به گزارش ایرنا،این طرح آبخیزداری شهری خمین در مساحت 9هزار و 700 هکتار با اعتبار چهار میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
در این طرح عملیات گابیون بندی، سنگ، ملات و خشکه چین با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، هدر رفت آب های سطحی و تغذیه سفره های زیر زمینی انجام می شود.
مدت زمان اجرای این طرح آبخیزداری تا پایان آبان ماه است و 300 نفر در روستای قیاپا از مزایای این طرح بهره مند می شوند.
طرح های آبخیزداری در 125هزار و 315 هکتار از عرصه های طبیعی خمین اجرا و مطالعه شده است اجرای این طرح ها 146مورد عملیات مکانیکی و بند خاکی، آبگیری یک میلیون و873 هزار متر مکعبی را فراهم کرده است.
فرماندار خمین در این آیین گفت: اجرای طرح های آبخیزدار ی باعث کنترل سیلاب حاصل از بارندگی و تغذیه چاه های کشاورزی روستاها می شود.
«احمد طهرانی» افزود: تغذیه منابع آبی در هر روستایی باعث بهبود آبدهی می شود اما با توجه به اقلیم خشک منطقه لازم است صرفه جویی در مصرف آب ، استفاده از شیوه های آبیاری نوین سرلوحه کار کشاورزان قرار گیرد.
وی مشارکت مردم در حفظ، حراست، احیا و اصلاح عرصه های طبیعی را ضروری دانست.
فرماندار خمین اظهار داشت: مشارکت مردم ،فرهیختگان و سازمان های غیر دولتی در فرهنگ سازی و اجرای طرح های اصلاحی و احیایی و یا تجدید نظر در روش های بهره برداری از منابع طبیعی در کنار اقدامات دولتی تاثیر به سزایی در کاهش سرعت تخریب عرصه های طبیعی دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: برای اجرای طرح های آبخیزداری در این استان 150 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.
«عبدالحسین محمدی » در حاشیه آغاز عملیات اجرایی طرح آبخیزداری خمین در گفت و گو با ایرنا، افزود: 2 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری کشور تخصیص یافته است که هدف از آن جلوگیری از هدررفت آب، فرونشست آب به سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی است.
محمدی افزود: 22 طرح آبخیزداری در استان اجرا می شود که بیشتر این طرحها در هفته دولت کلید می خورند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در استان با عملیات مکانیکی گابیون بندی، سنگ، ملات و خشکه چین، 82 میلیون متر مکعب روان آب کنترل و سفره های زیر زمینی تغذیه می شوند.
محمدی افزود: این طرح ها تا قبل از فصل سرما تکمیل و در بهمن ماه بهره برداری عملی می شوند.
وی بیان کرد: در صورتی که این طرح ها امسال اجرایی نمی شدند سالانه 240 میلیون متر مکعب روان آب از سطح استان خارج می شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: سهم شهرستان خمین از خط اعتباری صندوق توسعه ملی 14 میلیارد و 300 میلیون ریال است که برای اجرای سه طرح آبخیزداری هزینه می شود.
محمدی، طرح های آبخیزداری اجرایی خمین را در حوزه آبخیز شهری، قیاپا و سیان بیان کرد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای 169هزار هکتار مرتع است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.