به گزارش ایرنا، «مصطفی جمالی » روز سه شنبه در حاشیه نشست با سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت خمین در گفت وگو با ایرنا افزود: در ایران به ازای هر 10 هزار نفر یک سمن در حوزه سلامت فعال است که تقویت کمی و کیفی این بخش ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی اظهارداشت : فعالیت 130 سازمان مردم نهاد حوزه سلامت کشور در سطح ملی و 580 سمن استانی است و می طلبد که با استفاده از ظرفیت های مردمی اثربخشی امور سلامت افزایش یابد.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: در کشور فرانسه به ازای هر 66 نفر، در انگلیس به ازای هر 72 نفر و در ایتالیا به ازای هر 200 نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد و تکیه بر افزایش شمار سمن های سلامت در ایران به گفتمان سازی سلامت ، پیشگیری از بیماری ها و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک مستقیم می کند.
جمالی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و شیراز در زمینه تشکیل سازمان های مردم نهاد سلامت نسبت سایر مناطق کشور پیشرو بوده اند.
وی، تقویت توسعه کمی وکیفی سازمان های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و آسیب های اجتماعی را از راهبرد های امسال اداره کل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارتباط مردم با بیماران به منظور شناسایی نیازمندی واقعی و ارتباط با سمن های خارج از کشور را تکالیف مهم سازمان های مردم نهاد در شرایط کنونی کشور برای تهیه دارو دانست.
جمالی یادآور شد: تشکیل سازمان های مردم نهاد سلامت در تمام نقاط کشور نیاز به فرهنگ سازی و مشارکت آگاهانه دارد.
وی اظهارداشت: وزارت بهداشت موظف به افزایش شمار کمی و بهبود کارآیی سمن های سلامت است چرا که اگر این سازمان ها توسعه نیابند یا غیر فعال شوند درعوض باید تخت های بیمارستانی افزایش یابد.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سمن های سلامت باید ساختار قانونمند، مستقل و به دور از سیاست زدگی داشته باشد تا منابعی که وارد آن ها می شود فقط در زمینه اهداف سازمان هزینه شود.
جمالی اظهار داشت: اعضای سمن ها باید داوطلبانه فعالیت کنند، یعنی تمام افراد با درد مشترک دور هم جمع شده و همچنین مقید به ارزش های اجتماعی باشند.
وی با اشاره به اینکه برابری اجتماعی مهمترین رکن توسعه پایدار جوامع است، افزود: اصلی ترین عامل ایجاد برابری اجتماعی در جامعه سازمان های مردم نهاد است، بنابراین در صورت نداشتن سازمانی قوی، مهمترین رکن پایداری توسعه جامعه به دست نمی آید.
مدیرکل سازمان های مرئم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: سمن ها در ایجاد اعتماد بین مردم و مسئولان و روحیه مطالبه گری در مردم نقش تاثیرگذاری دارند.
جمالی تاکید کرد: بعضی از کشورها با واگذار کردن وظایف غیرحاکمیتی خود به سازمان های مردم نهاد وظایف خود را با هزینه کمتر و کیفیت بهتر انجام می دهند و بهره مندی از سمن های قوی عملکرد در شرایط بحران و مشکل را بهتر می کند.
وی اطلاع رسانی فعالیت های انجمن به صورت تبلیغات، پاسخگویی و شفافیت و حفظ حریم خصوصی بیماران و خیران از راه های کسب اعتماد این سازمانها در بین مردم دانست.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سمن های سلامت مانند بنگاه های اقتصادی عمل می کنند و نیاز به چشم انداز، ماموریت، ارزش ها و اصول بنیادی، برنامه ریزی، تنوع منابع بودجه، مدیریت، رهبری متعهد و ارزیابی دارد.
جمالی اظهار داشت: تشکیل سمن های خود مراقبتی وپیشگیری متناسب با نیاز هر منطقه در کشور اولویت دارد.
وی تاکید کرد: دانشکده های علوم پزشکی می توانند با خریداری محصولات، کمک در برگزاری همایش ها، چاپ کتاب و نشریه تجهیزات وکمک های مالی سازمان های مردم نهاد سلامت را حمایت کنند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: استان مرکزی هشت سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت دارد که خمین دارای پنج سازمان مردم نهاد سلامت است و این شهرستان با استفاده از ظرفیت خیران و آموزش های خودمراقبتی و پیشگیری توانمندی راه اندازی تشکل های سلامت بیشتری را دارد.
جمالی افزود: یکی از اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی راه اندازی سرای سمن های سلامت است که در ایرانشهر به طور کامل با کمک خیران تاسیس شده و انتظار می رود در 11 منطقه دانشگاه علوم پزشکی دیگرتا پایان امسال ایجاد شود.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی خمین نیز در این نشست گفت: سلامت با توجه به صنعتی شدن جوامع دچار پیچیدگی های متعددی شده است.
دکتر «جواد جواهری» افزود: پیشرفت فناوری در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی بر سلامت تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: 25 درصد از تامین، حفظ و بهبود سلامت به عنوان تکلیف وزارت بهداشت و 75 درصد آن خارج از عهده این وزارتخانه است و سازمانهای مردم نهاد به عنوان بازوی توانمند حوزه سلامت می توانند فعالیت کنند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی خمین تاکید کرد: دانشکده علوم پزشکی خمین آمادگی دارد انجمن دیابت را در راستای فعالیت سازمان های مردم نهاد سلامت راه اندازی کند.
در این نشست مصوب شد سازمان مردم نهاد دیابت در خمین تشکیل و همایش ملی سازمان های مردم نهاد سلامت در این شهرستان برگزار شود.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی زادگاه امام راحل است که دارای یک بیمارستان با خدمات درمانی و بستری می باشد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.