ناخدا یکم مجتبی محمدی روز پنجشنبه به مناسبت هفته دفاع مقدس در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان ضمن آشنایی با فعالیت های خبری این مرکز، اظهار داشت: منطقه یکم نداجا با توجه به استقرار در هرمزگان، مجاورت تنگه هرمز و موقعیت راهبردی این استان از نقطه نظر نظامی، دارای اهمیت خاصی برای نیروهای مسلح است.
وی ادامه داد: منطقه یکم نداجا بزرگ ترین و مهمترین یگان عملیاتی و بزرگترین لشکر ارتش جمهوری اسلامی از لحاظ نیروی انسانی و تنوع تخصص ها و تجهیزات محسوب می شود.
وی یاد آور شد: هر کدام از جزیره های هرمزگان بواسطه برخورداری از فرودگاه مثل یک ناوهواپیمابر هستند و اینها مواهب خدادادی در اختیار استان قرار دارد، فعالیت این نیرو از استان خوزستان و دهانه اروند رود تا خلیج گوادر در پسابندر مرز دریایی جنوبی کشور است که این اهمیت نیروهای دریایی جمهوری اسلامی را نشان می دهد.

* نقش نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مردم ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در 8 سال دفاع مقدس نشان دادند که اگر همه دشمنان بر علیه ایران متحد شده و چشم طمع به تمامیت ارضی کشور داشته باشند آنرا دفع می کنند.
ناخدا یکم محمدی ابراز داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نشان دادند توان حفظ امنیت ذره ذره این خاک و دفاع از کشور در برابر هر تجاوزی را دارند.
وی خاطر نشان کرد: اوج عملیاتی نظامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حدود 69 روز پس از آغاز تهاجم عراق به کشور بود که با انجام عملیات مروارید پرونده نیروی دریایی ارتش عراق را بست واین عملیات باعث شد رژیم متخاصم بعث عراق قادر به بهره گیری از نیروی دریایی نباشد و برای هشت سال محدود و مسدود شد.
وی یاد آور شد: با انجام این عملیات عراق قادر به خروج ناوچه های خود از اروند نشد و در دریا حضور خارجی نداشت و همچنین دیگر از مسیر دریایی صادرات نفت نداشته باشد و رژیم بعثی با اندوخته عظیم ارزی ناشی از افزایش قیمت نفت در سال های 54 تا 56 جنگ علیه کشورمان را آغاز کرد.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: صدام مسیرهای زمینی برای صادرات نفت خود از طریق برخی کشورهای عربی همسایه مانند عربستان و اردن پیش بینی کرده بود، رژیم بعث قراردادهای خرید سلاح های نظامی سنگینی با شوروی و ایتالیا بسته بود ولی امکان وارد کردن 9 فروند یگان رزمی خریداری شده به خلیج فارس را نداشت.
ناخدا یکم محمدی افزود: عراق به عنوان کشور نظامی باید بخشی از نیازمندی خود را ازطریق دریا وارد می کرد که محاصره دریایی صورت گرفته توسط ایران این کشور را در سال های آخر جنگ تحمیلی به تنگنا کشاند وعملیات یاد شده باعث شد دخالت مستقیم کشورهای غربی و حمایت صریح کشورهای عربی مانند امارات و عربستان از عراق بر کسی پوشیده نماند.
وی تصریح کرد: حامیان رژیم بعث عراق برای حمایت از متخاصم اقدام به ایجاد نا امنی در خلیج فارس می کردند تا در روند واردات و صادرات کالای ایران اخلال کنند واین باعث شده بود کاپیتان ها و خدمه کشتی ها و نفتکش های ایران که بیشترشان خارجی بودند جرات دریانوردی در خلیج فارس نداشته باشند و نیروی دریایی برای متوقف نماندن فعالیت های دریایی کشور وارد عمل شد.
به گفته وی، این نیرو علاوه بر اسکورت کشتی ها، کشتی را در دهانه خلیج فارس (جزیره لارک) از خدمه غیر ایرانی تحویل می گرفت و آنرا به بندر کنونی امام خمینی (ره) می برد و پس از تخلیه و بارگیری مجدد در دهانه خلیج فارس به خدمه تحویل می داد و لذا فعالیت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس زمینه تداوم چرخه اقتصاد کشور را فراهم کرد.

* جنگ تحمیلی برای به زانو درآوردن ملت ایران بود
فرمانده منطقه یکم نیروی دریا دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: جنگ 8 ساله تنها جنگی بود که غرب و شرق برای به زانو درآوردن یک ملت متحد شده بودند را بر مردم ایران تحمیل کردند، بنابراین ایران متخاصم را به مرزهای بین المللی عقب راند و دشمنان متوجه شدند اگر ذره ای غفلت کنند به کویت خواهیم رسید.
ناخدا یکم محمدی ابراز داشت: عملیات رسانه ای بر علیه کشور را پس از پایان دفاع مقدس بر ضد دین، فرهنگ، غیرت، عزت، اعتقادات و رسوم ملی ایران برای تغییر نگرش مردم آغاز کردند واکنون 15 سال است که می گویند گزینه نظامی روی میز قرار دارد و برای تقویت ایران هراسی در عرصه بین المللی پی در پی ناوگروه به منطقه اعزام می کردند.
وی یاد آور شد: آمریکایی ها 7 تریلیون دلار در مدت 20 سال برای حضور در منطقه و ایران هراسی هزینه کرده اند و جمهوری اسلامی ایران هرسال با برگزاری رزمایش به کشورهای منطقه می گوید نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه ای نیست و با همکاری می توانیم این کار را انجام دهیم.
وی ابراز داشت: از یکم فروردین امسال تا کنون ناو هواپیما بری و بالگرد بری وارد خلیج فارس نشده و سیاست آمریکایی ها به سمت فعالیت های نیابتی تغییر یافته تا کشورهای دیگر به جای آنها هزینه کنند وهدف اصلی آنان جلوگیری از نابودی رژیم صهیونیستی است و برای این منظور هم می خواهند از جیب کشورهای منطقه هزینه کنند.

* اشراف اطلاعاتی کاملی بر فعالیت های نیروهای فرامنطقه وجود دارد
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: اشراف اطلاعاتی برقرار است و می دانیم چه کسی وارد و یا خارج می شود و با ابزارها و سایر تجهیزات همه تحرک ها رصد می شود، تنوع تجهیزاتی این امکان را فراهم کرده که فعالیت ها و تحرک نیروهای فرامنطقه ای را تا شعاع 100 کیلومتری مورد رصد قرار دهیم.

* بانک اطلاعاتی از نیروهای فرامنطقه ای داریم
فرمانده منطقه یکم نداجا بیان داشت: اشراف اطلاعاتی بر روی نیروهای فرامنطقه ای به نحوی است که می توان آنرا به بانک اطلاعاتی پلیس درباره مجرمان یک محله تشبیه کرد.
ناخدا یکم محمدیادامه داد: اگر در محله ای دزدی شود پلیس می داند باید سراغ چه کسانی برود و در خصوص نیروهای فرامنطقه ای هم چنین شناختی وجود دارد و این اشراف اطلاعاتی به حدی رسیده که در بانک های اطلاعاتی برای نیروهای فرامنطقه ای شناسنامه الکترونیکی ایجاد شده و در مواقع لزوم می توان از آن استفاده کرد.

* جرقه های خودکفایی با اخراج مستشاران خارجی زده شد
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش گفت: کاربری و بکارگیری تجهیزات و تسلیحات نظامی کشور از سال 57 که مستشاران خارجی اخراج شدند در اختیار پرسنل نیروهای مسلح قرار گرفت که این جرقه های اول خودکفایی بود.
وی اضافه کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در 8 سال دفاع مقدس نشان دادند بدون کوچکترین وابستگی به کشورهای دیگر می توانند از داشته های خود بهره برداری کنند.
فرمانده منطقه یکم نداجا گفت: عبارت ها و سازمان های جدیدی ازهمان زمان جنگ در نیروهای مسلح با عنوان جهاد خود کفایی تعریف شد که به تدریج به مراکز تحقیقات و جهاد خودکفایی بدل شدند واین مراکز در زمینه های مختلف برای بدست آوردن فناوری و مهندسی معکوس تمرکز می کنند، چیزی که در دفاع مقدس بسیار کمک کرد.
ناخدا یکم محمدی ادامه داد: منطقه یکم با توجه به زیر ساخت هایی که از گذشته برایش تعریف شده و به مرور گسترش یافته دارای مجموعه کشتی سازی، داک ها و سوله های تعمیراتی بزرگ، مراکز بزرگ تراشکاری، بخش های تعمییر هواپیما، بالگرد و هواناو است.
وی بیان داشت: نیروهای فعال در این کارخانجات به صورت شبانه روز برای تحقق شعار خودکفایی و استفاده از امکانات با بهره وری مناسب مشغول فعالیت هستند و نداجا در 10 سال گذشته پا را فراتر گذاشته و به سمت ساخت ناو، ناوشکن و زیر دریایی و زیردریایی رفته است.

* نداجا برای حفظ منافع کشور در آب های دوردست حضور یافته است
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: حضور ناوگروهای نداجا در آب های دوردست از سال 86 با تدبیر فرماندهی کل قوا با توجه به قابلیت یگان ها و توانمندی این نیرو در درستور کار قرار گرفت وآغاز این ماموریت با پدیده دزدی های دریایی در خلیج عدن و سومالی و توسعه آن در شرق اقیانوس هند و حوالی تنگه مالاکا و به سمت دریایی سرخ مصادف می شود.
ناخدا یکم محمدی بیان داشت: شاید دست هایی غیر از خود عوامل سومالیایی در جریان بود تا تجارت دریایی را تحت شعاع قرار گیرد والبته دراین زمینه ناتو، سازمان بین المللی دریانوردی برای مقابله با این پدیده وارد عمل می شوند و ایران نیز به عنوان کشور تاثیر گذار در حوزه تجارت دریایی و برای حفظ منافع خود مبارزه با دزدی های دریایی را آغاز می کند.
وی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هر نقطه از آب های کره زمین که منافع کشور اقتضاء کند باید امنیت را برقرار کند.
*اعزام 56 ناگروه به ماموریت در آبهای دور دست
فرمانده منطقه یکم نداجا خاطر نشان کرد: 56 ناوگروه از سال 86 تا کنون به ماموریت آب های دوردست و حفط منافع جمهوری اسلامی در برابر دزدی های دریایی اعزام شده ، اکنون ناوگروه 56 در خلیج عدن مستقر بوده و در حال انجام ماموریت حفظ امنیت خطوط مواصلاتی است و اعزام ناوگروه ها همچنان ادامه می یابد.
ناخدا یکم محمدی بیان داشت: این حضور باعث اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی در آب های دور دست شده و شناورها با اعزام تیم های اسکورت، از مسیرهای پر خطر عبور داده می شوند.
به گفته فرمانده منطقه یک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، حدود 250 مرحله عملیات مسلحانه دفع تحرز دزدان دریایی به شناورهای جمهوری اسلامی از سال 86 تا کنون انجام شده و افزون بر 2 هزار فروند کشتی تجاری و نفت کش توسط تیم های اسکورت عبور داده شده اند.

*نیروی دریایی ارتش مشارکت اجتماعی را از گذشته جدی گرفته است
فرمانده منطقه یکم نداجا گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از سال های گذشته در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته و این را جدی گرفته تا مردم بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.
ناخدا یکم محمدی بیان داشت: یکی از مسوولیت های این نیرو ایجاد اشتغال بومی است و اکنون می توان گفت حدود 50 درصد از کارکنان کارخانجات ارتش در منطقه یکم نداجا را هرمزگانی ها تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: مردم یاری در برنامه های نداجا قرار دارد و در رزمایش های سعی شده حس اعتماد مردم به نظام تقویت شود و برای این منظور بیمارستان های صحرایی برپا و عمل های جراحی انجام می دهیم و اگر نیروهای مسلح برای ایجاد امنیت وارد منطقه ای می شوند می توانند کمکی هم برای مردم باشند.
وی بیان داشت: همچنین در راستای مسوولیت اجتماعی می توان به احداث بیمارستان های نداجا در مکان های با قابلیت دسترسی مردم اشاره کرد.

* نیروی دریایی ارتش با سایر نهادها همکاری دارد
فرمانده منطقه یکم نداجا بیان داشت: هماهنگی ملموس و محسوس بین نهادهای فعال در حوزه دریا وجود دارد و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی پشتیبانی خوبی دارد ودر همین زمینه تفاهم نامه هایی بین نیروهای مسلح و سازمان بنادر و دریانوردی منعقد شده است.
ناخدا یکم محمدی ادامه داد: یکی از ماموریت های ارتش و سپاه مشارکت در بحران هاست، قابلیت ها و تجهیزات نیروهای مسلح در زمان صلح در اختیار مردم است، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ دریایی یک کشور پیشرفته با دارا بودن ناوگان نفتکش و تجاری بزرگ مشغول به فعالیت در جهان مطرح است، برای بنادر و دریانوردی بهره گیری از ظرفیت سایر ارگان ها حتی نیروهای نظامی هم تعریف شده است.
3219 /2094/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.