حجت الاسلام علی اکبر میرزایی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص درس ها و عبرت های عاشورایی و نقش خواص جامعه اظهار داشت: درس های عاشورا دارای چندین محور است که مهم ترین آن ها می توان به نادیده گرفتن حجت و کلام خود خدا در آیه پنج سوره فجر که می فرماید'هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ؟- آیا در این برای خردمند نیاز به سوگند دیگری است؟ اشاره کرد.
وی بیان داشت: این که مردم کوفه امام حسین(ع) را تنها گذاشتند و عده ای اندکی آن حضرت راه همراهی کردند برای این بود که حرف و حجت خدا را قبول نکردند درواقع براساس آیه پنج سوره فجر حرف خود خدا نادیده گرفته شد.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اولین درس قرآنی که از قیام عاشورا می‌ توان گرفت این است که یاور دین خدا و رسول خدا(ص) باشیم، بنابراین در واقعه عاشورا افراد زیادی باغفلت از یاد خدا قدر امام زمان خود را ندانستند و به لشکر عمر سعد پیوستند.

**عقلانیت و معنویت در عزاداری تقویت شود
حجت الاسلام میرزایی در تبیین تکرار عاشورا ادامه داد: افرادی که در جریان های سیاسی و اجتماعی قدرشناس بوده و حامی مظلوم هستند راه امام حسین(ع) را انتخاب می کنند، اما اگر ظلم را انتخاب کردند در صف یزیدیان قرار می گیرند و راه رستگاری را از خود دریغ می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان محور سوم عبرت های عاشورایی را تقویت عقلانیت و معنویت در عزاداری ها دانست و افزود: عزاداری امام حسین(ع) میدان زورآزمایی نیست که عده ای با ترویج قمه زنی به شیوه های نادرست و جعلی روی می آورند.
وی با اشاره به نقش عزاداری ها در زندگی مادی و معنوی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انسان ها، ایجاد بدعت ها و روش های ناپسند در تمامی آموزه های دینی به ویژه عزاداری امام حسین (ع) را اموری ناپسند و خطرناک خواند.

** عزاداری ها در تربیت اجتماعی افراد نقش سازنده دارد
حجت الاسلام میرزایی ابراز داشت: عاشورا به غیر از این که برای عوام و خواص یک درس باشد یک صحنه عبرت است که بـاید انسان در این صحنه نگاه کند تـا عـبرت بـگیرد، بنابراین فراموش کردن خدا و دنـبال شهوت رانی ها رفتن، انسان را از راه حق و رستگاری دور می کند.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان ابراز داشت: عزاداری امام حسین(ع) باید تقویت کننده عقلانیت، معنویت و تثبیت ایمان انسان ها باشد.
وی یکی دیگر از عبرت های عاشورایی را خدمت به مردم دانست و افزود: عزاداری برای هر فردی تعریف خاصی دارد، اما عزاداری برای یک مدیر در هر پست و مقامی در وهله اول باید خدمت به مردم باشد.
میرزایی گفت: مدیری که در عزاداری ها چندین لیتر اشک می ریزد اما به فکر خدمت به مردم نیست چنین عزاداری و اشک ریختنی از چنین فردی مورد قبول نیست.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان در پایان اظهار داشت: ثمره و نتیجه ای که از مجالس روضه خوانی و عزاداری امام حسین(ع) باید نصیب انسان شود نقش سازنده ای است که این عزاداری ها در تربیت اجتماعی افراد دارد.
9887/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.