان اسلام دانست و تاکید کرد: در موضوع فقه و مذاهب قضاوت های نادرست را کنار بگذاریم، زیرا سرچشمه تمام فقه ها در اسلام به چشمه زلال پیامبراکرم (ص) می رسد.
وی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران دشمنانی دارد که امروز اقتصاد و معیشت مردم را نشانه رفته اند.
وی یاد آور شد: علما و صاحبنظران شیعه و سنی درهر جایگاهی نباید اجازه بدهند این موضوع به تفرقه و اختلاف تبدیل شود.

** آرامش و امنیت محصول اتحاد حقیقی مسلمانان
استاندار هرمزگان هفته وحدت را فرصتی مناسب برای گره زدن دلهای مسلمانان بین یکدیگر دانست و افزود: ایجاد اتحاد، همدلی و یکپارچگی میان مسلمانان از مهم ترین یادگارهای رسول اکرم (ص) برای امت اسلامی است.
فریدون همتی نیز افزود: اگر اتحاد حقیقی در جوامع اسلامی برقرار شود و دلهای مردم محل وحدت باشد، مسلمانان در امنیت و آرامش قرار می گیرند.
وی مردم را پایه و اساس امنیت پایدار و علما را مورد وثوق مردم دانست و خطاب به علمای شیعه و اهل سنت گفت: در تمام مسائل در کنار دولت و نظام باشید مردم را آماده نقش پذیری کنید.
استاندار هرمزگان با بیان این که حضور مردم پایداری و امنیت سیاسی را به دنبال دارد، بر مراقبت از نفوذ دشمن تاکید کرد و ادامه داد: نقشه های دشمنان را باید برای مردم روشن و به درستی تبیین کرد.
همتی هم چنین در مساله وحدت و لزوم دشمن شناسی به آسیب های اجتماعی از سوی دشمن نیز اشاره کرد و ابراز داشت: چرا باید در حوزه های فرهنگی ما آثار طلاق و اعتیاد را شاهد باشیم، پول این مواد مخدر به جیب چه کسانی می رود؟
وی افزود: در سایه وحدت، همدلی و نظم عمومی است که همه مردم می توانند از شرایط زندگی مطلوب بهره مند شوند.

**وحدت شیعه و سنی یک ضرورت است
مشاور عالی وزیر اطلاعات گفت: حفظ وحدت شیعه و سنی و حمایت از جبهه مقاومت یک تاکتیک و انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.
حجت الاسلام علی خزاعی افزود: وحدت شیعه و سنی وحدت مصلحتی نیست و ما این وحدت را قبول نداریم، زیرا معتقدیم وحدت مسلمانان باید ریشه در سیره پیامبر و اهل بیت (ع) داشته باشد.
وی در این رابطه به آیه 60 سوره ممتحنه که ' یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیاء ' بیان داشت: اگر به این آیه خوب توجه کنیم می بینیم که امروز مخالفت ها با اسلام و اهل بیت به قدری است که دشمنان اسلام بحث ولایت و محبت اهل بیت علیه السلام را معکوس جلوه دادند.
مشاور وزیر اطلاعات در ادامه به نقش علما در حمایت از آرمان های فلسطین اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ بزرگان اهل سنت و اهل تشیع با یکدیگر تعامل داشته ‌اند، به‌ طور مثال در جنگ جهانی اول 51 علمای عراق فتوا در وجوب دفاع از دولت عثمانی دادند.

**حکام عربی درد دین ندارند
مشاور عالی وزیر اطلاعات اظهار داشت: امروز نه تنها ما از خارج چوب دفاع از فلسطین و جهان اسلام را می ‌خوریم، بلکه متاسفانه شاهد هستیم ما چوب نادان ‌های داخلی را هم که می ‌گویند «نه غزه نه لبنان» را نیز می‌ خوریم.
حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: حکام کشورهای عربی درد دین ندارند زیرا وقتی فقه و فتوا بازیچه آدم های سیاسی ای شده که وابسته به سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی اسراییل هستند؛ همانند آنچه در یمن و کشتار مردم بی گناه و زنان و کودکان را می بینیم.
مشاور وزیر اطلاعات ابراز داشت: کسانی که جریان های تکفیری را در کشورهای اسلامی به راه انداخته اند، بدون حمایت سرویس های جاسوسی نمی توانند به زندگی خود ادامه دهند.
خزاعی یکی از علت های مهم ناکامی گروه های تکفیری در کشور ایران را بصیرت علمای اهل سنت برشمرد و ادامه داد: اگر علمای اهل سنت بابصیر در کشور ما نبودند فضای کشور ما نیز همانند عراق و سوریه بود.
وی یاد آور شد: نظام جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر هزینه های زیادی را صرف مبارزه با خرافات و انحراف های فکری و عقیدتی کرده است.
خزاعی ادامه داد: نمونه این انحراف ها،تفکرات فاسدی است که در شیعه انگلیسی به مقدسات اهل سنت اهانت می کنند یا با گمراه کردن جوانان و افراد خام بحث مقابله با رافضی ها راه می اندازند و آن ها را به ترور و عملیات انتحاری در مجلس و اهواز وادار می کنند.

** تفرقه؛ خط رسمی تفکرات داعشی
مشاور عالی وزیر اطلاعات با بیان این که خط رسمی تفکرات داعشی تفرقه بین شیعه و سنی است، تاکید کرد: فراتر از بحث وحدت مذاهب و اقوام باید هوشیار باشیم زیرا امروز جوانانمان در معرض تهاجم تهدیدهای فضای مجازی هستند.
خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود آمریکا و اسراییل را دشمنان اصلی اسلام خواند و افزود: کشورهای عربی با پرداخت هزینه های گزاف، خرج دشمنی اسراییل با ایران را می پردازند.
خزاعی افزود: درحالی که دشمنان ما از هر سو به دنبال تفرقه افکنی مردم در ایران هستند وفاق ملی بین مردم شیعه و سنی در همه امور بسیار ضروری است و اقوام و مذاهب در کشور ما باید در مقابل این دشمنان اسلام یکپارچه بایستند.

** اجازه تفرقه ندهیم
یک مدرس مدرسه های دینی اهل سنت هرمزگان نیز گفت: کسی که هدف دارد گذشته را برای عبرت و پندآموزی قرار می دهد و اشتباه است که برای آینده برنامه ریزی نداشته باشیم.
شیخ حسین توانا گفت: همه کسانی که در این همایش حضور دارند خواهان آرامش و امنیت کشور و استان خود هستند و از مسوولان نیز می خواهند که کشوری آرام داشته باشند تا در پرتو این امنیت، با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.
وی در این رابطه به صلح حدیبیه اشاره کرد و بیان داشت: حوادث گذشته را برای خود میدان عبرتی ببینیم و به سوی هدف و تعالی خود حرکت کنیم.
این خطیب اهل سنت افزود: میز مدیریت و قضاوت یا برای ماست یا برعلیه ما؛ پرچم وحدت را بلند کنیم اجازه ندهیم کسی ندای تفرقه سر دهد و خطاهای دیگران را به پای نظام ننویسیم و در سایه وحدت و همبستگی خدا را از خود راضی نگه داریم.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.