به گزارش ایرنا، جزیره هنگام با وسعت حدود 36.6 کیلومتر مربع در 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم واقع شده و بر اساس آمار نفوس و مسکن در سال 95 تعداد 521 نفر در قالب 146 خانوار در این جزیره زندگی می کنند.
شرایط و موقعیت جغرافیایی و جزیره بودن آن و دشواری دسترسی به خدمات پزشکی در مرکز شهرستان و همچنین گردش پذیر بودن آن ایجاب می کند یک پزشک بطور دایم در این جزیره هنگام حضور داشته باشد.
مستقر نشدن پزشک در جزیره مزبور باعث می شود در صورت رخ دادن اتفاق ناگوار برای بیماران در شرایط ویژه مانند طوفانی شدن دریا، نیاز سریع به ارایه خدمات پزشکی و غیر آن، انتقال فرد به قشم و مرکز استان و نیز امکان دسترسی به خدمات پزشکی با مشکل رو برو شود.
پس از مدت ها که پزشک حاضر در هنگام این جزیره را ترک کرده بود، فرماندار شهرستان قشم در تیرماه سال جاری و در روز دهیار در بخش شهاب شهرستان قشم حاضر شد و از شبکه بهداشت قشم خواست تا در یک هفته پزشک هنگام را تعیین و مستقر کند. امری که تحقق آن پس از گذشت بیش از 2 ماه هنوز با مشکلاتی رو بروست.

** شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم باید پاسخگو باشد
فرماندار شهرستان قشم درباره این مساله به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه بهداشت و درمان قشم متولی این امر است و باید پاسخگو باشد و توضیح دهد که چرا تا امروز با گذشت یک ماه پزشک در جزیره هنگام استقرار پیدا نکرده است.
علیرضا نصری افزود: به دلیل موقعیت ویژه و حساس جزیره هنگام، هیچ بهانه ای برای مستقر نشدن پزشک در جزیره مزبور قابل پذیرش نیست و این مساله با جدیت دنبال می شود.

** حضور پزشک در جزیره هنگام، یک روز در هفته
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم دراین زمینه به ایرنا گفت: هم اکنون و تا زمانی که یک پزشک در منطقه مستقر شود پزشک به صورت یک بار در هفته به جزیره مراجعه و به مردم خدمات ارایه می کند.
حمیدرضا بهزادی افزود: البته بر اساس طرح تحول سلامت به ازای هر 4 هزار نفر یک پزشک نیاز است در حالی که جزیره هنگام حدود 500 نفر جمعیت دارد و باید هر 8 روز یک بار پزشک به این جزیره مراجعه کند که این اتفاق رخ داده است.

** تامین نشدن امنیت، علت خروج پزشک سابق
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم ادامه داد: سال گذشته یک پزشک ماهانه 18 روز در جزیره هنگام حضور می یافت و خدمات لازم را به مردم ارایه می داد.
بهزادی اضافه کرد: مزایای مختلفی برای آن پزشک در نظر گرفته شد اما مسایلی رخ داد که باعث شد این پزشک توان ادامه خدمت را در جزیره نداشته باشد.
وی تصریح کرد: پزشک خانم مستقر در جزیره با مشکلاتی از جمله برخی از آزار و اذیت‌ها به ویژه در شب مواجه شد و در نهایت از حضور در جزیره انصراف داد.
وی یاد آور شد: در همان زمان گزارش این مشکلات توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم به فرمانداری و شورای تامین ارایه و اعلام شد که پزشک مزبور حاضر به ادامه حضور در جزیره نیست.
به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، از آنجا که امنیت پزشک به ویژه برای بانوان در جزیره هنگام فراهم نشد، شبکه بهداشت نیز به عنوان مسوول، خطرهای ناشی از آن نپذیرفت.
وی بیان داشت: از این رو تلاش ها برای استقرار یک پزشک مرد در جزیره شروع و یک گزینه نیز تعیین شد اما در ادامه از حضور در جزیره انصراف داد و در نتیجه جزیره بدون پزشک باقی ماند.

** انتظار از فرمانداری قشم برای تقویت حوزه سلامت
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: شبکه بهداشت و درمان تنها متولی سلامت جامعه نیست و فرمانداری هم می تواند در مواردی مانند مساله پزشک جزیره هنگام ورود کند اما شبکه بهداشت هم اکنون به تنهایی حل مشکل پزشک جزیره هنگام را دنبال می کند.
وی افزود: از سوی دیگر بر اساس طرح تحول سلامت، سرانه هر فرد روستایی حدود یک میلیون ریال است که برای جمعیت روستایی قشم 72 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته می شود و سهم جزیره هنگام از اعتبار مزبور 500 میلیون ریال است.
رییس شبکه بهداشت و درمان قشم به جمعیت حدود 500 نفری جزیره لارک اشاره و اذعان داشت: این 2 جزیره حدود یکهزار نفر جمعیت دارند و از این رو اعتبار آنها در مجموع یک میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: این در حالی است که شبکه شهرستان برای جزیره های لارک و هنگام سالانه پنج میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه می کند که 4 میلیارد و 600 میلیون ریال از محل دیگری برای این 2 جزیره هزینه می شود.
وی با بیان برخی مشکلات دیگر در شبکه بهداشت و درمان قشم اظهار داشت: پزشکان بیمارستان پیامبر اعظم (ع) 11 ماه و پرستاران حدود 8 ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند اما همچنان به ارایه خدمات اشتغال دارند و کمترین کوتاهی رخ نداده است.

** استقرار پزشک دایمی در جزیره هنگام از مهر ماه
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: متولیان جزیره هنگام نتوانستند پزشک اختصاص یافته برای این جزیره را حفظ کنند.
بهزادی افزود: با این وجود پزشک جدید جزیره هنگام انتخاب و امور اداری آن انجام شده که امیدواریم از مهر ماه در جزیره مستقر می شود.

** هیچ مشکل امنیتی برای پزشک هنگام ایجاد نشد
بخشدار شهاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد مزاحمت برای پزشک سابق جزیره هنگام و اخلال در امنیت او را به طور کامل رد کرد و اظهار داشت: هنگام یک جزیره گردشگری است و ممکن است که گردشگران در هر زمان از شبانه روز به پزشک مراجعه کنند.
آرش نیرومند افزود: پزشک سابق جزیره خانم بود و تقاضا داشت که هنگام مراجعه بیمار در شب، دهیار و یا یکی از اعضای شورای شهر نیز در مطب وی حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: پس از رفتن وی نیز یک پزشک، شرایط حضور در جزیره هنگام را قبول کرد اما درخواست سرکشی به منطقه های دیگر در نیمی از هفته را نپذیرفت و در نتیجه این مورد منتفی شد.
بخشدار شهاب که پیش از این خبر از استقرار پزشک جزیره هنگام در تیرماه گذشته داده بود، گفت: در حال حاضر با رایزنی های صورت گرفته، مشکلات برطرف شد و به زودی پزشک جدید در این جزیره مستقر می شود.

** پزشک قبلی درباره ایجاد مزاحمت بزرگ نمایی کرد
رییس شورای اسلامی جزیره هنگام نیز درباره امنیت پزشک به خبرنگار ایرنا گفت: هیچگونه مزاحمتی برای پزشک سابق در جزیره هنگام ایجاد نشد و او مراجعه یک گردشگر در اواخر شب را بزرگ نمایی کرد.
رییس شورای اسلامی جزیره هنگام گفت: زمینی نیز برای احداث خانه پزشک در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار داده شد که ساخت و ساز آن نیمه کاره باقی مانده است.
هوشنگ عباس نژاد افزود: در حال حاضر یک باب منزل مسکونی برای استقرار پزشک به شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم معرفی شده است که اجاره آن نیز توسط دولت پرداخت می شود.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
7500 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.