سیدمحمد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آثار تاریخی سنگ نگاره در 24 استان کشور وجود دارد که بیش از 50 هزار مورد را شامل می شود و نیمی از آن ها در استان مرکزی است.
وی اظهار داشت: 200 کلونی سنگ نگاره در استان مرکزی شناسایی شده که در قالب 21 محوطه شامل تیمره، رودباران، قشلاق جیریا، گاوجلو، دره ملا، زلغر، یازیلی چای، جوباده، خوگان، دره کنده، قارادره، قلعه داغ، دره پهنه، قلاع سنگی، کوه چراغچی، کوه سیاه، کوه قالاخلی، کوه لره، قالهر و داش دره به ثبت ملی رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: مراحل تشکیل پرونده شماری از محوطه های تاریخی سنگ نگاره ها در این استان برای ثبت ملی در دست پیگیری است.
حسینی یادآور شد: شناسایی سنگ نگاره ها، ثبت ملی و اقدامات حفاظتی سه برنامه مجزادر این حوزه است که در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: حفاظت بهینه از سنگ نگاره ها به عنوان بخشی از هویت تاریخی ایران به اعتبارات ویژه نیاز دارد که در این راستا نقش و همکاری نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مسئولان محلی برجسته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: مهمترین محدوده سنگ نگاره ها این استان متعلق به تیمره در شهرستان خمین است که ایجاد پایگاه میراث فرهنگی در این محوطه در دستور کار قرار دارد.
حسینی بیان کرد: با راه اندازی پایگاه در تیمره و حضور دائمی نیرو ها از دست اندازی و تخریب احتمالی پیشگیری می شود.
وی گفت: تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی تیمره در حال انجام است که اجرای آن نقش کلیدی در حفظ این اثر ارزشمند دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: سنگ نگاره های تیمره به عنوان کامل ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور میراث بشری ارزشمندی از چندین هزار سال پیش را در خود جای داده‌ است.
سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر و بستر به وجود آمدن خط، زبان، حروف رمزی، تبادل پیام، تاریخ، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره ها است.
خمین بیشترین سنگ نگاره های استان مرکزی را دارد و بیش 21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 کیلومتر مربع در منطقه تیمره این شهرستان وجود دارد که قدمت بعضی از آن ها به بیش از 40هزار سال می رسد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.