«احمدرضا جعفری» روز شنبه در نشست شورای حفاظت آب خمین ،افزود: سطح اراضی زراعی خمین 50 هزار هکتار است که تاکنون 20 درصد آن به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
وی اظهارداشت: استفاده از شیوه های آبیاری نوین قطره ای، بارانی، تیپ و کلاسیک در این شهرستان، مصرف آب را 60 تا 65 درصد کاهش می دهد.
جعفری ادامه داد: 700 هکتار از سطح اجرایی آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این شهرستان به شیوه آبیاری قطره ای تیپ مجهز است که بهره وری مصرف با این شیوه تا 95 درصد می رسد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خمین یکی از بهترین روش های آبیاری در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای تیپ در کشت محصولات زراعی است.
جعفری ادامه داد: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حد کفایت رشد از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی اهمیت زیادی دارد.
وی گفت: اصلاح روش های آبیاری در گلخانه ها، باغات و اراضی زراعی، توزیع بذور اصلاح شده و کاشت محصولات کم آب بر از برنامه های اجرایی دیگر برای مدیریت بهینه آن در این شهرستان است.
مدیرجهاد کشاورزی خمین افزود: کشت گل محمدی، زعفران و گیاهان دارویی در حال انجام است که با اجرای طرح های ترویجی و آموزشی، سطح زیر کشت این محصولات از 18 هکتار در سال 94 به ترتیب به 58 هکتار و 172 هکتار و سطح زیر کشت گیاهان دارویی از نیم هکتار به چهار هکتار افزایش یافته است.
رئیس منابع آب خمین نیز در این نشست گفت: بهره برداران 10 حلقه پاه کشاورزی در این شهرستان به دلیل اضافه برداشت اخطار کتبی گرفته اند و در صورت رعایت نکردن الگوی بهره برداری آب، برق این چاه های با شروع کشت پاییزه قطع شود.
«حمید رنجبری» افزود: 32 حلقه چاه کشاورزی در خمین بیشتر از پروانه بهره داری آب مصرف می کنند که لطمات جبران ناپذیری به مخازن آب زیرزمینی این شهرستان وارد می کنند.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: حجم زیادی از مخازن آب این شهرستان معادل چهار و نیم میلیون متر مکعب آبه صورت اضافه برداشت است که باید با خاطیان برخورد شد.
«احمد طهرانی» افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از مصرف بهینه آب و اخطار بهتر از برخورد قانونی است و دستگاه های متولی این مهم را باید مد نظر قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی در مدیریت مصرف آب نقش برجسته ای دارد و باید با برنامه های کارآمد مشارکت همه بخش ها و سهم آنان از موفقیت الگوی مصرف تعریف شود.
فرماندار خمین ادامه داد: مسئولان باید برای حفظ ذخایر آب در این شهرستان حداقل 2 برابرمیزان اعتبارات استانی منابع مالی از محل اعتبارات ملی داشته باشند.
شهرستان خمین دارای هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.