«عباس زارع» عصر روز دوشنبه در جریان بازدید از مزرعه آفرینش خمین در گفت و گو با ایرنا افزود: یک میلیون و 830 هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده است.
وی ادامه داد: اجرای سیستم آبیاری نوین، مصرف نهاده های کشاورزی را تا 30 درصد کاهش می دهد.
زارع اظهارداشت: یکی از طرح های موثر در افزایش تولید محصولات و بهره‌ وری آب، توسعه سامانه های نوین آبیاری است که در این زمینه در دولت های یازدهم و دوازدهم برنامه ریزی های مناسبی شد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال جاری، سالانه بیش از 15 هزار میلیارد ریال برای توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور پیش بینی شده است.
زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی باید سالانه 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه آبیاری نوین مجهز شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری 178 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش سامانه های آبیاری نوین آبیاری قرار می گیرد که تاکنون 48 هزار هکتار آن تکمیل و130 هزار هکتار نیز در حال اجرا است.
وی سطح اراضی کشاورزی آبی را هفت میلیون و 700 هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: سه میلیون و 200 هکتار این میزان زیر پوشش شبکه مدرن آبیاری و سدها قرار دارند .
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: پنج و نیم میلیون هکتار از اراضی زیر پوشش منابع آبی کوچک، چشمه، قنات و آب های سطحی قرار دارد.
زارع تصریح کرد: یک هزار و 600 مجری دارای صلاحیت، 400 مشاور اجرا کننده طرح های مطالعاتی و 400 تولید کننده لوازم و تجیهزات آبیاری نوین در کشور فعالیت دارند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت : 95 درصد لوازم و تجیهزات مورد نیاز برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در داخل کشور تولید و برخی قطعات نیز، صادر می شود.
وی ضمن بازدید از دستگاه ابتکاری کشاورز خمینی با عنوان چاره 32، ادامه داد: دستگاه اختراع شده توسط کشاورز نخبه خمین با عنوان سیستم حفاظت آب و خاک، کشت مستقیم را انجام می دهد.
مزرعه آفرینش در هشت کیلومتری خمین با 162 هکتار وسعت، صادرات محور است که در آن محصولات کلزا، گندم ، لوبیا و جو کشت می شود.
این مزرعه مکانیزاسیون مجهز به فناوری روز و انبار ذخیره محصولات است.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است.
670 هزار هکتار زمین باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.