« قربانعلی فتحی » روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 2 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور اختصاص یافته است که 152 میلیارد ریال آن سهم استان مرکزی است.
وی ادامه داد: 50 میلیارد ریال این اعتبار به منظور اجرای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک و مدیریتی و بقیه برای عملیات گابیون بندی، بندهای سنگ و سیمان و سایر طرح های مکانیکی در 22 حوزه آبخیز استان مرکزی اختصاص یافته است.
سرپرست اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای 150 هکتار بانکت بندی، 500 هکتار علوفه کاری، 2 هزار و 700 هکتار کپه کاری، 25 هکتار کشت نهال غیر مثمر و چهار هزار و 600 هکتار عملیات حفاظت و غرق در حوزه های آبخیز و مراتع استان پیش بینی شده است.
فتحی گفت: اجرای این طرح ها در راستای کنترل روان آب ها، تغذیه سفره های زیر زمینی، کاهش سیلاب، حفظ و افزایش پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاکی و افزایش تولید علوفه مراتع استان مرکزی انجام می شود.
وی، تولید یونجه در هر هکتار از مراتع استان مرکزی را 700 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح علوفه کاری پیش بینی می شود 35 هزار کیلوگرم یونجه از مراتع استان برداشت شود که این مهم نقش مهمی در تامین علوفه دارد.
سرپرست اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آور شد: مراحل نخست اجرای عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در مراتع استان انجام و اجرای عملیات بانکت بندی و کپه کاری در مراتع استان در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.