به گزارش ایرنا، علی اکبر کریمی روز جمعه در بازدید از شرکت املاح معدنی ایران در اراک افزود: اجرای این طرح نقش موثری در افزایش اشتغال و تولید ثروت دارد اما حفظ مسائل زیست محیطی تالاب میقان برای استان مرکزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان کرد: تالاب میقان اراک یک ذخیره ارزشمند طبیعی برای استان مرکزی و شهرستان اراک است که در توسعه گردشگری نیز نقش موثری دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشتغال ایجاد شده در شرکت املاح ایران مورد حمایت مسئولان استان مرکزی خواهد بود و انتظار است این شرکت در صورت اجرای طرح توسعه، اولویت جذب، نیروهای مورد نیاز خود را به روستاهای اطراف اختصاص دهد.
کریمی اظهار داشت: شرکت املاح ایران نیروهای فصلی مورد نیاز خود را نیز باید از روستاهای اطراف تامین و در صورت نبود متقاضی از نیروهای شهرستان اراک بهره گیری کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شرکت املاح معدنی ایران در زمینه عمل به وعده های زیست محیطی خود گام های بلندی برداشته است که امید است این مهم روز به روز افزایش بیشتری یابد.
وی عنوان کرد: انتقال سه میلیون تن پسماند این شرکت به تالاب میقان و ترمیم محل برداشت مواد معدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرعامل شرکت املاح ایران نیز در سخنانی گفت: فعالیت این شرکت از 30 سال گذشته در 2 استان مرکزی و سمنان آغاز شده و تاکنون زمینه اشتغال 500 نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.
علی رستمی افزود: شرکت املاح ایران در بورس اوراق بهادار فعال است و جزو 10 شرکت بورسی خوشنام کشور است که 80 درصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی و 20 درصد سهام عام است.
وی بیان کرد: 15 شرکت شوینده در کشور وجود دارد که 40 درصد سولفات سدیم این شرکت ها در املاح معدنی ایران تولید می شود.
مدیرعامل شرکت املاح ایران ادامه داد: کشور سالانه نیاز به حدود 300 هزار تن سولفات سدیم دارد اما تولیدات داخلی این بخش حدود220 هزار تن است که 50 تا 80 تن نیاز دیگر از طریق واردات از جمله از کشور چین تامین می شود.
رستمی گفت: طرح توسعه 100 هزار تنی شرکت املاح ایران، واردات سولفات سدیم به کشور را قطع خواهد کرد و زمینه صادرات این ماده معدنی را نیز فراهم می کند.
وی تصریح کرد: سرمایه لازم برای اجرای این طرح آماده است و مجوزهای لازم کشوری اخذ شده و در صورت اجرای این طرح، زمینه اشتغال 250 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت املاح ایران اضافه کرد: سه میلیون تن باطله در این شرکت وجود دارد که مقرر شده در مدت سه سال به محل های برداشت مواد معدنی برگشت داده شود که سال قبل حدود 700 هزار تن آن منتقل شده و امسال نیز بیش از یک و 2 دهم میلیون تن انتقال می یابد.
وی گفت: سالانه 50 تا 60 هکتار بوته کاری و درختکاری در اطراف تالاب میقان اراک توسط این شرکت انجام می شود و در زمینه عمل به مسئولیت های اجتماعی مقرر شده تمام نیروهای مورد نیاز شرکت از روستاهای اطراف، اراک و استان مرکزی جذب شود.
شرکت املاح معدنی ایران از سال 1363 تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال 73 و مرحله نخست واحد اراک آن در سال 1379 و مرحله دوم آن در سال 1384 به بهره برداری رسیده است.
واحد کارخانه ای شرکت املاح معدنی ایران در اراک در زمینی به وسعت 32 و شش دهم هکتار ایجاد شده و فعالیت آن به صورت شبانه روزی است.
تالاب کویری میقان اراک به عنوان ذخیره گاه اصلی ماده معدنی سولفات سدیم است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.