به گزارش ایرنا، به روال معمول برگزاری برنامه ها تاخیر زمانی نیم ساعته چاشنی همیشگی است تا مردمی که 2 ساعت زودتر آمده بودند اندکی بیشتر از زمان اعلان شده انتظار بکشند.
برنامه در گوشه ای دنج که برای رسیدن به آن ابتدا باید تا کنار ساختمان برج میلاد بالا می رفتی و از آنجا به پایین و دهکده استان ها می رفتی باید ساعت 9 شب آغاز می شد.
هنرمندان هرمزگانی برای اجرای شب فرهنگی هرمزگان که در قالب جشنواره ملی چارسوق برنامه ریزی شده بود خود را به پای برج میلاد رسانده بودند و قبل از آغاز رسمی برنامه هم یک گروه موسیقی نواختن آغاز کردند.
پس از اجرای این موسیقی شاد که با تشویق جمعیت همراه شد سرود ملی کشورمان اجرا و شب فرهنگی هرمزگان که گویی برای این عید شاد غدیر پیش بینی شده بود آغاز شد.
آغازی که ابتدای آن نوید بخش شبی شاد به همراه اجرای انواع موسیقی های شاد و آیینی در طول سه چهار ساعت برگزاری شب فرهنگی هرمزگان داشت.
بانوان هنرمند هرمزگانی که برخی مشغول حصیر بافی و دیگری مشغول گلابتون دوزی بود و 2 نفر دیگری که هر کدام برای کاری از ابتدا تا انتهای برنامه بر روی سن نشسته بودند.
برخی از نوای گوش نواز ساز و دُهل موسیقی هرمزگان در طول برنامه چنان به وجد آمده بودند که مجریان برنامه چندین تذکر دادند و حاضران از ابتدا تا انتهای مراسم با همخوانی و دست زدن گروه ها را تشویق کردند و صدای کیکنگ زنان هرمزگانی در طول برنامه شنیده می شد.
گروه موسیقی بستک به عنوان اولین گروه موسیقی سنتی منطقه خود در عروسی ها را اجرا کرد و صدای نواهایشان و دست زدن حُضار در محیط پیچید.
موسیقی های ضربی بندری به مناسبت شب عید غدیر با آتش بازی همراه بود که وجد و شعف مردم را افزون تر می کرد.
گاهی که مردم از دست زدن دست برمی داشتند مجریان خواستار دست زدن حُضار می شدند.
گروه موسیقی دانش آموزی بندرخمیر پس از نمایش کلیپ نقاط مختلف هرمزگان بر روی سن آمده و بر شور و شوق آغاز شده افزودند.
دهل، کسر و پیپه نوازی سازهایشان را تشکیل می دهند که با سرود نواخته می شود، گروه موسیقی بعدی را می گویم، گروه بند چارک، پس از این گروه، گروه موسیقی پیش تخته از بندرلنگه نوای خود را در مدح امیر مومنان ساز کردند.
مجریان در لابه لای آمدن گروه های موسیقی بر روی سن در خصوص هر کدام از گروه ها و نواها توضیح می دادند مانند موسیقی صیادان، موسیقی های عروسی و غیره.
در این میان اجرای نمایش عروسی سنتی سیریک که کسی انتظارش را نداشت موجب انفجار شادی شد و دست زدن هایی که گاهی صدایشان کم می شد.
عروس و داماد و همراهان با نوای نی از سمت حجله ای آمدند که برپا شده بود و با ساز و ساخت.
مردم به نوای نی جواب می دادند ' ای بله' که گویی آیین ازدواج سیریک در پای برج میلاد برپا کرده بودند.
وقفه ای کوتاه در دست زدن ها، مجریان بر روی سن و معرفی گروه موسیقی 'زاروگه' از جزیره هرمز، مدتی به کوک کردن وسایل موسیقی و کنترل میکروفن ها و بلندگوها گذشت، گروهی جوان و فعال در طول اجرا، شاد و و پر هیجان پر تحرک.
کار خود را با سرود آغاز کردند و نوای سازها به دنبال آن، حتی ضرب و شادی نهفته در شعرهای شان برای وجد و شادی جمعیت کافی بود.
با پایان کار این گروه موسیقی ' مَش احمد' پخش شد و بازهم تشویق حُضار و همخوانی با صدای استاد مسلم موسیقی جفتی هرمزگان؛ خالو قنبر راستگو.
خالو قنبر با وجود اینکه سه روز قبل همسر و همراه زندگی اش را از دست داده بود برای اجرای شب فرهنگی هرمزگان و جشن غدیر به تهران آمده بود وبر روی سن رفت و غم ناراحتی خود را به گوشه ای گذارده بود و در وصف مولای متقیان موسیقی شاد نواخت و شعری شادتر خواند.
با نگاهی به اطرافی گوشی های تلفن همراه مردم به چشم می آمد که پخش زنده شبکه های اجتماعی خود را باز کرده و درحال پخش کار خالو قنبر در آنها بودند.
خالو قنبر پس از اجرای شاد خود مورد تشویق حضار و تقدیر مسوولان حاضر در محل قرار گرفت و پس از وی راشد انصاری طنز پرداز هرمزگانی به روی صحنه رفت که به گفته خودش طنزهایش قابل پخش نبود.
شب فرهنگی هرمزگان با اجرای مسابقه در حدود ساعت یک بامداد خاتمه یافت.
3219 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.