به گزارش ایرنا، دشمنان با استفاده تحریم ها، به راه انداختن جنگ اقتصادی و همچنین برپایی شبکه های ماهواره ای و مجازی می خواهند اسمی از مقاومت، ایستادگی در بین جوانان نباشد تا براحتی فرهنگ های منحط خود را تحمیل کنند.
عاشورا برخاسته از نهضت امام حسین (ع) و درد و رنج مشترک همه مسلمانان جهان است که نباید با آمیختن به خرافه ها و بدعت ها از اهمیت آن کاسته شود و ظلم هایی که به امام حسین (ع) و یارانش شده فراموش شود.
از آن جایی که فلسفه و اساس قیام امام حسین (ع) و عاشورا به عنوان یک فرهنگ و مکتب انسان ساز نیز بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار شده و اهمیت این فریضه تا آنجایی است که سایر اعمال دینی و دستورهای اسلامی در پرتوی اجرای آن برپا شده لذا می طلبد که مبلغان دینی و مذهبی و هیات های عزاداری بیشتر به این موضوع توجه کنند.

** مکتب امام حسین (ع) ماندگار است
مدیران و کارشناسان فرهنگی و مذهبی هرمزگان دراین باره می گویند: درحال حاضر زنده نگهداشتن شعایر حسینی و انتقال آن به این نسل آینده یک الزام است و باید آیین های عزاداری و سوگواری به گونه ای باشد که مردم را به سمت مسجدها و حسینیه ها جذب کند.
این عده روز سه شنبه به مناسبت ایام محرم و قیام عاشورای حسینی در گفت و گوبا ایرنا افزودند: قیام خونین امام حسین (ع) و نهضت عاشورایی یک حادثه مقطعی نیست که به دست فراموشی سپرده شود بلکه مکتبی ماندگار بوده که برای همیشه تاریخ جوشش دارد.
استاندار هرمزگان در این خصوص گفت: ماه محرم یاد آور قیام خونین حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در برابر ظالمان و ستمگران است که این قیام به نهضت عاشورا مبدل گردید و برای همیشه تاریخ به عنوان الگوی آزادی خواهان عالم ماندگار شد.
فریدون همتی افزود: واقعه عاشورا سرشار از درس هایی است که با وجود گذشت 1400 سال از وقوع آن، باز هم برای بشریت تازگی دارد و نیازمند پند گرفتن از این رویداد هستیم و چون امروز هم ظالمانی وجود دارند که دست به جنایت می زنند باید در مبارزه با آن ها نهضت عاشورای حسینی (ع) را الگوی خود قرار دهیم.
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز با تاثیر پذیری از حرکت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش شکل گرفت که منجر به براندازی رژیم ستمگر طاغوت و کوتاه شدن دست استکبار از این سرزمین شد.
استاندار هرمزگان، ریشه ایستادگی و مقاومت رزمندگان ایران اسلامی در دفاع مقدس را در قیام عاشورا دانست و گفت: رزمندگان دفاع مقدس از قیام امام حسین (ع) الهام گرفتند.
همتی ابراز داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال اخیر تلاش کرده تا با تاسی از نهضت عاشورا هرجا فریاد مظلومی وجود داشته، به داد آن برسد و در مبارزه با ظلم و ستم مستکبران پیشگام بوده است.
وی افزود: محرم و صفر روح مقاومت و امید را در بین مردم دو چندان کرده و حضور گسترده مردم در مراسم های این ماهها، دشمنان ایران اسلامی را مایوس می ‌کند.

** فضیلت های عاشورایی را باید از زبان عاشوراییان شنید
نماینده ولی فقیه در هرمزگان نیز گفت: بیان فضیلت های عاشورا، جایگاه عزاداری و توسل درس هایی است که باید از زبان اصحاب و خود عاشوراییان در کتاب های موثق خواند و شنید.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی افزود: قیام امام حسین (ع) و عاشورا، واقعه ای تمام شدنی نیست وتا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) و قیامت همچنان ماندگار است.
امام جمعه بندرعباس رشوه را عامل تمام بدبختی های یک جامعه دانست و اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث وقوع عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش در آن زمان شد، فساد و وجود رشوه گیرندگان و رشوه دهندگان در جامعه آن روز بود.

**واقعه عاشورا محصول ظلم و قدرنشناسی بود
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان واقعه عاشورا را محصول ظلم و قدرنشناسی دانست و گفت: هر زمان که ظلم و قدرنشناسی در یک جامعه ای گسترش یافت، عاشورا در آن زمان و جامعه تکرار می شود.
حجت الاسلام علی اکبر میرزایی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص درس ها و عبرت های عاشورایی و نقش خواص جامعه اظهار داشت: درس های عاشورا دارای چندین محور است که مهم ترین آن ها می توان به نادیده گرفتن حجت و کلام خود خدا در آیه پنج سوره فجر که می فرماید'هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ؟- آیا در این برای خردمند نیاز به سوگند دیگری است؟ اشاره کرد.
وی بیان داشت: این که مردم کوفه امام حسین(ع) را تنها گذاشتند و عده ای اندکی آن حضرت راه همراهی کردند برای این بود که حرف و حجت خدا را قبول نکردند درواقع براساس آیه پنج سوره فجر حرف خود خدا نادیده گرفته شد.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اولین درس قرآنی که از قیام عاشورا می‌ توان گرفت این است که یاور دین خدا و رسول خدا(ص) باشیم، بنابراین در واقعه عاشورا افراد زیادی باغفلت از یاد خدا قدر امام زمان خود را ندانستند و به لشکر عمر سعد پیوستند.

**عقلانیت و معنویت در عزاداری تقویت شود
حجت الاسلام میرزایی در تبیین تکرار عاشورا ادامه داد: افرادی که در جریان های سیاسی و اجتماعی قدرشناس بوده و حامی مظلوم هستند راه امام حسین(ع) را انتخاب می کنند، اما اگر ظلم را انتخاب کردند در صف یزیدیان قرار می گیرند و راه رستگاری را از خود دریغ می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان محور سوم عبرت های عاشورایی را تقویت عقلانیت و معنویت در عزاداری ها دانست و افزود: عزاداری امام حسین (ع) میدان زورآزمایی نیست که عده ای با ترویج قمه زنی به شیوه های نادرست و جعلی روی می آورند.
وی با اشاره به نقش عزاداری ها در زندگی مادی و معنوی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انسان ها، ایجاد بدعت ها و روش های ناپسند در تمامی آموزه های دینی به ویژه عزاداری امام حسین (ع) را اموری ناپسند و خطرناک خواند.

** عزاداری ها در تربیت اجتماعی افراد نقش سازنده دارد
حجت الاسلام میرزایی ابراز داشت: عاشورا به غیر از این که برای عوام و خواص یک درس باشد یک صحنه عبرت است که بـاید انسان در این صحنه نگاه کند تـا عـبرت بـگیرد، بنابراین فراموش کردن خدا و دنـبال شهوت رانی ها رفتن، انسان را از راه حق و رستگاری دور می کند.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان ابراز داشت: عزاداری امام حسین(ع) باید تقویت کننده عقلانیت، معنویت و تثبیت ایمان انسان ها باشد.
وی یکی دیگر از عبرت های عاشورایی را خدمت به مردم دانست و افزود: عزاداری برای هر فردی تعریف خاصی دارد، اما عزاداری برای یک مدیر در هر پست و مقامی در وهله اول باید خدمت به مردم باشد.
میرزایی گفت: مدیری که در عزاداری ها چندین لیتر اشک می ریزد اما به فکر خدمت به مردم نیست چنین عزاداری و اشک ریختنی از چنین فردی مورد قبول نیست.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان در پایان اظهار داشت: ثمره و نتیجه ای که از مجالس روضه خوانی و عزاداری امام حسین(ع) باید نصیب انسان شود نقش سازنده ای است که این عزاداری ها در تربیت اجتماعی افراد دارد.

**جامعه امروزی نیازمند احیای مجدد فرهنگ عاشوراست
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: فرهنگ عاشورایی برخاسته از نهضت امام حسین(ع) و بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار است و جامعه امروزی با توجه به خرافه ها و ارزش های موهوم، نیازمند احیای مجدد این فرهنگ است.
حجت ‌الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: کمرنگ شدن ارزش ها و آموزه های عاشورایی باعث می ‌شود مراسم و آداب عاشورایی در ایام عزاداری به خرافه ها گراییده شود و این نشان از ناآگاهی و ناآشنایی قشرهای مردمی با این ارزش هاست.
وی بیان داشت: فرهنگ عاشورایی، قیام برعلیه هر نوع بیدادگری ظالمانه است که نیازمند آموزش و تربیت دینی است و ضروریست این مهم در رسانه های جمعی بیشتر تبلیغ ‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با تاکید بر آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان و کودکان با فرهنگ عاشورا بیان داشت: علاوه بر حضور پرشور در مراسم های عزاداری و سینه زنی باید به ارزش های بنیادین آن نیز توجه کنند.
حجت الاسلام انصاری راد ادامه داد: فرهنگ عاشورایی، قیام برعلیه هر نوع بیدادگری ظالمانه است که نیازمند آموزش و تربیت دینی است که ضروری است این مهم در رسانه های جمعی بیشتر تبلیغ می‌شود.
وی تاکید کرد: توجه به نحوه ی انتقال درست این ارزش ها نیازمند درک قدرت رسانه ها و مطبوعات است که باید به شیوه درست و به نحو مطلوب به حفظ آن، همت گماشت.

** اعزام 1200 مبلغ در ماه محرم برای امر تبلیغ به مناطق هرمزگان
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: یکهزار و 200 مبلغ در ماه محرم امسال برای امر تبلیغ به مناطق مختلف شهری و روستایی این استان اعزام شدند.
حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: 430 نفر از مبلغان اعزامی غیر بومی هستند که از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان، مشهد و قم به هرمزگان اعزام شده اند.
وی بیان داشت: روحانیان و مبلغان باید در ماه محرم با اعزام به مناطق مختلف هرمزگان، مردم را با محرم و اهداف قیام عاشورا بیشتر آشنا کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان الگوبرداری از زندگی امام حسین (ع) و یارانش در کربلا را مهم ‌ترین هدف اعزام مبلغان دانست و اظهارداشت: در واقعه عاشورا از همه سنین حضور داشتند و باید از نوع رفتار و نگرش این بزرگان برای همه اعضای خانواده الگوبرداری شده و برنامه تدوین شود.
حجت الاسلم انصاری راد، ماه محرم را ماه بصیرت و آزادگی دانست و اضافه کرد: روحانیان در ماه محرم باید از گفته‌های طولانی و بیان مطالب تکراری پرهیز کنند و با ایراد سخنرانی ‌های کوتاه اما پرمعنی روز به روز بر تعداد مخاطبان خود بیافزایند.

**70 درصد موقوقه و رقبه های هرمزگان وقف عزاداری امام حسین (ع) است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز گفت: 6 هزار موقوفه و افزون بر 13 هزار رقبه در این استان وجود دارد که 70 درصد آن ها با نیت برپایی عزاداری سالار شهیدان (ع) وقف شده اند.
حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی ابراز داشت: این ظرفیت امسال با رویکرد دخالت بیشتر مردم در عزاداری ها و انجام کارهای فرهنگی برای اقشاری که در برنامه های فرهنگی مورد توجه قرار می گیرند، بکارگرفته می شود.
وی ادامه داد: همایش رهروان زینبی ویژه بانوان برای برگزاری در 4 بقعه متبرکه تدارک دیده شده و دوازدهم محرم در بقعه های امامزاده شاه قطب الدین حیدر رودان (ع)، امامزاده سید مظفر (ع) بندرعباس، امامزاده سید مظفر (ع) قشم و امامزاده سید سلطان محمد حاجی آباد (ع) برگزار می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان اظهارداشت: همچنین مراسم ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به همراه نماز ظهر عاشورا، شام غریبان و برپایی 3 خمیه معرفت نیز در بقعه های متبرکه استان برگزار می شود.
وی یادآورشد: افزون بر 60 مبلغ مذهبی بومی و غیربومی برای برگزاری آیین های سوگواری اباعبدالحسین (ع) در حدود 40 بقعه متبرکه استان دعوت شده اند.

**عاشورا یک فرهنگ برای اجرای امربه معروف و نهی از منکر است
کارشناس تشکل های دینی تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز گفت: عاشورا فقط یک حادثه نیست بلکه یک حرکت فرهنگی معنوی برای اجرای احکام خدا بر روی زمین و فرهنگی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.
محمود ارجمند افزود: هر جامعه ای بر اساس فرهنگ خویش به حیاتش ادامه می دهد اما جامعه اسلامی که ماهیت معنوی آن برگرفته از کلام خدا، سیره پیامبر(ص)، رفتار علوی و قیام عاشورایی امام حسین(ع) تنظیم شده است، زمینه ای را فراهم می سازد که بتوان به تحقق معنویت امیدوار بود.
وی بیان داشت: فرهنگ عاشورا آموزه ¬ای انسان ساز و حرکت آفرین و همچنین معنی بخش زندگی است و زندگی یک مسلمان شیعه حسینی، متاثر از قیام امام حسین (ع ) است.

** با عمل به بدعت ها درعزاداری حسینی، چهره ای خشن از شیعه به دنیا معرفی نکنیم
رییس شورای هیات های مذهبی بندرعباس نیز با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ عاشورا در متن جامعه گفت: نباید با عمل به بدعت ها در عزاداری حسینی، چهره ای خشن از شیعه را به دنیا معرفی کنیم.
حجت ‌الاسلام اصغر کهوری زاده افزود: در بررسی واقعه ای که در روز عاشورا رخ می دهد به نوعی با یک جوشش و طغیان روبرو هستیم که همانند هر جوشش انسانی شکلی از عشق در آن وجود دارد.
وی بیان داشت: در دنیای امروز با استفاده از تبلیغاتی که علیه شیعه می‌شود، این مذهب متهم به خشونت طلبی است و نباید با عمل به برخی بدعت ها و اشکال سخیف عزاداری، خواسته یا ناخواسته دشمن را در رسیدن به اهدافش یاری کنیم.
رییس شورای هیات های مذهبی بندرعباس اظهارداشت: باید با برگزاری عزاداری های متعارف عامل جذب مردم دنیا به فرهنگ عاشورای امام حسین (ع) باشیم.
کهوری زاده ادامه داد: عزاداری و سینه زنی برای آلام و مصیبت های اهل بیت (ع) توصیه همه امامان معصوم (ع) است و مردم باید با اعلان عزا و برگزاری عزادارهایی شایسته در ایام محرم سعی در ترویج فرهنگ شهادت و شجاعت امام حسین (ع) در جامعه اسلامی و همچنین صدور این فرهنگ ناب در جوامع دیگر داشته باشند.
امروز دشمنان اسلام تلاش ها و هزینه های زیادی برای دور کردن نسل نوجوان و جوان از کنار خیمه ها و مجلس های عزاداری امام حسین (ع) و دلسرد کردن آن ها نسبت به اسلام و انقلاب و سرگرم کردن مردم به خرافه ها را با استفاده تحریم ها، به راه انداختن جنگ اقتصادی و همچنین برپایی شبکه های ماهواره ای و مجازی دارند لذا زنده نگهداشتن شعایر حسینی و انتقال آن به این نسل یک الزام است و باید آیین های عزاداری و سوگواری به گونه ای باشد که مردم را به سمت مسجدها و حسینیه ها جذب کند.
از آن جایی که فلسفه و اساس قیام امام حسین (ع) و عاشورا به عنوان یک فرهنگ و مکتب انسان ساز نیز بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار شده و اهمیت این فریضه تا آنجایی است که سایر اعمال دینی و دستورهای اسلامی در پرتوی اجرای آن برپا شده لذا می طلبد که مبلغان دینی و مذهبی و هیات های عزاداری بیشتر به این موضوع توجه کنند.
7195/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.