به گزارش ایرنا، فریدون همتی عصر پنجشنبه در مراسم بهره برداری از مرحله دوم آب شیرین کن 3 هزار مترمکعبی شهرستان سیریک اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا برای تامین آب شرب ، می توان از آب سدها در بخش کشاورزی استفاده کرد.
وی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف از سوی مردم با توجه به شرایط آبی حاکم بر هرمزگان، افزود: امسال یکی از بدترین سالهای آبی استان بود اما با تلاش مسولان آب استان چالش های این بخش به درستی مدیریت شد.
وی با اشاره به هزینه بالای تولید آب شرب و اهمیت مصرف بهینه آن، گفت: هر متر مکعب آب از سرمایه گذار بخش خصوصی 36 هزار ریال خریداری می شود در حالی که آبفای استان هر متر مکعب آب را به قیمت پنج هزار ریال در اختیار مردم قرار می دهد .
استاندار هرمزگان تاکید کرد: با توجه به این هزینه ها باید شهروندان حساسیت لازم را در مصرف بهینه آب شرب داشته باشند.
همتی ادامه داد: آب شیرین کن سیریک یکی از پروژه های مهم آب استان است که با بهره برداری کامل از آن دیگر دغدغه ‌ای برای تامین آب این شهر نداریم.
هم اکنون 90 درصد پروژه های آب شیرین کن کشور در استان هرمزگان در حال اجرا و بهره برداری است.
ظرفیت تولید سامانه های نمک زدایی (آبشیرین کن) از آب دریا در هرمزگان از 12 میلیون متر مکعب تولید سالانه در سال 92 به 15 میلیون مترمکعب در سال 96 افزایش یافت.
استان هرمزگان واقع در جنوب ایران، از جمله استان های درگیر با بحران کم آبی، 8 تا 9 ماه از سال دارای هوای گرم و طاقت فرسا بوده و تنها سه ماه پایانی سال هوایی بهاری و نسبتا مطلوب دارد که این گرمای طولانی موجب تداوم خشکسالی شده است.
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.
حداقل نیاز آبی روزانه استان هرمزگان 4 هزار و 100 لیتر بر ثانیه و میزان تولید فعلی 3 هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و بیش از 18 سال خشکسالی در این استان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های آن با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
هرمزگان دارای جمعیتی افزون بر یک میلیون و 600 هزار نفر است که شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان این استان 37 شهر با جمعیتی حدود یک میلیون و 100هزار نفر را زیر پوشش خدمات خود دارد.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.