در این سرمقاله به قلم غلامعباس شمس الدینی آمده است: یک قاعده کلی وجود دارد که می گوید اجتماع نقیضین محال است یعنی عقل آدمی بی درنگ و بدون نیاز به استدلال و برهانی حکم به امتناع و محال بودن نقیضین، یعنی «بودن» و «نبودن» در یک زمان می کند و دلیل دیگری را جز تصور خود قضایا نمی خواهد اما وضع امروز جامعه هرمزگان خلاف این قاعده را اثبات می کند.
به عبارتی در موضوع اقتصاد و ثروت در هرمزگان این قاعده منتفی است و اجتماع نقیضین ممکن است. چرا ؟ این روزها استاندار هرمزگان بدرستی فریاد بر می آورد که مدیر بیقرارم آرزوست، مدیری می خواهم که برای توسعه هرمزگان آرام و قرار نداشته باشد.
نگارنده در فرصت اندک با یک نگاهی منطقی و براساس برداشتی که متولیان دارند به ارزیابی فقیر بودن هرمزگان درعین ثروتمندی می پردازد.
«نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: فقر برای ایران که سرشار از ثروت ها و موهبت های طبیعی و استعدادهای فراوان اقتصادی است، پذیرفتنی نیست.» ، «فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در گفت‌ و‌گو با برنامه تلویزیونی شب فیروزه ای می گوید: هرمزگان از پر ظرفیت ترین و ثروتمند ترین استان های کشور است البته در دولت دوازدهم برنامه های خوبی برای هرمزگان پیش بینی شده است و در زمینه هایی از جمله کشاورزی، تجارت، فعالیت های ملوانی، تعاونی های مرزنشینان، بازارچه های مرزی و فعالیت های صیادی کارهای خوبی در استان هرمزگان صورت گیرد.»
« جاسم جادری استاندار سابق هرمزگان نیز آماری ارائه کرد که بخوبی ثروتمندی استان را نشان می دهد. در سال 1393میزان درآمد گمرکات هرمزگان 10 هزار میلیارد تومان و درآمد عوارض ارزش افزوده این استان نیز یکهزار و 800 میلیارد تومان بود و هرمزگان به اندازه 8 استان کشور درآمد دارد.»
اما مطالعاتی به طور کامل علمی در کشور در سال های 1393 و1394انجام شد که وضع جامعه را نگران کننده ترسیم می کند.
بر اساس مطالعات در سال‌های 93 و 94 حدود 17 درصد از خانواده‌های شهرنشین و 40 درصد از خانواده ‌های روستایی در ایران زیر خط فقر هستند و به لحاظ کلیات این آمار استان سیستان و بلوچستان در بدترین وضعیت و هرمزگان بعد از کردستان در مقام سوم قرار دارد.
به لحاظ سرمایه انسانی در کشور هرمزگان رتبه 26، رضایت زندگی رتبه 30، میل مهاجرت به خارج از کشور استان سوم کشور، به لحاظ افتخار به ایرانی بودن استان 27 کشور، امید به آینده رتبه 27 کشور، رضایت از وضعیت عدالت در کشور و بهبودش استان 30 کشور و اعتمادی که مردم به دستگاه‌های اجرایی دارند بین 28 تا 30 هستیم.
چرا باید استانی که این همه پتانسیل و ظرفیت دارد، چنین شرایطی داشته باشد؟ آیا متولیان و مدیران و برنامه ریزان پاسخی برای چرایی یافته اند؟ دقیقا به پاسخ رسیده اند.
کارشناسان مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با همکاری اتاق فکر استان هرمزگان در گزارش مساله‌ شناسی راهبردی استان هرمزگان آورده اند که «آنچه هم اکنون برای هرمزگان به جا مانده است، حاشیه نشینی، اعتیاد، فقر و توسعه نیافتگی مناطق شرقی و غربی استان، محرومیت‌ های بهداشتی و زیرساختی و آسیب‌ های زیست‌ محیطی مخرب است.»
آنچه که بیش و پیش از همه چیز برای توسعه یافتگی استان هرمزگان لازم است، تغییر شیوه‌های سیاست ‌گذاری، برنامه ‌ریزی و مدیریتی در سطح ملی و استانی است تا روندهای معیوب و مخرب فعلی متوقف گردند و اقداماتی اساسی و برنامه محور در جهت حل مشکلات استان انجام گیرد.
«سخن من با جناب استاندار و عالیجنابانی است که تقریبا به صورت پیدا و پنهان در اداره هرمزگان اثرگذارند. هرمزگان چوب سیاست گذاری های غلط ، تفکرات باندی و سیاسی، مدیریت ناکارآمد و خیالاتی و در عین حال زالوهایی را می خورد که شریان های اقتصادی استان را به سمت اندیشه های منفعت طلبانه خود هدایت می کنند.»
پس راه بازگشت امید، نشاط، امنیت و رفاه اقتصادی در اقدام انقلابی نهفته است که بنا و طرحی نو برای رسیدن به آرمان ها برداشته شود.
استاندار محترم نشان داده که می خواهد روند توسعه به شکل مطلوب پیش رود.
در ادامه این راه مردم همراهشان خواهند بود و پشتوانه مردمی یعنی یاری خداوند که انشاءالله روزهای روشن هرمزگان فرا رسد.
7195/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.