تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر افزایش وام مسکن

رئیس کل بانک مرکزی از لزوم اصلاح وام خرید مسکن سخن گفت اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ در شرایطی که وزیر سابق راه و شهرسازی قبلا پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خانه اولی‌ها از ۱۶۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه کرده بود عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی از لزوم اصلاح وام خرید مسکن سخن گفت و اظهار کرد که مطالعه اولیه در این زمینه انجام شده، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی افزود: ساختمان بخش مهمی است که اگر رونق بگیرد صنایع قبلی این بخش رونق خواهد گرفت. بایستی آثار تورمی افزایش تقاضا را هم مورد توجه قرار دهیم.

همتی با بیان اینکه منابع افزایش اعتبارات باید از یک جایی تامین شود، گفت: این فرایند باید بهینه شود؛ یعنی هم رونق ایجاد کنیم و هم اینکه آثار تورمی در این شرایط ایجاد نشود. تمهیدات خاصی می‌خواهد که در حال بررسی آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در آینده نزدیک درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنیم. به نظرم باید وام خرید مسکن اصلاح شود چون قبول دارم حجم وام‌های خرید دیگر جواب نمی‌دهد. درباره این موضوع تصمیم می‌گیریم، ولی نمی‌خواهم الان قولی بدهم که نتوانم به آن عمل کنم. معتقدم که باید کمتر حرف بزنیم.

عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن

در حالی که قیمت مسکن شهر تهران تورم سالیانه و حتی ماهیانه را تجربه می‌کند و هم اکنون به میانگین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده رئیس اتحادیه مشاوران املاک از عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن خبر داد.

از این جمله می‌توان برداشت کرد که فروشندگان در انتظار تورم آتی بخش مرکز هستند، اما کارشناسان می‌گویند با توجه به کاهش ۳۲ درصدی معاملات و فاصله شدید بین قیمت مسکن و توان طرف تقاضا هر نوع افزایش قیمت صرفا منجر به تشکیل رکود بازار مسکن خواهد شد.

خسروی در این خصوص می‌گوید به فروشندگان و خریداران تاکید می‌کنیم که اقدام به خریدوفروش کنند زیرا اگر فروشندگان این نیت را دارند که در آینده گران تر بفروشند باید گران تر هم بخرند. از سوی دیگر با توجه به پیشتاز بودن بخش مسکن در اقتصاد کلان رونق این بخش منجر به رونق اقتصادی می‌شود.

تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین تا سال قبل حدودا ۵۰ درصد یک واحد ۶۰ متری براساس میانگین شهر تهران را پوشش می‌داد، اما این رقم در مهرماه امسال به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید