اگر در گذشته به دلیل نبود دانش و فناوری می گفتیم؛ « آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید» اکنون با پیشرفت فناوری و شیرین سازی آب شور، می توان به قدر نیاز، آب دریا را کشید.
نیاز روز افزون به منابع آبی، خشکسالی های مداوم کشور در سال های گذشته ناشی از کاهش بارندگی، کاهش حجم ذخیره آب پشت سدها، برداشت بی رویه آب سفرهای زیر زمینی که موجب ممنوع شدن برداشت آب از دشت ها شده و تغییر اقلیم تدبیر دیگری می طلبد.
مجموعه عوامل یاد شده مسوولان نظام را به فکر چاره اندیشی انداخت و شورای عالی آب کشور، سیاست نمک زدایی آب دریا با بهره گیری از آب شیرین کن ها را به عنوان یکی از راهکارهای موثر انتخاب کرد.
بهره گیری از آبشیرین کن ها در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده و براساس آن حداقل 30 درصد آب مورد نیاز شهرهای ساحلی باید با استفاده از آب شیرین کن ها تامین شود و دولتمردان که اجرایی کردن این برنامه را از مدت ها قبل آغاز کرده بودند، درسال های اخیر به آن سرعت داده اند.
آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس یکی از این مهم ترین این طرح هاست که برای تامین آب مورد نیاز صنایع، شرب و کشاورزی استان های هرمزگان، کرمان و یزد، کلنگ آن در اردیبهشت سال 92 به زمین زده شد.
جمعی از خبرنگاران هرمزگان به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی پس از گذشت 5 سال از آغاز این طرح، برای بازدید از روند احداث آن به محل اجرای آن در شهرک خلیج فارس بندرعباس رفتند.
به گزارش ایرنا، مجری طرح برای بازدیدکنندگان توضیح داد: چند محموله وسایل مورد نیاز آبشیرین کن از کشورهای خارجی خریداری شده که برخی از آنها به محل کارگاه آورده شده و برخی دیگر هنوز در گمرک بندرعباس هستند.
امیر پاشا زنجانی نسب اظهار داشت: برخی وسایل که امکان تهیه و تولید آنها در داخل وجود داشت خریداری شده و برای ایجاد رقابت در اتمام طرح، پنج پیمانکار به صورت همزمان مشغول کار هستند تا مرحله اول طرح که شامل 200 هزار متر مکعب می شود را برای اردیبهشت سال 98 آماده کنند.
وی به پرسش خبرنگاران درباره هزینه شده طرح پاسخ روشنی نداد و گفت: اجرای چنین طرح هایی با هزینه ای افزون بر 160 میلیون یورو انجام می شود و در این طرح هزینه های اضافه هم تحمیل شده و خواهد شد که به همین دلیل نمی توان هزینه قطعی اعلام کرد.
در بخشی دیگر از کارگاه، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی به خبرنگاران اظهار داشت: این صندوق در راستای سیاست های مقام معظم رهبری و دولت باید منابع خود را برای پشتیبانی از بخش خصوصی به کار گیرد.
مرتضی شهید زاده ادامه داد: پشتیبانی از این طرح تا سقف 500 میلیون دلار پیش بینی شده که تا کنون 300 میلیون دلار برای آن اختصاص یافته و انتظار می رود مشکل آب بخشی از هرمزگان و فلات مرکزی کشور را حل کند.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح اثبات می کند می توان مشکل کم آبی کشور را با بهره گیری از نعمت های خدادادی موجود در مرزهای کشور و به کارگیری توان داخلی، برطرف کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز درباره تلاش ها برای مکتوب کردن قرارداد خرید تضمینی آب از این آبشیرین کن گفت: اکنون موضوع سهم 30 درصدی هرمزگان از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس به مرحله مکتوب رسیده و پیش نویس توافق نامه امضا شده و در حال پیگیری بخش های اجرایی و فنی آن هستیم.
رضا مدرس اظهار داشت: مرحله اول این آبشیرین کن بهمن ماه آماده تولید آزمایشی خواهد شد و امید می رود بتوان سهم هرمزگان را در همین مقطع برداشت کرد.
3219 /2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.