به گزارش ایرنا، همه ما به یاد داریم که روزگاری در دوران کودکی و یا نوجوانی در محله های خود کتابفروشی ‌هایی بودند که از کتاب مدرسه گرفته تا داستان های قدیمی و رمان های عاشقانه اما حالا دیگر اثری از آنها نیست.
در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی نگرانی هایی هم در زمینه فعالیت ناشران و هم کتابفروشان وجود دارد و بطورطبع آثار خودش را در این حوزه نشان می دهد.
افزایش قیمت مواد اولیه از جمله کاغذ و سایر اقلام مورد نیاز در نشر کتاب به طور قطع در زمینه افزایش قیمت محصولات حوزه نشر تاثیر می گذارد که این خود در کاهش سرانه مطالعه اثرگذار است.
با توجه به وضعیت قیمت کتاب‌ و ضعف توان اقتصادی مردم، اولین محصولی که از سبد خرید خارج می ‌شود، کتاب است، زیرا بسیاری از کتابخوان ها دارای توان مالی مناسب نیستند و از نظر آنها، کتاب گران است به تعبیری با گران شدن قیمت کتاب و کاهش مشتری کار کتابفروشی نیز از رونق می افتد.
به طور معمول سرمایه‌ گذاری روی انتشار یک کتاب مراحلی مختلفی را طی می کند به عنوان مثال نویسنده کتاب را می ‌نویسد، ناشر برای انتشار آن سرمایه‌ گذاری می‌ کند و از قیمت پشت جلد کتاب را یا به صورت نقدی و یا در شکل تعدادی کتاب به نویسنده تحویل می ‌دهد.
یا این که نویسنده کتاب را می ‌نویسد، خود برای چاپ آن سرمایه‌ گذاری می ‌کند و ناشر در مقابل دریافت مبلغی شامل هزینه ‌های کتابخانه ملی، اخذ شابک، اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی و حق ‌الزحمه یا حق نام انتشارات خود از نویسنده دریافت می ‌کند سپس نویسنده می‌ داند با کتاب خود.
روش دیگر این است که ناشر یا ناشران کتاب را پس از تالیف یا ترجمه از صاحب اثر خریداری کرده و به ازای هر صفحه از کتاب مبلغی به وی می ‌پردازند و از آن به بعد این کتاب با تمام حقوق آن متعلق به آن سازمان است و نویسنده حق هیچگونه ادعایی بر کتاب ندارد.
توزیع و فروش کتاب در استان هرمزگان نیز هم چون سایر استان ها با مشکلات اقتصادی مواجه است تا جایی که طبق گفته کارشناسان حوزه کتاب و کتابفروشی، تعداد کتابفروش ها کاهش یافته و یا جای خود را به برخی به لوازم التحریری داده اند.

**مردم کتاب می خوانند
مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس اظهار داشت: مردم ما اهل کتاب، دانایی و آگاهی هستند اما شرط آن تولید و ارائه کتاب و محتوای خوب، به موقع و از سوی نویسنده های خوب است.
حسین استاد افزود: اگر کتاب مناسب حال مردم وجود داشته باشد و بتوانیم به آنها معرفی کنیم، من قول می دهم که مردم کتاب بخوانند.
وی وضعیت کتابفروشی را نامناسب توصیف کرد و ابراز داشت: شغل اصلی من کتابفروشی نیست و از جای دیگر درآمد دارم و اگر می توانستیم اجاره بدهیم و یا بفروشیم بطورقطع می رفتیم، کتابخانه ها و کتاب فروشی ها واقعا بیمار هستند علت این است که مسوولان به فکر آن ها نیستند.
این کتابفروش نبود حمایت و اعتبار مناسب را یک ضعف جدی در اداره کل فرهنگ و ارشاد دانست و بیان داشت: متولی فرهنگ این استان که خود اعتبار نداشته باشد چه انتظاری می رود که با دست خالی از کتابفروش ها در نمایشگاه ها حمایت کند.

**خرید کتاب مطالبه مردمی می خواهد
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این زمینه گفت: کتابخوانی موضوع بسیار مهم و جدی است و تمام کسانی که می توانند در این زمینه کمک کنند باید به شکل علمی و برنامه ریزی شده وارد عرصه فرهنگ شوند.
علی بندرعباسی با بیان این که در موضوع کتابخوانی هرجا نگاه دولتی بوده با مشکل مواجه شدیم، افزود: برای کتابخوانی و خرید کتاب از سوی مردم باید کاری کرد که خانواده ها کتاب را به عنوان کالای اساسی در سبد خانوار خود داشته باشند.
وی اثر این کار را مطالبه مردم از دولت برای ایجاد کتابخانه و کتابفروشی ها دانست و ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کتابخانه فرودسی بندرعباس مملو از جمعیت است، دولت مجبور است به مطالبات مردم پاسخ بدهد.
به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، تا زمانی که مردم این احساس را نداشته باشند دولت نیز زیاد ورود پیدا نمی کند.
بندرعباسی یاد آور شد: مردم کتاب را به عنوان یک نیاز اصلی اگر نگاه کردند خود به خود به سمت آن می آیند ما باید این فرهنگ سازی را در جامعه نهادینه کنیم.
این مسوول در حوزه فرهنگی با اشاره به این که حدود 44 کتابفروشی در سطح استان داریم، اظهارداشت: سالانه برای حمایت از ناشران استان حدود یک میلیارد ریال کتاب از آنها خریداری می کنیم.
وی افزود: همچنین در بحث مجوزهای چاپ کتاب و کمک های تشویقی به نویسندگان نیز در طول سال به طور متوسط بین 70 تا 100 مجوز کتاب صادر می شود.
سرپرست ارشاد اسلامی هرمزگان در خصوص برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی این اداره کل به دیدار و گفت وگو با پیشکسوتان فرهنگ و هنر، بازدید و اهدای کتاب به مدرسه ها، برگزاری به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب برگزاری ویژه برنامه چهل جشن کتاب در چهل شهر با حضور محمدرضا یوسفی نویسنده ونظریه پرداز کودک و نوجوان اشاره کرد.
بندرعباسی، راه اندازی ایستگاه مطالعه در سطح شهر، رونمایی از کتاب های نویسندگان درفرهنگسرای غدیر و طوبی، اجرای برنامه های هفته کتاب در محله های دوهزار، ششصد دستگاه و کمربندی بندرعباس را بخش دیگری از برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی از سوی ارشاد و اداره کل کتابخانه ها ذکر کرد.

**کتاب ها گران است
استاد در خصوص وضعیت کتابفروشی ها به لحاظ فروش بیان داشت: یک زمان هایی من هرسال 20 مرداد با یک دسته چک 100 میلیون تومان از تهران کتاب های مهرماه فروشگاهم را می خریدم درحالی که امروز باید یک و نیم میلیارد تومان همراهم باشد تا بتوانم 80 درصد کتاب هایم را بخرم.
وی با بیان این که امروزه سرمایه در گردش اجازه نمی دهد بسیاری از کتابفروشی ها مثل سابق فعالیت کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال در گذشته اعتباری به ما می دادند درحالی که امروزه برخی از انتشارات بویژه در حوزه کتاب های دانشگاهی ها باید نقد خریدار شود که بسیاری از سرمایه نقدی ندارند.
مدیر کتاب فروشی پنج استاد در بندرعباس از دیگر مشکلات حوزه کتابفروشی ها به گران شدن بخشی از کتاب های دولتی و وسایل جانبی کتاب اشاره کرد و افزد: یک بند کاغذ که زمانی 40 هزار ریال بود امروز به 2میلیون ریال رسیده یا یک بسته کاغذ به 400 هزار ریال رسیده است.
وی با اشاره به پرداخت ماهیانه 200 میلیون ریال دستمزد کارگر، ماهی 40 میلیون ریال پول بیمه آن پرداخت می کنم، گفت: این درحالی است که سالی 3 میلیارد ریال باید درآمد داشته باشم.
استاد در این رابطه بیان داشت: در چهار راه سازمان و گلشهر بندرعباس شاید فروش کتاب های عمومی، روانشناسی و کتاب های نوجوانان بیشتر از کتاب های کنکور باشد زیرا یک کتاب کنکور قیمت آن 99 هزار تومان درج شده است و یک کتاب تیزهوشان برای ورودی به دانشگاه ها 99 هزار تومان است.

**گرانی کتاب کتابفروش ها را بی رونق می کند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب باید آسان تر شود یک خانواده با قدرت درآمدی پایین نمی تواند برای خرید و مطالعه خود هزینه های گزافی را پرداخت کند.
ناهید سلیمانی احمدی یاد آور شد: با توجه به هزینه اندک تالیف و هزینه بالای چاپ در کشور این روزها شاهد رونق ترجمه کتاب در بازار هستیم، لذا محتوای غیربومی بی کیفیت برای کودکان را خطر ساز کرده و وضعیت کتاب خوانی را پیچیده تر می کند.
وی اضافه کرد: نویسندگان جوان نیز از دانش کافی برای تولید محتوا برخوردار نیستند که نیازمند حمایت متولیان حوزه کودک و نوجوان در راستای دانش افزایی هستند.
وی ادامه داد: نمی توان به بهانه حمایت از نویسندگان هرکتابی وی را خریداری و به خورد جامعه داد؛ این روش نادیده گرفتن تلاش های کسانی است که در این حوزه با سختی های زیاد کتاب خود را به چاپ می رسانند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان خواستار مدیریت منسجم از سوی متولیان امر کتابخانه ها و کتابفروشی ها شد.

**دولت از کتابفروشی ها حمایت کند
استاد از مجموعه انتشاراتی کتاب ایران و نوپردازان به عنوان 2 کتابفروشی مهم در استان هرمزگان نام برد که بیش از 100 کارگر داشتند و با داشتن سرمایه ای بالای چند میلیارد تومان به علت ورشکستگی تعطیل شده اند و هم اکنون دارای یک مجموعه کوچک با 2 کارگر دارند.
وی هم چنین از نبود امکانات و زیرساخت های مناسب و کمبود اعتبار به نمایشگاه انتقاد کرد و ادامه داد: تا زمانی که کتاب ها در راستای اهداف دولتی تهیه باشد، کتابفروشی ها مضرر خواهند بود.
این معلم بازنشسته با بیان این که مشکلات اقتصادی و تعطیل شدن کتابفروشی ها فقط مربوط به استان هرمزگان نیست، گفت: در سطح کشور کتابفروشی های زیادی در خطر جدی تعطیلی قرار دارند و تا امروز برخی ها مثل ما خودشان را به زور سرپا نگه داشته‌ اند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.